Större Cylinder än 60cc på Sachs 3 växlad fotväxel?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Kontakt:

Större Cylinder än 60cc på Sachs 3 växlad fotväxel?

Inlägg av no1_martin »

Har under Semestern blivit ägare till en Compact 1252 med 3 växlad fotväxel. En vän köpte två 1252:or så vi har något att göra i höst. Och eftersom jag fortfarande är på semester så har jag gott om tid så nu har jag läst på lite om olika alternativ till trimning och vill man komma längre än 60cc tycker jag det återkommer till EKFmotorn hela tiden.
Min fråga är passar någon av 80cc cylindrarna som Tex RN-motor säljer min moter? Jag tänker framför allt på slag och kolvbultsdiameter.
Om maskinbearbetning eller uppsvetsning av tätyta mot fotpackning krävs gör väll inget men behöver man börja byta stake/vevparti så kanske det är bättre att köpa en Zyndappmotor och börja trimma den istället?

Länk till cylindern jag tänkte på.
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=5327927" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Rexxy
Lite mer laddtryck

Re: Större Cylinder än 60cc på Sachs 3 växlad fotväxel?

Inlägg av Rexxy »

Det största du kan få på din motor nu utan bearbetning är 60cc.
Om du ska använda cylinder som du länkar till, behöver du en Sachs EKF. Som har större vevhusöppning och längre slaglängd. Pinnbultsdelningen är även olika. Se själv på bild. OBS KFS/LFS blocket är lite filat, men annars ser du skillnaden.

Bild
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

Med andra ord måste en annan motor införskaffas om jag vill ha mer än 60cc och då kanske man gör lättast i att köpa en Zyndappmotor istället?
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Nja, det har ju modifierats dit 43-45mm cylindrar från både Honda och Yamaha på dom "små" sachsmotorerna, så visst går det få lite mer volym än i köpetrimmet - som jag har för mig bara är på 54cc egentligen.
Rexxy
Lite mer laddtryck

Inlägg av Rexxy »

55,4cc om jag ska vara petig.
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck

Inlägg av JockeH »

no1_martin skrev:Med andra ord måste en annan motor införskaffas om jag vill ha mer än 60cc och då kanske man gör lättast i att köpa en Zyndappmotor istället?
kan tyvärr inte lägga upp bilder men läs den här tråden !
http://www.garagego.se/forum/projekt/ve ... ombyggnad/" onclick="window.open(this.href);return false;

om du inte ska tävla med moppen är väl s-motorn(Hercules) ett alt. har iofs drevet på "fel" sida och andra motorfästen men det står sachs på dem och är tidstypiska. http://cgi.ebay.de/Sachs-Motor-50-S-/13 ... 500wt_1156" onclick="window.open(this.href);return false;

tror att det finns större cylindrar till dem ?!

Rätta mig om jag har fel, alla ni Sachs veteraner.

Mvh Jocke H
Blommen
För mycket laddtryck

Inlägg av Blommen »

Cylindern han länkade där uppe passar S-motorn aka Cp-motorn som sitter på Hercules
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

G-son skrev:Nja, det har ju modifierats dit 43-45mm cylindrar från både Honda och Yamaha på dom "små" sachsmotorerna, så visst går det få lite mer volym än i köpetrimmet - som jag har för mig bara är på 54cc egentligen.

Jag har inte grejat med tvåtakt sedan jag var 15år men jag förstår ju att vändläget på kolven är lika viktigt som toppläget. Att få dit cylinder av annat märke låter för mig mycket intressantare än att jaga tag i nån exklusiv EKF. Att höja eller sänka foten ser jag inte som något större bekymmer. Ett annat alternativ som inte jag sett att någon talar om men som för mig känns själklart är att anpassa komphöjd på kolven och att ev fönster i kolven hamnar rätt? Dessa bitarna fixar jag nog själv men slaglängder på olika mopedmotorer har jag sökt efter min inte lyckats hitta så mycket av. Måste finnas något tvåtaktsorakel här på forumet som sitter på en sådan lista? Det borde vara något för en FAQ tråd?
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Yamaha DT50MX har 39,7mm slag
Honda MT5/MB5 har 41,4mm slag
Vanlig "svensk" Sachs: 42,0mm

De flesta "modernare" moppar har haft lite större borr och kortare slag än de gamla Sachsmotorerna. En rätt viktig sak att få rätt är portdurationerna, alltså hur länge portarna är öppna (eller på ren svenska, hur höga dom är över nedre dödpunkt). Högre portar ger högre varvtal och mer effekt, upp till en viss gräns funkar gamla hederliga passiva avgasrör och när man börjar komma över 170 grader på avgas är det dags att fundera på en avstämd expansionskammare. Man kan sitta en bra stund och måtta på motor och cylinder för att se hur högt man vill att cylindern ska hamna, hur mycket man kan/vill slipa i portarna, hur mycket man kan bearbeta höjd på cylinder och block, alternativt tillverka distansplatta...
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

