Sida 1 av 2
diverse frågor
Postat: tis nov 15, 2005 5:22 pm
av svecke
Är dubbla weber 45 ett måste med portad topp och en R kam eller räcker det med en enkel weber 45?
R-kam är det nått att ha eller ska man satsa på en annan kam?
Om man ska porta en topp är det bättre och satsa på en B20E topp som har större ventiler?
Postat: ons nov 16, 2005 3:58 pm
av svecke
Hmm är det bara turbo som gäller på detta forum?
Postat: ons nov 16, 2005 4:07 pm
av Ersviken
allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Postat: ons nov 16, 2005 4:32 pm
av Vincent
erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Hur ser den förstärkningen ut??
Postat: ons nov 16, 2005 5:08 pm
av svecke
erssa skrev:allt beror på vad du har för mål med motorn och vad den ska användas till.
Nyare b20 topparna har 44/35 så de är ju bättre att börja porta, från 72 sitter det en förstärkning mellan 2ans och 3ans avgaskanal också.
Svårt att svara på kam och gasare när du inte skriver vad du ska ha motorn till.
Som mål har jag cirkus 160-170 hästar!! bilen har jag köpt för att trimma och greja med själv utan att bli ruinerad. Har verkstadsteknisk bakgrund så svarvning/fräsning och svetsning grejar jag.
Har en -73 alltså har den redan större ventiler om jag förstår rätt?
Postat: ons nov 16, 2005 5:40 pm
av powerpak
Enkel 45 är inte att föredra.
har provat och i mitt tycke blev det en grym skillnad med 2x45 istället.
bara titta på insuget så förstår du vad jag menar..
Postat: ons nov 16, 2005 6:05 pm
av Ersviken
Hur ser den förstärkningen ut??
På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)
Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
Postat: ons nov 16, 2005 6:55 pm
av Vincent
erssa skrev:Hur ser den förstärkningen ut??
På de äldsta topparna är det som en svacka mellan 2an och 3an är det som en svacka i gjutningen, där brukade topparna lätt spricka, på de nyare är detta sammangjutet, lite svårt att förklara utan bild. (kan försöka skaffa en bild om intresse finns)
Tror mer på en weber 36a eller dubbla su än att lägga pengar på en enkel 45a, dock blir skillnaden som sagt stor med dubbla 45or.
Det är klart intressant,har en E-topp som jag inte vet nått om.
Postat: fre nov 18, 2005 3:37 pm
av svecke
Ok weber 45 och nyare topp med större ventiler gäller men R kamen är den "bra"? siktar på ca 160-170hp eller har nån något annat bra förslag på kam? Någon som vet nån mer än KG-trimning som har grejor till gamla Volvos gärna med hemsida?
Postat: fre nov 18, 2005 4:20 pm
av Eric Wiklund
160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Jag skulle börja hitta billiga delar (eller delar man redan har) och köra med dom.
Ett smart sätt är att bygga i etapper.
Postat: fre nov 18, 2005 8:41 pm
av svecke
[quote="mAySon"]160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
Postat: mån nov 21, 2005 8:02 am
av svecke
Kom igen nu grabbar ge mig lite tips och feedback
Postat: tis nov 22, 2005 2:31 pm
av henkeboi
svecke skrev:mAySon skrev:160-170 sughästar är inte tvärgjort...
de krävs ganska mycket för att nå dit bara så att du vet
Tänkt mig dom här grejorna!
Weber45x2 steg2-3 topp extraktorgrenrör, 2,5" resten,lättat svänghjul,block borrat B22, kammen har jag som ni ser inte bestämt mig för än, vart hamnar man då i hp? vet att det är svårt att säga men borde väl vara i närheten av 160hp eller?
går inte att svara på!...beror mycket på toppen tror jag..150hk kanske? ingen aning...men det lär visa sig!
Postat: tis nov 22, 2005 7:13 pm
av Ersviken
160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.
Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
Postat: tis nov 22, 2005 11:19 pm
av svecke
erssa skrev:160hk ska inte vara omöjligt med rätt kam och topp.
fördelen med volvo´s r och s- kammar är ju att de är billiga så med 45or lär det funka även om eftermarknadskammar från ex.vis kg, timo osv ger bättre register.
Även Unitek säljer ju kammar om du letar så hittar du nog hemsidan.
Tipset är att få tag på en kam som matchar toppen väl, de flesta som portar brukar ga tips på vilken kam som stämmer med toppens användningsområde så man kan ta tillvara på körbarhet och gashastighet osv.
Tackar!! äntligen lite feedback.