skottsäker bakaxel

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

skottsäker bakaxel

Inlägg av aXenoNa »

håller på o bygger bakhjulsdriven v70 med 4link så tänkte man skulle slänga upp en skottsäker bakaxel så man slipper 1031or som rasar.. men då är bara frågan vad ska man köpa?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av hauge »

finns inga skottsäkra höll jag på att säga

Välj en från en starkare och tyngre bil

Volvo kör väl med dana 30 7.3" kronhjul om jag inte minns fel.. håller förvånansvärt bra för att ha så pass litet kronhjul, men kronhjulet är inte allt

Offroadbilar tenderar att ha kraftigare drivaxlar (de med låsbar diff)

det finns tre-fyra aspekter att se på.

1 kronhjulsdiameter
2 pinjongdiameter (axeldia)
3 drivaxeldiameter
4 antal spindelhjul

Jänkeaxlar är en klassiker ... gjorda för tunga bilar med högt startmoment.
Allt över 7.65" kronhjul pallar för mycket
Den mest prisvärda nuförtiden som jag ser det är fård 8.8 från ford explorer
sitter 8.8 i en del andra biler också, men då med klenare drivaxlar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av aXenoNa »

jo det får ju bli nåt jänke aktigt. om man köper en sån ford 8,8. vill ju fortfarande ha volvos bultmönster är de spacers som ändrar bult mönster som gäller då? hur förhållar dom sig i bredd till en 1031?
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av Nova Jörgen »

Att välja bakaxel handlar först och främst om vad man ska använda bilen till. I det fallet måste man vara ärlig mot sig själv...är det en ren dragracing bil, eller ska den svängas med på bana eller en vanlig trimmad bil att köra med på vägen eller det svåraste av allt ska den klara av allt det tidigare nämnda?

Ford 8,8" axeln har många bra egenskaper men även en hel del begränsningar, allt beror på vad den ska användas till. Den har samma konstruktion som många andra USA bilsaxlar med c-clips låsning för drivaxlarna och hjullagrens rullar ligger direkt mot drivaxeln. Precis som div. GM axlar och även några Chrysler och DANA modeller.

I svergie är begagnat utbudet mycket begränsat till 8,8" jämfört med t.ex. en GM 8,5" 10 bult som dessutom är av samma konstruktion som FORD 8,8".

Dom punkterna som hauge nämner är några av sakerna att kolla på vid val av bakaxel, det finns många fler, återigen beroende på vad bilen ska användas till.

Ska du montera 4-link fästen på axel så måste du göra det på rätt sätt, (DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT annars så har du en krokig bakaxel) då har du redan gjort en stor del av jobbet att korta axelhuset till rätt bredd. Att borra om drivaxlarna till rätt bultmönster går att göra.

Eller så beställer man ett par eftermarknads drivaxlar med rätt mått och bultmönster.

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
aXenoNa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tis okt 27, 2009 10:08 am
Ort: Gränna

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av aXenoNa »

den ska användas till drifting/bana/gata.

är jäkla svårt o hitta nåt vettigt när man inte vet vad man ska leta efter har ingen som helst koll på jänke axlar.

så det finns o köpa eftermarknads drivaxlar med volvo mönster? hur är det med lamelldiffarna som sitter i axlarna hållar dom eller måste man köra med nåt eftermarknads där med eller hur ser det ut? c-clips låsning är det en nackdel? hur går man tillväga vid ev kortning av axel?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av j björk »

C-clips låser axeln inne vid diffen.
Dvs. kör du av en drivaxel är det bromsen som hindrar den att lossna..

Andra axlar håller fast lagret längst ut i axelröret istället.

Skottsäker och skottsäker, du kanske skulle kolla in en nybyggd ford 9" från tex. strange, med 35 splinesaxlar och någon lämplig diff?

När man kortar en drivaxel kapar man av den och skär ut nya splines.
Ekstam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör jun 19, 2010 1:36 pm
Ort: Forshaga

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av Ekstam »

Dana 60 är stabil, väger hur mycket som helst men mycket hållbar :thumbright:
MVH Ekstam
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: ons jan 07, 2009 8:16 am
Ort: Seattle, WA USA
Kontakt:

Re: skottsäker bakaxel

Inlägg av Jan van Vurpa »

Finns Toyota pick-ups därborta? Pickisar och ''4-rRunner'' har bakaxlar ca.50mm bredare än 240ans, dom har 8'' kronhjul, större axlar, större diff lager o pinjong lager än Ford 8.8''
Diff broms finns at skaffa.
Jag har karvat upp pickisens flans som är BIG, men så stora att man kan lätt svara upp det då det blir samma dimensioner som Volvo. Jag svetsar en ring i centern lite zip, lit zap och det är fixat.

Bild

Kronhjularna kostar mellan USD 145-200, finns gott om val av utväxling från 3,5 till 5,7:1

Drifto poikarna använder samma grejor i IRS diffad Supras med 700`hk, och dom håller bra.

En sak till: Ford 8.8'' är lite dum hur diffen sitter, nåt som här ------O---- så man är tvungan att kapa den ena sida , o gräva fram en kortare axlél för det ny kortare sida..
3+4 killar här omkring har redan gjot detta och 3+4 andra killar har planer..
Skriv svar