"billig" tändning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

"billig" tändning

Inlägg av larsat »

kanske skulle finnas en tråd som heter tändning? isåfall kan ju denna fråga flyttas dit!
tänkte höra lite vad ni anser om hur länge man kan köra med orginaltändning, vad gör man sedan? köper en tändspole som ger starkare pulser, har hört att det till slut med ex. MSD kan gnistorna hoppa till fel stift i fördelaren, men detta gälla frammonterad fördelare tror jag, hur är det med fördelaren i bak på toppen hur fungerar den & hur bra är den?
sedan är det detta med förtändning eller fast tändning, det har ju varit uppe innan men jag hörde för länge sen att med låg komp går det bra med fast men har man för högt komp spikar motorn sönder på tomgång och självklart vill man ha hyffsad komp
tänkte skaffa eftermarknadssprut så småningom & då köper jag med tändning så ja vill inte lägga pengar på MSD tändning nu, vad tycker ni? mvh
Flinta
Lite mer laddtryck

Inlägg av Flinta »

det där med att msd boxar skulle göra att gnistan hoppar till fel stift var det dummaste jag hört
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hissjö Racing »

Det går ju att köpa MSD tändning begagnat för rimliga summor. Var och varannan raggarbil har ju sån tändning. Gå in på Nitroz och kolla.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

men hur bra funkar orginaltändningen då.. som sagt vill hellst inte köpa MSD beror ju på priset iofs
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Överslag i fördelarhus är ett problem med tändsystem av typen MSD. Därav orsaken att de själva säljer stora lock med stora avstånd. En MSD kan i fri luft slå 4-5 centimeter gnista. Även andra högeffekt system har det fenomenet. Ett annat problem som finns är att det bildas Oson-gas denna gas leder elektronerna lättare, och större risk för överslag. Nu kanske man inte märker problemen så mycket på en 4 cyl motor, som en 8 cyl. som varvar 8500rpm eller mer...Transistor systemen med tändmoduler verkar funka bra de oxå...Tittat lite på några Toyota turbo motorer med turbo som går låga 9 or utan problem med Bosch dubbel tändmodul och Ford tändspole med 4 utgångar. När man tar ut mycket effekt och kanske använder exotiska drivmedel eller alkohol så måste man ha god kontroll på tändsystem och dess komponenter. Är själv imponerad över MSD systemets kraftiga gnista.. speciellt på låga varv..Men att ha det i en bruksbil skulle jag nog inte satsa på de prylarna...
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle

MSD!

Inlägg av Fredrik Andersson »

Magnus Boström kör ju med MSD och det värkar ju inte vara några större problem för honom han har ju hafft det systemet i några år nu. Problemet är väll att tändkablarna inte håller som är för klena, men med tanke på hur spritt MSD är över världen så måste det ju vara bra grejjer för pengarna.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tändning

Inlägg av Magnus »

det som är viktigt med msd är att man ser till att rotorn verkligen prickar av rätt i fördelaren när gnistan kommer.man kan ta ett begagnat lock och göra ett hål vid sidan ev ex 1:ans cylinder.sen tar man stroboskoplampan och kopplar in den och pekar mot hålet.då ser man hur det prickar av.detta är speciellt viktigt om man som jag kör med stummad tändning.sen så kan man borra 2 små hål i locket för att ventilera ut ev ozongas.en annan viktig sak är att köra med nya RENA tänddelar av bästa kvalitet.ett skitigt fördelarlock/tändkablar kan orsaka tändningsproblem pga att gnistan hoppar via smuts mm mellan kablarna.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hissjö Racing »

Jag bruksåker med MSD 6A tändning på min turbo 02:a, har inte märkt några problem alls.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Har inte haft några problem heller med fördelar lock o misständningar på 4 cyl motorer. Har själv kört med en 7 al med vanligt lock. Däremot varit problem med rotor-resistorer, Avstörda rotorer. Har hört om olustiga vevstaksras pga avbrunnet motstånd. Brukar gå att kortsluta över motståndet eller köpa icke avstörd rotor. Kablar är viktigt att de är av avstörd typ. Helst av Heli-Core typ. Rena kolsilicone kablar brukar ta stryk av tändströmmen. Rena koppar kablar skapar tändmissar rätt lätt.
Begagnade Boxar kan man hitta till rätt kurs...så de a ba o handla...
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm alla skriver typ MSD MSD MSD :D
ingen som tycker nå om orginalgrejjorna?
hur bra är MSD jämfört med tändningen som följer med eftermarknadsspruten
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Det som jag beskrev tidigare var att det finns flera som åker Bosch drivdon ihopkopplat med tex Hestec, som i det fallet jag nämde om Finska turbo toyotan åkte. Energi innehållet skiljer sig inte speciellt mycket om man tittar på en gnista åt gången o och msd6. På tomgång o upp till 3000/6000 rpm skickar MSD flera gnistor. där igenom blir det mera energi upp till det varvtal där det bara blir en gnista åtgången. Varför en del gillar mer energi i sina tändsystem är nog för att det är mer förlåtande mot för fet blanding och höga cylinder tryck. Har själv inga egna erfarenheter av detta. Men vet andra som har märkt skillnad mellan CDI system och Transistorsystem. Kolfibergänget i Skelefteå vad åker de?
Erikson´s Altered med 16v turbo vad åker de?
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

på erikssons altered kör de med modifierad hestec med fyra slutsteg och fyra tändspolar. jag kör med hestec slutsteg som styr en MSD som sen fördelas i org fördelaren. obs tändningen triggas från vevaxeln. jag gillar inte de så kallade "waste-fire"-systemen med två spolar (ingen fördelare)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jens du kör alltså hestec tändning vidare till MSD eller är det bara sprutenheten du har?
du tycker alltså orgfördelaren räcker till att fördela ut gnistorna, då kan man ju utgå från orginaltändning sedan montera eftermarknadssprut & fortf köra med fördelaren, frågan är om man behöver MSD då..
Jonas T
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas T »

Blev lite nyfiken Jens, vad är nackdelen med dubbelspolen? Har haft lite funderingar på en sådan.

MVH Jonas T
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har man mycket cam och lågt avgas-tryck är det risk att wastegnistan i overlappet små antänder gas blandningen. min motor gick lite bättre med fördelaren + att msd ger betydligt mycket mer gnista.
Skriv svar