trimtips sökes för 244 med felfri B21A motor, kom igen nu !!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
AarJay
För mycket laddtryck

trimtips sökes för 244 med felfri B21A motor, kom igen nu !!

Inlägg av AarJay »

tjena gubbar, okej jag va ute idag tidigare o testade kompet i min motor, det ligger på 9.5 bar, samma på alla cylindrar, testade dock inte cylinder 4 , för jag kom inte åt i brist på verktyg hehe.... men jag antar den är i lika perfekt skick :)

nu undrar jag, vad tycker ni man kan sätta på den?? :)
ni är ju faktiskt kunniga, så jag tycker ni ska spåna riktigt nu, tänker rent prestanda-mässigt.... efter att ni postat förslag så kan jag ju berätta vad som ligger på min önskelista heheh :)

pappa har sagt att jag ju aldrig kommer få det att gå ihop ekonomiskt sett, we'll see about that ;)

oavsett... jag har mycket på önskelistan, men visa era idéer / tankar först :)

tacksam för många fantasifulla förslag! :)

*edit* BTW bilen är en Volvo 244 från 80 eller 81, antagligen 80 då den inte stämmer med 81-spec'sen.... B21A motor med Zenith/Stromberg-förgasare :) */edit*
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

24 views och inge svar... :(
sonfrabest
För mycket laddtryck

.

Inlägg av sonfrabest »

Anledningen till att ingen svarar är för att hela forumet är fullt av förslag... För det första, budgeten, hur ser den ut? Vad vill du nå för effektmål? Säg inte 400-500 för då krävs det erfarenhet.
Det finns två alternativ för en busbil, mycket hästar eller lättad kaross, eller för den delen dessa två kombinerade.

Större avgassystem, öppet filter och större förgasare är simpla ingrepp som funkar. Därefter kan man kika på toppen, ventiler, tändning etc.

Kika runt lite på "vad händer i garagen" så får du säkerligen en massa idéer :wink:

Mvh.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

billigaste trimmet lär vara turbo...och effektivaste..men som sugmotor lär den säkert gå bra med portad topp, H kam, planad topp, dubbla weber förgasare, extractorgrenrör osv. det gamla vanliga rallytrimmet ungefär...jag vet ju inte vad din pappa menar med att få ihop det ekonomiskt men bygger du sugmotor tror jag du kommer få mycket svårt att ge honom svar på tal.
minns jag inte helt fel är väl stakarna klena i volvos motorer 75-82, där har du nog största problemet om du nu är ute efter hög effekt.
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

140ttic skrev:billigaste trimmet lär vara turbo...och effektivaste..men som sugmotor lär den säkert gå bra med portad topp, H kam, planad topp, dubbla weber förgasare, extractorgrenrör osv. det gamla vanliga rallytrimmet ungefär...jag vet ju inte vad din pappa menar med att få ihop det ekonomiskt men bygger du sugmotor tror jag du kommer få mycket svårt att ge honom svar på tal.
minns jag inte helt fel är väl stakarna klena i volvos motorer 75-82, där har du nog största problemet om du nu är ute efter hög effekt.

hehe jo dedär med stakarna vet jag, läste det här bland artiklarna. :)
kommer bli turbo, och de fixar nog sig för typ några tusen... :)
ska bygga ett megasquirt-styrdon senare och använda några hyfsade spridare, toppen har jag inte ens tittat nå vidare på just nu, men hoppas den duger för turbon... :P :)

nåt sugmotor-trim har jag iallafall inte råd med, t.ex. 2 st Weber 45'or tror jag det var, kostar nya ca. 16000 lr nåt med insug o så.... men iallafall, turbo + IC ifrån 740 blir start-grejerna, samt nya M-stakar som håller :P :) sen får vi se vad för tryck vi kan köra med :roll: :twisted:
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

AarJay skrev:
140ttic skrev:billigaste trimmet lär vara turbo...och effektivaste..men som sugmotor lär den säkert gå bra med portad topp, H kam, planad topp, dubbla weber förgasare, extractorgrenrör osv. det gamla vanliga rallytrimmet ungefär...jag vet ju inte vad din pappa menar med att få ihop det ekonomiskt men bygger du sugmotor tror jag du kommer få mycket svårt att ge honom svar på tal.

hehe jo dedär med stakarna vet jag, läste det här bland artiklarna. :)
kommer bli turbo, och de fixar nog sig för typ några tusen... :)
ska bygga ett megasquirt-styrdon senare och använda några hyfsade spridare, toppen har jag inte ens tittat nå vidare på just nu, men hoppas den duger för turbon... :P :)

nåt sugmotor-trim har jag iallafall inte råd med, t.ex. 2 st Weber 45'or tror jag det var, kostar nya ca. 16000 lr nåt med insug o så.... men iallafall, turbo + IC ifrån 740 blir start-grejerna, samt nya M-stakar som håller :P :) sen får vi se vad för tryck vi kan köra med :roll: :twisted:
Jag tror inte det ska vara några större problem med stakarna, om du inte ska öka varvet, eller att det spikar.

