Suga genom förgasaren

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
MDSE
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: tor jan 06, 2011 2:50 am
Ort: Mora

Suga genom förgasaren

Inlägg av MDSE »

Hade lite funderingar på att bygga budgetturbo i vinter/isbilen (244 -76 B21) för att få lite mer tryck i längre sladdar. :mrgreen: Tänkte mig något sånt här:

Antingen B21A eller B23A bottendel med en 531-topp som har VX-kam.
Original 740 eller 940 grenrör med turbo.
Pierburgförgasare med slipad nål.
Antingen 240-bränslepump till LH eller en BMW-pump till K-Jet.

Men för att slippa ha en speciell bränsletrycksregulator och ta bort choken tänkte jag istället suga genom förgasaren. Skaffar isåfall två förgasarflänsar och använder den ena för att bygga ett tryckrör som går rakt från insuget till turbon. Den andra svetsar jag i ändan på ett rör som går in i turbons inlopp och sätter förgasaren längst fram. Kommer detta att funka?

Här är ett liknande men något mer extremt bygge från Australien med dubbla SU:

Bild

Jo jag vet att det förstör turbons packningar på sikt men det skiter jag i med den här bilen...
Dennis Eriksson
Ford Taunus 17M '64