
Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Tjenare, köpde denna volvo 142 2008 och har grejat med den sen dess, den har lackerats om ett par ggr och trimmats ett par ggr, men nu ska det bli en mycket påkostad b20 maskin i. 

-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Här är bilen efter första lackeringen

spisen

målat underrede

Ny lack igen ^^

Nya blocket som är borrat till 92mm

Nymålat

Kg6 (skitkamaxel, köp inte skiten)

En steg 4 topp som är byggd av Timo Kurmo på 80-talet. den e portad/planad, 46/38.5 ventiler och omgjorde F-rum

Förstärkt vipparmsbrygga

Weber 45orna

Byggt ny tank och batteribox

mäter ut oljekylsslangar mm, obs bara tomt block

ut med stolarna och in med rallystolarna, bur är på väg hem

fortfarande bara ett tomt block, men ventilkåpan pulverlackar iaf

Nya 4:88 utväxlingen

MSD tändbox

Ny spole och brytarlös tändning

Aussie locker och 4:88 utväxlingen på plats

Såhär ser du bilen ut i sin helhet, nya vita fälgar till den samt lite annat småplock

Det är så långt som jag har kommit med mitt lilla projekt, det som återstår att göra är att få tag i 4st plana b21 kolvar (92mm) Tg extraktor, Tg kamaxel, Tg lättade lyftare samt att balansera och vikta vevpartiet. Ska även jaga ifatt i en Bosch 085 fördelare (aluminium) till 20, så om någon har något av domhär grejjerna så säg till så köper jag
MVH Rally-Tobbe

spisen

målat underrede

Ny lack igen ^^

Nya blocket som är borrat till 92mm

Nymålat

Kg6 (skitkamaxel, köp inte skiten)

En steg 4 topp som är byggd av Timo Kurmo på 80-talet. den e portad/planad, 46/38.5 ventiler och omgjorde F-rum

Förstärkt vipparmsbrygga

Weber 45orna

Byggt ny tank och batteribox

mäter ut oljekylsslangar mm, obs bara tomt block

ut med stolarna och in med rallystolarna, bur är på väg hem


fortfarande bara ett tomt block, men ventilkåpan pulverlackar iaf


Nya 4:88 utväxlingen

MSD tändbox

Ny spole och brytarlös tändning

Aussie locker och 4:88 utväxlingen på plats

Såhär ser du bilen ut i sin helhet, nya vita fälgar till den samt lite annat småplock


Det är så långt som jag har kommit med mitt lilla projekt, det som återstår att göra är att få tag i 4st plana b21 kolvar (92mm) Tg extraktor, Tg kamaxel, Tg lättade lyftare samt att balansera och vikta vevpartiet. Ska även jaga ifatt i en Bosch 085 fördelare (aluminium) till 20, så om någon har något av domhär grejjerna så säg till så köper jag

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Vad fet den var. Nästan ännu mer 80 tal än den jag köpte i vintras.
jag ska göra iordning bilder för webben och uppdatera min tråd.
Erland
jag ska göra iordning bilder för webben och uppdatera min tråd.
Erland
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
vad var det för fel på kammen gick den ner sig eller?? hadde en likadan kam samma sorts grundämne som din körde flera tusen mil utan problem vilka lyftare använde du mvh effe
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Feet!
Inte ofta man ser höj-block på en Volvo nuförtiden!
Inte ofta man ser höj-block på en Volvo nuförtiden!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Det va så enormt dåligt drag i den, så ringde TG motor och då kom det fram att Kg bara kopierar andras kammar, Kg6 är en kopia av H3aneffe skrev:vad var det för fel på kammen gick den ner sig eller?? hadde en likadan kam samma sorts grundämne som din körde flera tusen mil utan problem vilka lyftare använde du mvh effe