MT5 cylinder verkar ju passa bäst med tanke på slag och att jag som novis inte behöver börja med att ändra durationer. Kan även tänka mig att de felande 0.6mm i slag kan användas till högre komp. Annars finns det väll nog med material i topplocket för att rätta till det? Hur högt kan man tillåta kolvringen att vända i cylindern. Jag antar att det inte finns något hinder för att låta den använda de extra 0.6mm den skulle fortsätta på uppvägen?
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Blommen
För mycket laddtryck

Inlägg av Blommen »

Det blir ju bara 0,3mm i höjskillnad på TDC mellan Mt5 å Sachs. Bultmönstret är väldigt annorlunda på Mt5 mot sachs så du kommer nog få svetsa på mera gods runt cylindetfoten på motorblocket. Dt cylle är lättast å få på då räcker det med uppslipat block och en spacerplatta eftersom Dt cyllen är kortare än sachs cyllen. Bultmönstret är snarlikt (ca 2mm filning behövs i cyllen) på dt cyllen mot sachs. Med Dt cylle kan du få i en 45mm kolv som ger 66 ärliga cc.
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

Om jag bara skall få 0.3mm skillnad vid TDC förutsätter det att kolven oxå vänder längre ner. Men om jag vill behålla vändläget i botten för att inte förändra några durationer så måste väll kolven vända 0.6mm längre upp.
Intressant info om bultdelningen! Jag har kunnat äsa mig till

Staklängd måste ju även påverka durationerna pga olika kolvacceleration eller skulle ni påstå att det är försumbart? Lång stake=kortare durationer.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Staklängden påverkar durationerna, men i detta sammanhanget är det försumbart. Det lär skilja mer i porthöjd mellan två billiga cylindrar tillverkade efter varann p.g.a. tillverkningstoleranser vid gjutning och bearbetning än 5-10mm skillnad i staklängd ändrar på durationerna.

Angående 0,3 vs. 0,6mm så har du rätt, med 0,6mm extra slag måste kolven flytta upp TDC 0,6mm om BDC ska vara som förr.

De flesta original och trimcylindrar jag sett till lite äldre moppar (säg ~1995 och tidigare) har övre dödpunkt ca 1mm ner från cylinderns övre kant, så det finns en del utrymme uppåt för längre slag. Man kan låta kolven vända en bit över cylindern om man bara har pejl på att kolvringen inte kommer för nära kanten.

Och angående att låta durationerna vara så tycker jag att dom förtjänar en del uppmärksamhet ändå. Jag nämnde tillverkningstoleranser tidigare, porthöjderna kan variera ganska mycket från en cylinder till en annan även om det är likadana cylindrar som köps samtidigt - det kan t.o.m. skilja i höjd mellan portarna på höger och vänster sida i cylindern. Sedan finns det ju uppenbara designfel också, t.ex. den billiga gjutjärnsfodrade 45mm cylindern till Honda: spolportarna brukar ha höjd som passar bättre för en 13 000rpm roadracehoj än de ganska tama ~10 000rpm avgasporten tillåter (beroende på övriga prylar på motorn givetvis). Den cylindern går trots det överraskande bra, men det blir ganska tydligt att alla cylindrar mår bra av att mätas upp och korrigeras vid behov.
Blommen
För mycket laddtryck

Inlägg av Blommen »

no1_martin skrev:Om jag bara skall få 0.3mm skillnad vid TDC förutsätter det att kolven oxå vänder längre ner. Men om jag vill behålla vändläget i botten för att inte förändra några durationer så måste väll kolven vända 0.6mm längre upp.
Intressant info om bultdelningen! Jag har kunnat äsa mig till

Staklängd måste ju även påverka durationerna pga olika kolvacceleration eller skulle ni påstå att det är försumbart? Lång stake=kortare durationer.
Jag hade nog gjort så kolven vände 0.6mm längre ner istället. Då får du högre durationer, och det är "lättare" att sänka portarna utan att det blir skit än om man höjjer dem eftersom vinklar å allt kan bli väldigt fel om man inte vet va man gör.
vodka
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vodka »

Det funkar med hondacylle men övergångarna mellan block och cylle är inte dom bästa du får göra en distans på 4mm som du skruvar i blocket och anpassar efter blocket och cyllen och nya fästhål för cyllen stämmer fint med suzukikolv.
http://www.trottlarna.se" onclick="window.open(this.href);return false;
mb5 80cc byggd för banracing/dragracing bilder, info finns på hemsidan
Har flera moppar
Skriv svar