Sida 1 av 1

B21ET I 244 GL -81

Postat: tor dec 08, 2005 5:12 pm
av SainT
Tja, tänkte höra mig för lite då jag sett en billig turbo 240,

min fråga är om man behöver nya motorfästen,
eller om det är något som man kommer behöva modifiera för att kunna sänka ner en B21et i min 244 GL -81 ?

Postat: tor dec 08, 2005 7:19 pm
av Ranga
motorfästena är lika

den passar rakt av att byta ut mot din orginal b21

men eftersom det är insprutning på b21et :n och du lär ha förgasare på
din 240 gl , så måste du bygga om bränsle systemet ex retur

+ byte av avgassystem och kopplingen ( mera vrid i turbo motorn)

Postat: tor dec 08, 2005 8:04 pm
av SainT
Ok, men det sitter inte en b21a där utan en B23a,
och koppling och avgas kan man ju plocka från den andra bilen, då det är en komplett bil...

Postat: tor dec 08, 2005 8:33 pm
av Ranga
det är likadana motorfästen på b23 och b21

Postat: tor dec 08, 2005 8:49 pm
av SainT
Ok, då vet man.

Tack för snabba och bra svar :)

Postat: lör dec 10, 2005 3:05 pm
av Lunkan
plocka bränsle systemet från turbo bilen också om du kan, inklusive tank (eller iallafall tankarmaturen).

/Jonas

Postat: lör dec 10, 2005 3:10 pm
av Steve
Flytta över chassinr m.m. också så blir det mer lättbesiktat ;)

Postat: lör dec 10, 2005 7:29 pm
av ergu
St3v3 skrev:Flytta över chassinr m.m. också så blir det mer lättbesiktat ;)
oerhört lätt skulle jag vilja säga :D

Postat: sön dec 11, 2005 8:34 pm
av SainT
Dock så var det en 245a så det kanske ser lite skumt ut :wink:

Postat: mån dec 12, 2005 4:29 pm
av volvosmurfen
Stor risk att besiktningen kommer att klanka ned på dig.
För att göra ett skottsäkert byte måste motorn ha kat original och det har inte en b21et.

Postat: mån dec 12, 2005 10:21 pm
av Lunkan
volvosmurfen skrev:Stor risk att besiktningen kommer att klanka ned på dig.
För att göra ett skottsäkert byte måste motorn ha kat original och det har inte en b21et.
Som sagt det är lite svårt att reg.besikta nu mer med en icke kat.motor.
På en icke kat.motor måste man få ett intyg på att motorn är i ursprungsskick med lika delar som den är avgassertifierad med.
Nu mer gör inte SBP denna kontroll längre, det andra allternativet är att volvo ska skriva ut ett intyg på att din motor är orginal, MEN det gör dom inte (tråkigt men sant).

Lättast om man vill vara laglig är att skaffa en kat.motor.

/Jonas