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Jag hade en KG6 i min borrade B18 med 45:or och den bromsade 174,5 hästar.
Den gick dessutom hur bra som helst. Men sitter kammen inte rätt monterad
så går motorn inget vidare. Man ska inte lita bara på markeringar utan man ska
åtminstone kolla så att lyftet vid TDC stämmer och ännu hellre klocka kammen.
Det stämmer att H3 är en KG6 kopia och det är få trimmare som har egna kammar.
Många låter andra ta fram kammar åt sig efter sina önskemål, så även TG.
Jag plockar ihop kammar från AGAP's listor, ibland med olika in och ut nockar.
Erland
Den gick dessutom hur bra som helst. Men sitter kammen inte rätt monterad
så går motorn inget vidare. Man ska inte lita bara på markeringar utan man ska
åtminstone kolla så att lyftet vid TDC stämmer och ännu hellre klocka kammen.
Det stämmer att H3 är en KG6 kopia och det är få trimmare som har egna kammar.
Många låter andra ta fram kammar åt sig efter sina önskemål, så även TG.
Jag plockar ihop kammar från AGAP's listor, ibland med olika in och ut nockar.
Erland
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Bara för att kammen är en kopia betyder inte att det är dålig kvalité...
Som Erland säger är det inte många i detta land som slipar eller designar Sina egna kammar.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Som Erland säger är det inte många i detta land som slipar eller designar Sina egna kammar.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men menErland Cox skrev:Jag hade en KG6 i min borrade B18 med 45:or och den bromsade 174,5 hästar.
Den gick dessutom hur bra som helst. Men sitter kammen inte rätt monterad
så går motorn inget vidare. Man ska inte lita bara på markeringar utan man ska
åtminstone kolla så att lyftet vid TDC stämmer och ännu hellre klocka kammen.
Det stämmer att H3 är en KG6 kopia och det är få trimmare som har egna kammar.
Många låter andra ta fram kammar åt sig efter sina önskemål, så även TG.
Jag plockar ihop kammar från AGAP's listor, ibland med olika in och ut nockar.
Erland

Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
Grymt projekt
Ska följas med glädje, hoppas få 940n såld så blir det ett 140is projekt för mig me 


Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
Volvo Amazon -67a
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
tack så mycket, ja denna har tagit lite tid att bygga, stått ute i skogen från 92 till 08 när jag köpte den, detta lär reta orginallirarna, men det är en äkta GL som det satt insprutning och skinnklädsel i ^^
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
rally-tobbe skrev: Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men men
Om jag tittar på bilden på toppen så verkar den inte vara mycket upptagen runt ventilerna i förbränningsrummet.
Med 46-38,5 blir det dålig spalt att flöda igenom och gissningsvis runt 160 hästar max.
Ha nån som vet vad han gör till att lägga kanterna i förbränningsrummet så ska du se att det blir mer fart i den.
Sen stryper 45:or rejält, svårt att få över 180 hästar med såna på accelerationsbänk.
Annars är H3 en av de bättre kammarna till B20 av de kammar som är slipade på gjutjärnsämne.
Mer duration ska man inte ha men gärna mer lyft om det går. Rullvippor med 1,6:1 ger väl lite till.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
tror inte heller det var kammen det var fel på, har hänt en del på toppsidan sedan 80 talet 

pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: ons jul 20, 2011 9:13 pm
Re: Volvo 142 får en lite uppfriskning samt trimning
man vill ju inte ha för upptagna f-rum, detta är ingen turbo, ska lämna in toppen på flödning och får se hur mkt den ger, men enligt förra ägaren så fick dom ut 197hk med denna topp, men det vet man aldrig säkertErland Cox skrev:rally-tobbe skrev: Jag hade 100 koll så kammen va rätt, men det som gjorde mig besviken va nog att jag trodde att det skulle vara mer drag i den, men men
Om jag tittar på bilden på toppen så verkar den inte vara mycket upptagen runt ventilerna i förbränningsrummet.
Med 46-38,5 blir det dålig spalt att flöda igenom och gissningsvis runt 160 hästar max.
Ha nån som vet vad han gör till att lägga kanterna i förbränningsrummet så ska du se att det blir mer fart i den.
Sen stryper 45:or rejält, svårt att få över 180 hästar med såna på accelerationsbänk.
Annars är H3 en av de bättre kammarna till B20 av de kammar som är slipade på gjutjärnsämne.
Mer duration ska man inte ha men gärna mer lyft om det går. Rullvippor med 1,6:1 ger väl lite till.
Erland