Sida 1 av 1

Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta? LÖST!!!!!

Postat: tor jun 02, 2011 5:48 pm
av peei
MS2 V3 extrakod 3.1, försöker endast få igång tändingen...
Styr en 6 coilpack, wasted spark mha eget drivsteg (3 st BIP373).
Har stora problem med min VR sensor, den tappar signal...

Den är bra placerad, max 0,5 mm från triggerhjulets tänder (mätt med bladmått) däremot så "fladdrar/vobblar" triggerhjulet nån mm i sidled (på låga varv) men befinner sig trots detta över "metallögat" på sensorn. Skiftade polaritet på sensorn och det blev markant bättre men får inte motorn att gå jämt pga av tappad rpm-signal.
Har mina misstankar om att det kan vara fladdrandet som ställer till på lågvarv, då man ser att triggerhjulet slutar fladdra vid högre varv och det är bara på tomgång som signalen tappas.

Kan detta fenomen justeras med potentiometerna? vill helst inte skruva på dessa om felet ligger nån annanstans...
Som man tydligt ser på bilden så blir rpm = 0 med jämna intervaller, sensorn måste väl tåla lite "fladdrande" eller?

Bild

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta?

Postat: tor jun 02, 2011 7:04 pm
av JohanK
Fixa triggerhjulet, inget sprut mår bra av orunda triggerhjul.

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta?

Postat: tor jun 02, 2011 7:58 pm
av peei
Köper ditt resonemang, men har en bakgrund inom automation och har mätt och justerat alla sorters tänkbara givare genom åren och jag tycker att detta är väl innanför toleranserna. Om inte detta fungerar så måste jag nog lösa triggningen på nåt annat vis.

Finns inte mycket att göra där, laser skuret från DIYAutoTune... Får väl fixa ett oscilloskop och mäta direkt på sensorn för att se om signalen filtreras bort i MS eller ej...

Bild

Bild

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta?

Postat: tor jun 02, 2011 9:36 pm
av Kaos
Testa bakelitens inställnings guide för vr som finns överst i denna delen av forumet.. ms tips.

klas

Re: Kan justering av VR sensor-pottar lösa detta? LÖST!!!!!

Postat: fre jun 03, 2011 3:03 pm
av peei
Visade sig att det var det gamla tändsystemet som störde ut MS/sensorn (hade bara flyttat tändkablarna), kopplade bort all gammalt, kopplade in tacho-signalen från MS och vips så funkade allt... Kunde dessutom flytta från sensorn från trigger-hjulet rejält och precis som jag trodde så är detta inte så kritiskt...
Bara bränsle systems konverteringen kvar....