besikta b23 med 16v topp.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
pejo99
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 19, 2006 6:52 pm
Ort: dalsland

besikta b23 med 16v topp.

Inlägg av pejo99 »

tänkte prova å regga en 740-90a med b23 och 16v topp å skriva ett intyg på att de är en b204ft.
någon som provat detta?

har reggat bilar för med turbo så jag är uppdaterad från sfro.se hemsida.
de stora intressanta är om dom inte ser skillnad på b23 block och b204ans block?.
eller går de inte utan avgasintyg p.g.a att den motor inte fanns i sverige utan bara import?
bensin i blodet, turbo i hjärnan, VOLVO i hjärtat
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

besikta b23 med 16v topp.

Inlägg av Stener »

Är väl bara att kolla märkningen på blocket om dom vill. Beror väl på hur noga dom är helt enkelt, pröva!
Chevelle SS -65
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: besikta b23 med 16v topp.

Inlägg av jonas landin »

När ja regga min 244 -80 med B204E skulle han kolla på kamremskåpan,
Den hade jag ju självklart glömt hemma! Då kolla vi på blocket men det var för rostigt!
Till slut hitta han en märkning på tändboxen, B204EZ stod de där och står det i pappren!
(sen fråga han var kolfiltret var, ja sa va, han fråga inte igen så han fatta grejen!)
Se till att allt stämmer med avgasvärden, håll allt så orginal som möjligt!
(INGEN stor IC, dump m.m.)!
Försök gärna få ihop en org.liknande kamremskåpa med motorbet på!
Sist med inte minst, HÅLL TUMMARNA! (lr skicka tjejen)
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: besikta b23 med 16v topp.

Inlägg av Dennis Öhman »

En kille tog och hade sin b204ft standard i sin 960, ville ha 2,3 liter. han tog och slipade bort "3"an i b234ans block, och gjorde en egen "0"a istället med kemisk metall. Lackade blocket rött. Klart.
Blir värre tror jag med b23 block då det saknar helt balansaxlar och inte har oljepumpen med kamdrevsdrift. klart utmärkande grejer på regbesiktning.
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: besikta b23 med 16v topp.

Inlägg av biomech »

kapar tråden lite om det e ok?!
om man skulle tänka sig tvärtom... jag funderar på stoppa ner en 8v där det suttit 16v. Opel Omega handlar det om (C20NE ist för X20XEV)
Vad säger SPB då?
Skriv svar