Turbokonvertera med orginalsprut?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Marcus.O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 11, 2008 3:53 pm
Ort: pite

Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av Marcus.O »

Jag ska turbokonvertera en b230e som sitter i en 740 från 87, kan jag använda orginal sprutet till det?
Det är en is/skogsbil så jag ska inte lägga ner så mycket pengar.
Amazon -66
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av jol »

Med mekanisk insprutning blir det rätt mycket krångel att få in mer bränsle, jag hade en BMW med mekaniskt sprut på tidigare.

Den fick ett insug från en motor med elektroniskt insprut och megasquirt, det var bara att bulta dit insug komplett med spridare fuelrail och spjällhus, bara ansluta gasvajer och bränsleslangar :) Sen ms-delen är ju en klar fördel för att styra bränslet och tändningen med nån aning om vad som händer. När isen smält kan du ju plocka ms:et till nästa projekt
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Marcus.O
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 11, 2008 3:53 pm
Ort: pite

Re: Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av Marcus.O »

Så jag skulle tex kunna ta ett insug från en tic och montera, så går de?
Amazon -66
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av jol »

Jag kan inte b230, men har den spridarhylsor på insuget så
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av dundersmurfen »

extraspridare med tryckvakter på laddröret funkar fin fint. typ i 3 steg eller så.
Du MÅSTE backa tändningen för att det ska hålla. eller stumma någon fördelare så den alltid får kanske 20 grader...

Låt orginalinsprutet sitta kvar och låt extraspridarna sköta extra soppan när du laddar på

Vilket bränsle ska du köra med?

Ja har gjort enligt receptet, backad tändning 15grader cirka. Vred på fördelaren som sitter bak på toppen, det satt hallgivare i den så den styr ju tändningen :thumbright:
Av med toppen och hålka friskt i förbränningsrummet (kompsänkning) kanske inte nödvändigt om man kör e85...
Nu slirade kopplingen vid 1kg, i med sinter och sedan rasade lådan istället...
Men kul var det :hihi:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
jonas16vt
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: ons okt 27, 2010 8:15 pm
Ort: Taberg

Re: Turbokonvertera med orginalsprut?

Inlägg av jonas16vt »

b21et har mekaniskt insprut som passar till b230e och som klarar att leverera mer soppa. jag hade de på en 740 ett tag o de funkade fint. hade original tändning.
Skriv svar