Sen så beror det ju på vilken effekt du vill ha också förståss.
Dom två turbo-konverterade motorer jag haft dom senaste 2-3åren har inte haft M-stakar.
första motorn var en B21E -79 med turbo,grenrör, insug, IC, fördelare & sprut från B21ET, med 0.6bars laddtryck bottnade sprutet vid 5000rpm.

Senaste motorn jag byggde vart något mer seriös men fortfarande utan M-stakar. Den motorn levererade ca 250hk+, max varv 6500rpm.

Båda dessa motorer körde jag dagligen i ca 1år

/Jonas
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

Lunkan skrev:
Jag tror inte det ska vara några större problem med stakarna, om du inte ska öka varvet, eller att det spikar.

Dom två turbo-konverterade motorer jag haft dom senaste 2-3åren har inte haft M-stakar.
första motorn var en B21E -79 med turbo,grenrör, insug, IC, fördelare & sprut från B21ET, med 0.6bars laddtryck bottnade sprutet vid 5000rpm.

Senaste motorn jag byggde vart något mer seriös men fortfarande utan M-stakar. Den motorn levererade ca 250hk+, max varv 6500rpm.

/Jonas
tack för ditt svar jonas :) dedär lät väldigt lovande och även om min volvo är ett resultat av ganska nogrann välskötthet maskinellt, så har jag ju läst att stakarna ska va "skit"... vågar inte riskera nåt när jag köpte bilen för 800 och den var helt felfri utom att den inte är skattad eller besiktad eller försäkrad just nu hahah :P

så jag vill ju säga att jag inte är beredd på ett motorhaveri, men jag vill få den att varva ca 8000 max, ca 1 bars laddtryck, satsar väl på minst 200 häst till nyår nästa år :) förutsatt att pengarna räcker till de :)

jag ska iallafall bara köra på ett par original-stakar än så länge, ett par M-stakar eller bofors-stakar som de tydligen också heter? :)
då dessa väger en hel del är de som det står i en artikel här "nästan sprängsäkra" :P :)
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

AarJay skrev:
Lunkan skrev:

/Jonas
tack för ditt svar jonas :) dedär lät väldigt lovande och även om min volvo är ett resultat av ganska nogrann välskötthet maskinellt, så har jag ju läst att stakarna ska va "skit"... vågar inte riskera nåt när jag köpte bilen för 800 och den var helt felfri utom att den inte är skattad eller besiktad eller försäkrad just nu hahah :P

så jag vill ju säga att jag inte är beredd på ett motorhaveri, men jag vill få den att varva ca 8000 max, ca 1 bars laddtryck, satsar väl på minst 200 häst till nyår nästa år :) förutsatt att pengarna räcker till de :)

jag ska iallafall bara köra på ett par original-stakar än så länge, ett par M-stakar eller bofors-stakar som de tydligen också heter? :)
då dessa väger en hel del är de som det står i en artikel här "nästan sprängsäkra" :P :)
8000varv är ganska mycket.............
┌∩┐(_)┌∩┐
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

hehe de kanske det är :P men vadå, vill man kräma på får man varva :P med rätt kamaxel och bränsleblandning nås ju maxeffekten vid så högt varv som möjligt, nu menar jag ju självklart inte att jag ska ligga på 8000 helatiden hahaha.... men jag vill att min max-effekt ska ligga runt 6500 eller nåt, och sen kan man varva på lite till, så när man byter växel så kanske man ligger på 5500 eller nåt, och närmar sig max igen, det är väl det bästa sättet att köra?? iallafall, vill bara veta av trimtips här, om de finns nåt sätt jag kan nå högre effekt på min bil hehe :P
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

8000rpm är nog inte att rekomendera med orginal stakar.
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

heh, well. när jag väl kommit så långt antar jag jag får köra tills de smäller hahah :P men de skrev ju här att 10000 höll de för, rätt balanserade iallafall, och eventuellt ska jag köpa Verdi-stakar sen :)
Anders E
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders E »

krydd att varva 8000 =P
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

lätt ;) får bli ett av mina mål som projekt... heheh... fast vettefan om jag kommer regga den alls till att börja med, den är avställd o grejer, blir bara o busa lite ibland till att börja med ;) efter det, när jag väl har pengar så får jag ställa på den igen med försäkring o grejer till sommarn eller nåt hehe :)
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

jag kan ju nämna att det är lite svårt nu mer att besikta en bil med "ny" motor utan katalysator.
SBP har ju slutat att göra kontrollen att motorn är orginal, och volvo skriver inte ut några intyg.

Eller blir det besiktningsmotor, eller ingen besiktning alls???

/jonas
AarJay
För mycket laddtryck

Inlägg av AarJay »

blir väl återställning till org. första gången kanske, sen ska man väl nästa gång när man fått lite mer fart på grejerna regga som ombyggt fordon hos SFRO lr nåt :P :) får man ju ha "nästan" vad som helst i den hehe... :)
Skriv svar