Jag ska turbokonvertera en b230e som sitter i en 740 från 87, kan jag använda orginal sprutet till det?
Det är en is/skogsbil så jag ska inte lägga ner så mycket pengar.
Turbokonvertera med orginalsprut?
Turbokonvertera med orginalsprut?
Amazon -66
Re: Turbokonvertera med orginalsprut?
Med mekanisk insprutning blir det rätt mycket krångel att få in mer bränsle, jag hade en BMW med mekaniskt sprut på tidigare.
Den fick ett insug från en motor med elektroniskt insprut och megasquirt, det var bara att bulta dit insug komplett med spridare fuelrail och spjällhus, bara ansluta gasvajer och bränsleslangar
Sen ms-delen är ju en klar fördel för att styra bränslet och tändningen med nån aning om vad som händer. När isen smält kan du ju plocka ms:et till nästa projekt
Den fick ett insug från en motor med elektroniskt insprut och megasquirt, det var bara att bulta dit insug komplett med spridare fuelrail och spjällhus, bara ansluta gasvajer och bränsleslangar

Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Så jag skulle tex kunna ta ett insug från en tic och montera, så går de?
Amazon -66
Jag kan inte b230, men har den spridarhylsor på insuget så
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
- dundersmurfen
- Forumsberoende
extraspridare med tryckvakter på laddröret funkar fin fint. typ i 3 steg eller så.
Du MÅSTE backa tändningen för att det ska hålla. eller stumma någon fördelare så den alltid får kanske 20 grader...
Låt orginalinsprutet sitta kvar och låt extraspridarna sköta extra soppan när du laddar på
Vilket bränsle ska du köra med?
Ja har gjort enligt receptet, backad tändning 15grader cirka. Vred på fördelaren som sitter bak på toppen, det satt hallgivare i den så den styr ju tändningen
Av med toppen och hålka friskt i förbränningsrummet (kompsänkning) kanske inte nödvändigt om man kör e85...
Nu slirade kopplingen vid 1kg, i med sinter och sedan rasade lådan istället...
Men kul var det
Du MÅSTE backa tändningen för att det ska hålla. eller stumma någon fördelare så den alltid får kanske 20 grader...
Låt orginalinsprutet sitta kvar och låt extraspridarna sköta extra soppan när du laddar på
Vilket bränsle ska du köra med?
Ja har gjort enligt receptet, backad tändning 15grader cirka. Vred på fördelaren som sitter bak på toppen, det satt hallgivare i den så den styr ju tändningen

Av med toppen och hålka friskt i förbränningsrummet (kompsänkning) kanske inte nödvändigt om man kör e85...
Nu slirade kopplingen vid 1kg, i med sinter och sedan rasade lådan istället...
Men kul var det

Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
b21et har mekaniskt insprut som passar till b230e och som klarar att leverera mer soppa. jag hade de på en 740 ett tag o de funkade fint. hade original tändning.