Hej, har byggt ihop en cheva 350 med singel turbo och tycker att den är lite seg på att ta sig. Startar och fungerar utmärkt. Begär jag för mycket av ett amatörsystem eller finns det någon enkel åtgärd att ta till. Skulle vilja att när jag trampar på gasen att den börjar ladda ganska omgående. Behöver inte kunna varva till himlen och skall inte tävla med bilen. Vill bara ha en rapp lekbil. Har lagt tre filmer på youtube för att försöka visa hur den beter sig.
Första filmen visar start från stillastående och fullgas upptill 3an. http://www.youtube.com/watch?v=vn_Qbm4nySU Vid ca 3000rpm stiger MAP över 100 och vid 4000rpm har jag fullt, fjädern i wastegaten begränsar till 130.
I andra filmen http://www.youtube.com/watch?v=fxozBHre2as kör jag på 2an på 1500rpm och trampar fullgas. Vid ca 2000rpm går MAP över 100.
Tredje filmen visar motorutrymmet och installationen http://www.youtube.com/watch?v=FQXSJgQAe-Y
Spec:
Cheva 350, ca 8,5 i komp med enplansinsug, AFR alu toppar. Rull vippor och rullkam, insug 0.501, 280, avgas 0.509, 292, 112grader separation. Megasquirt insprut med 8st 630cc spridare. 36-1 trigger och wasted spark. Turbo GT42, Inducer=69mm, exducer=79mm, A/R kompressor 71, A/R turbine 1,54. Wastegaten har ingen styrning bara undersidan av membranet kopplat till insug och översidan är bara ventilerad.
Grenrören är 71mm invändigt och går ihop precis innan inloppet till turbon.
Varför tar den sig så segt? Är turbon för stor eller bara fel för min motor? Är förmodligen någon sorts lastbilsturbo. Kan man bygga om eller är det enklare att skaffa en annan? Eller är det mina grova headers som är bekymret? Skulle det fungera bättre med mindre rör, kanske original gjutjärns grenrör vända framåt skulle fungera bättre?. Har inte bekymrat mig om att ingången på turbon är en fyrkantsfläns med en delning på mitten. Borde jag? Eller kanske måste någon styrning av wastegaten till? Som det är nu hjälper undertrycket i insuget att hålla den stängd (förmodligen bra) men så fort ett övertryck börjar byggas hjälper detta till att öppna wastegaten. Har läst en massa trådar här om headers osv men det känns som de handlar om hur man utvinner sista 5% av effekten. Inte riktigt det jag är ute efter utan bara snabbare respons. Tacksam för all input!
Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
- Ort: Sollentuna
- Kontakt:
Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
Camaro 68 och MS2extra
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
Är det meningen att bara ladda 0,3kg? Om du ställer upp ett kilo till så blir det nog ett annat svar i maskinen. Antar att 100kpa i filmerna är atmosfärstryck...
Jag är lite imponerad över att det går att hålla ner laddtrycket såpass. Det finns ju ganska mycket mat tillgängligt för turbon
Jag är lite imponerad över att det går att hålla ner laddtrycket såpass. Det finns ju ganska mycket mat tillgängligt för turbon
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
Coolt bygge! Har du läst den här tråden om oljetryck/flöde till turbon: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=17389" onclick="window.open(this.href);return false; Verkar som det funkar bra med 2-2,5 mm hål in. Har du provtryckt systemet så att det inte läcker någonstans? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=361" onclick="window.open(this.href);return false; Borde väl nästan va nått sånt som spökar?
/David
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
Precis det David skriver skulle jag se över också, speciellt en provtryckning vore inte helt fel. Sen med så lågt laddtryck är det inte säkert att wastegaten orkar hålla tätt, nästan så man skulle haft en specialkonstruerad klocka, membran och fjäder för att få det att fungera optimalt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
- Ort: Sollentuna
- Kontakt:
Re: Vad kan begära av logheaders och lastbilsturbo?
Tack för input, såg att jag ställde samma fråga 2008 här... Lite senil tydligen men jag får skylla på allt strul jag haft med motorn i övrigt (olje läck och tick ljud). Har haft i och ur motor 4 gånger sedan dess! Väntar nu lite megasquirt delar så att jag kan styra Wastegaten elektoniskt och får nog också provtycka.
Camaro 68 och MS2extra