Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta? LÖST!!!!!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

peei
Ganska mycket laddtryck

Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta? LÖST!!!!!

Inlägg av peei »

MS2 V3 extrakod 3.1, försöker endast få igång tändingen...
Styr en 6 coilpack, wasted spark mha eget drivsteg (3 st BIP373).
Har stora problem med min VR sensor, den tappar signal...

Den är bra placerad, max 0,5 mm från triggerhjulets tänder (mätt med bladmått) däremot så "fladdrar/vobblar" triggerhjulet nån mm i sidled (på låga varv) men befinner sig trots detta över "metallögat" på sensorn. Skiftade polaritet på sensorn och det blev markant bättre men får inte motorn att gå jämt pga av tappad rpm-signal.
Har mina misstankar om att det kan vara fladdrandet som ställer till på lågvarv, då man ser att triggerhjulet slutar fladdra vid högre varv och det är bara på tomgång som signalen tappas.

Kan detta fenomen justeras med potentiometerna? vill helst inte skruva på dessa om felet ligger nån annanstans...
Som man tydligt ser på bilden så blir rpm = 0 med jämna intervaller, sensorn måste väl tåla lite "fladdrande" eller?

Bild
Senast redigerad av peei den fre jun 03, 2011 2:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta?

Inlägg av JohanK »

Fixa triggerhjulet, inget sprut mår bra av orunda triggerhjul.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
peei
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av peei »

Köper ditt resonemang, men har en bakgrund inom automation och har mätt och justerat alla sorters tänkbara givare genom åren och jag tycker att detta är väl innanför toleranserna. Om inte detta fungerar så måste jag nog lösa triggningen på nåt annat vis.

Finns inte mycket att göra där, laser skuret från DIYAutoTune... Får väl fixa ett oscilloskop och mäta direkt på sensorn för att se om signalen filtreras bort i MS eller ej...

Bild

Bild
Kaos
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kaos »

Testa bakelitens inställnings guide för vr som finns överst i denna delen av forumet.. ms tips.

klas
343 GL -88, 764 Turbo -88 kolla in på http://www.rsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Man blir aldrig fullärd :)
peei
Ganska mycket laddtryck

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta? LÖST!!!!!

Inlägg av peei »

Visade sig att det var det gamla tändsystemet som störde ut MS/sensorn (hade bara flyttat tändkablarna), kopplade bort all gammalt, kopplade in tacho-signalen från MS och vips så funkade allt... Kunde dessutom flytta från sensorn från trigger-hjulet rejält och precis som jag trodde så är detta inte så kritiskt...
Bara bränsle systems konverteringen kvar....
Skriv svar