Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

Tjenare, köpde denna volvo 142 2008 och har grejat med den sen dess, den har lackerats om ett par ggr och trimmats ett par ggr, men nu ska det bli en mycket påkostad b20 maskin i. :wink:
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

Här är bilen efter första lackeringen
Bild

spisen
Bild

målat underrede

Bild

Ny lack igen ^^

Bild

Nya blocket som är borrat till 92mm
Bild

Nymålat
Bild

Kg6 (skitkamaxel, köp inte skiten)
Bild

En steg 4 topp som är byggd av Timo Kurmo på 80-talet. den e portad/planad, 46/38.5 ventiler och omgjorde F-rum
Bild

Förstärkt vipparmsbrygga
Bild

Weber 45orna
Bild

Byggt ny tank och batteribox
Bild

mäter ut oljekylsslangar mm, obs bara tomt block
Bild

ut med stolarna och in med rallystolarna, bur är på väg hem :)
Bild

fortfarande bara ett tomt block, men ventilkåpan pulverlackar iaf :)
Bild

Nya 4:88 utväxlingen
Bild

MSD tändbox
Bild

Ny spole och brytarlös tändning
Bild

Aussie locker och 4:88 utväxlingen på plats
Bild

Såhär ser du bilen ut i sin helhet, nya vita fälgar till den samt lite annat småplock :)
Bild

Det är så långt som jag har kommit med mitt lilla projekt, det som återstår att göra är att få tag i 4st plana b21 kolvar (92mm) Tg extraktor, Tg kamaxel, Tg lättade lyftare samt att balansera och vikta vevpartiet. Ska även jaga ifatt i en Bosch 085 fördelare (aluminium) till 20, så om någon har något av domhär grejjerna så säg till så köper jag :) MVH Rally-Tobbe
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av Erland Cox »

Vad fet den var. Nästan ännu mer 80 tal än den jag köpte i vintras.
jag ska göra iordning bilder för webben och uppdatera min tråd.

Erland
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av effe »

vad var det för fel på kammen gick den ner sig eller?? hadde en likadan kam samma sorts grundämne som din körde flera tusen mil utan problem vilka lyftare använde du mvh effe
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av jonas landin »

Feet!
Inte ofta man ser höj-block på en Volvo nuförtiden!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

effe skrev:vad var det för fel på kammen gick den ner sig eller?? hadde en likadan kam samma sorts grundämne som din körde flera tusen mil utan problem vilka lyftare använde du mvh effe
Det va så enormt dåligt drag i den, så ringde TG motor och då kom det fram att Kg bara kopierar andras kammar, Kg6 är en kopia av H3an :P
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av Erland Cox »

Jag hade en KG6 i min borrade B18 med 45:or och den bromsade 174,5 hästar.
Den gick dessutom hur bra som helst. Men sitter kammen inte rätt monterad
så går motorn inget vidare. Man ska inte lita bara på markeringar utan man ska
åtminstone kolla så att lyftet vid TDC stämmer och ännu hellre klocka kammen.
Det stämmer att H3 är en KG6 kopia och det är få trimmare som har egna kammar.
Många låter andra ta fram kammar åt sig efter sina önskemål, så även TG.
Jag plockar ihop kammar från AGAP's listor, ibland med olika in och ut nockar.

Erland
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av The »

Bara för att kammen är en kopia betyder inte att det är dålig kvalité...
Som Erland säger är det inte många i detta land som slipar eller designar Sina egna kammar.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

Erland Cox skrev:Jag hade en KG6 i min borrade B18 med 45:or och den bromsade 174,5 hästar.
Den gick dessutom hur bra som helst. Men sitter kammen inte rätt monterad
så går motorn inget vidare. Man ska inte lita bara på markeringar utan man ska
åtminstone kolla så att lyftet vid TDC stämmer och ännu hellre klocka kammen.
Det stämmer att H3 är en KG6 kopia och det är få trimmare som har egna kammar.
Många låter andra ta fram kammar åt sig efter sina önskemål, så även TG.
Jag plockar ihop kammar från AGAP's listor, ibland med olika in och ut nockar.

Erland
Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men men :P
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av Tom_21 »

Grymt projekt :D Ska följas med glädje, hoppas få 940n såld så blir det ett 140is projekt för mig me :D
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

tack så mycket, ja denna har tagit lite tid att bygga, stått ute i skogen från 92 till 08 när jag köpte den, detta lär reta orginallirarna, men det är en äkta GL som det satt insprutning och skinnklädsel i ^^
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

Tänkte lägga upp två bilder en från när jag kollade på den i skogen och en under renoveringen

Bild

Bild

Varenda skruv har varit borttagen på skrothögen ^^
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av Erland Cox »

rally-tobbe skrev: Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men men :P

Om jag tittar på bilden på toppen så verkar den inte vara mycket upptagen runt ventilerna i förbränningsrummet.
Med 46-38,5 blir det dålig spalt att flöda igenom och gissningsvis runt 160 hästar max.
Ha nån som vet vad han gör till att lägga kanterna i förbränningsrummet så ska du se att det blir mer fart i den.
Sen stryper 45:or rejält, svårt att få över 180 hästar med såna på accelerationsbänk.
Annars är H3 en av de bättre kammarna till B20 av de kammar som är slipade på gjutjärnsämne.
Mer duration ska man inte ha men gärna mer lyft om det går. Rullvippor med 1,6:1 ger väl lite till.

Erland
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av pvmannen karlsson »

tror inte heller det var kammen det var fel på, har hänt en del på toppsidan sedan 80 talet :?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
rally-tobbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning

Inlägg av rally-tobbe »

Erland Cox skrev:
rally-tobbe skrev: Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men men :P

Om jag tittar på bilden på toppen så verkar den inte vara mycket upptagen runt ventilerna i förbränningsrummet.
Med 46-38,5 blir det dålig spalt att flöda igenom och gissningsvis runt 160 hästar max.
Ha nån som vet vad han gör till att lägga kanterna i förbränningsrummet så ska du se att det blir mer fart i den.
Sen stryper 45:or rejält, svårt att få över 180 hästar med såna på accelerationsbänk.
Annars är H3 en av de bättre kammarna till B20 av de kammar som är slipade på gjutjärnsämne.
Mer duration ska man inte ha men gärna mer lyft om det går. Rullvippor med 1,6:1 ger väl lite till.

Erland
man vill ju inte ha för upptagna f-rum, detta är ingen turbo, ska lämna in toppen på flödning och får se hur mkt den ger, men enligt förra ägaren så fick dom ut 197hk med denna topp, men det vet man aldrig säkert
Skriv svar