Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Falkenrejsing »

Har skruvat på en ny holley på min ford i dagarna, blev ju för jävla bra jämfört med gasaren som satt där innan, men nu ryker den en smula svart och sörplar i sig (vad jag anser) oskäligt med bensin.
Skruvar jag in blandskruvarna i botten så går bilen ändå, så då misstänker jag att jag kan ha fel tillskottsventil? och att den öppnar redan på tomgång.
Förgasaren är en dubbelpump ur hp-serien, medans motorn är rätt standard och har standardkam, detta borde kunna resultera i högre vakum än vad man kunnat tänka sig att förgasrn skulle få om den satt i en "racigare" miljö, som den ju är tänkt för?

Bara frågar lite och teoretiserar så man får lite hum om vart man kan börja rota.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Steve »

Vad sitter det för tillskottsventil i den och vad har du för vakuum på tomgången?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Falkenrejsing »

Vakuumet tänkte jag mäta imorgon, och vad där sitter för ventil nu har jag noll koll på. Frågade mest för att få veta om det verkar rimligt att det är så? Bilen går alltså bra, men ryker och luktar bensin i avgaserna, samt är okänslig för justerskruvarna.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av hauge »

min 1:a tanke är att tillskottsventilen är kass.

Den fungerar förresten "tvärtom". Den är alltså öppen i sitt naturliga läge och det är vakum som stänger den.
Är förgasaren nästan std, så kan man nog bestycka ner den direkt då holley lev lite fetställda för att de skall funka direkt.

nä... nu kliar jag mig lite i huvudet.. tillskottsventilen är väl bara en "bypass för huvudmunstyckena" så att tillskottsbränsle kommer ut genom samma hål i boostern som för huvudmunstyckena. I så fall skall det inte påverka tomgången om tillskottsventilen är kass..

det är ingen reversed idle förgasare gissar jag om den är ur hp-serien. Reversed idlegasare får fetare tomgångsblandning om man skruvar in blandningsskruvarna... blandningsskruvana på dom reglerar mängden extraluft i tomångskretsen


lite tankar bara.....
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Falkenrejsing »

Nä, reverse idle är det nog inte (har jag antagit, då det är en HP) och jag läste mig till det där med tillskottsventilerna igår med, så där tänkte jag fel från början. Då skulle problemet kunna vara för lågt vakuum, så den inte håller sig stängd som den ska? eller som sagt för fett inställd förgasare överhuvudtaget. Men huvudmunstyckena påverkar väl inte tomgången nämnvärt antar jag, fast man kanske kan leana ut den där uppe först, och sortera ut lågfarten sen?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av magnus_L »

ta lös powerwalvet och se vad de står på den och så kan du provsuga den med munnen och se så den hållet tätt men de kan ju smaka lite bensin tyvär, men de får man ta

nån som vet vad en holley 650 dp har för orginalbestyckning då även vi har lite fet blandning eftersom gamla ägaren bytt munstycken å de verkar vara fel
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av hauge »

Det är sånt här som är lite lurigt med ett forum... man kan inte se med egna ögon o man pratar gärna förbi varandra.

Känns som om det är daggs att börja från grunden. Powervalven vill vi ju skall vara hel oavsett om den nu påverkar under tomgång. Värdet torde inte vara så intressant just nu.

Bränsletryck ?... de rackarna är lite känsliga på bränslestryck o vill ha ganska lågt tryck .. ca 0,2 bar, annars flödar de över... KAN ju vara som så att den flödar bara lite. Det syns på att det droppar från boostrarna på tomgång

i veturin finns ett spår, transfer slot, Primärspjällen skall delvis täcka dem på tomgång.

Utan dessa två okej finns ingen möjlighet att få förgasaren att fungera korrekt på tomgång
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av janmoen »

Hvis du har så lavt vakum at PV åpner på tomgang er det enkelt både å se ( fordi det da drypper bensin fra hovedkretsen ) og kan faktisk høres! At du kan skru skruene inn uten at motor stopper antyder at noe er feil, men husk : på en Holley av denne typen endrer en ikke blandings-
f o r h o l d e t men derimot m e n g d e n ferdigblandet tomgangsmat. Du skriver at det ryker svart ut av eksosanlegget men ikke når... ryker det det svart hele tiden eller bare på tomgang eller bare på fullgass eller når ? Har du målt CO? En Holley er en primitiv, men effektiv forgasser. Primitiv fordi den savner en dedikèrt delbelastningskrets som Rochester eller Weber, effektiv fordi ikke n o e slår den når den får stå med fire helt åpne spjeld og skrike Rockn'n Roll !! Gi oss forgasserens listnummer så blir det enklere å gi veiledning videre.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Falkenrejsing »

Ska plocka fram listnummret, kan inte det i huvudet. Sen är det perfekt med de svar jag fått hitils, lite vägledning med vad man ska tänka på, det är bara det jag behöver. Ska kolla:
Bränsletryck
Vacuum i insug
transferslotsen
En koll till på flotörnivån

Den har rykt lite svart på tomgång och luktat bensin i gaserna då, men monterade idag min nya msd hei-fördelare, och det rättade till en hel del av problemen verkar det som, fick justera om tomgång och sånt lite med, verkar som om orginalfördelaren gjort sitt och inte riktigt fått fart på förbränningen.
Får ingen bensin från boostrarna (vad jag kan se) på tomgång, så då gissar jag att jag kan utesluta pv:n så länge, och envis om jag är förutsätter jag att den är hel då förgasaren är splitt ny ur kartongen.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Går fett med holley. Tänker jag rätt?

Inlägg av Tobbe1 »

om tillskottsventilens membran är kass smiter det förbi soppa den vägen och motorn går fett
kan hända om man får lite förgasarsmällar
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Skriv svar