Sida 1 av 2

Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: fre sep 23, 2011 10:19 am
av JohanK
Ska uppgradera mitt soppasystem under vintern och funderade på att skaffa enbart en pump för enkelhetens skull, isf. en Aeromotive A1000 , den är ju specad till max 1000 överladdade kusar, men antar att detta gäller på bensin?

Nån som har koll på hur mycket en A1000 pallar och om den fixar etanol?

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: fre sep 23, 2011 9:27 pm
av MGP
Ja dom pallar E85, men du ska veta at A1000 pumporna förlora nästan 30% kapasitet når dom bli varm, och d är mycket skumt, tycker jag. bara en tips :)

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: sön sep 25, 2011 11:18 am
av Holm
Körde med en A1000 pump på en e36.
Ca 500 whp på e85, precis på gränsen vad den klarar...
Skulle kört med två boschpumpar...

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: sön sep 25, 2011 12:42 pm
av JohanK
Oj, det är ju inte ens i närheten av specarna, vad körde du för soppaledningar då?

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: sön sep 25, 2011 1:43 pm
av Stettler
Skulle köra med dubbla BOSCH, om inte annat för säkerheten i flöde. Vill inte det skall går torrt med E85..

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: sön sep 25, 2011 2:49 pm
av JohanK
HAr hört att en A1000 tycker om att lämna in om den går 0.5s torrt och det är ju inget vidare, får kanske ragga tag i en 044 till, krävs ju dock lite mer y-kors och sånt trams då

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: sön sep 25, 2011 8:15 pm
av Mats Ivarson
Jag körde a1000 i många år, kanske inte så många mil, och den fungerade alltid bra. Gick torr några gånger men verkade inte ta skada. Jag körde en förgasarvariant av pump också från aeromotive in i a1000, kan varit förklaringen? Hörde innan jag byggde att de var mycket känsliga för smuts så före lågtryckspumpen satt ett 100 micronfilter och före a1000 satt ett 10 micron. Hade en förgasarbränsletrycksregulator mellan catchtanken och bränsletanken.

Mats

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: mån sep 26, 2011 5:41 pm
av Holm
JohanK skrev:Oj, det är ju inte ens i närheten av specarna, vad körde du för soppaledningar då?
Körde med 1/2" stålomspunnen teflonslang, dvs ca 12mm invändigt,både till tryck och retur så flödet i slangarna var det inget fel på. Under bilen hade jag hydraulrör som också var 12mm invändigt.
Första gången jag bromsade hade jag 750cc spridare, höjde då soppatrycket till nånstans mellan 3.5 till 4bar för att pressa ur lite extra ur spridarna.
Då räckte inte pumpen till, den orkade inte hålla soppatrycket på högre varvtal och fullt ladd i bromsbänken.

Året därpå bytte jag till 1000cc spridare och körde med 3 bar grundtryck, då räckte det till, men det är nog som sagt på gränsen...

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 2:24 pm
av petercab
Vi har kört över 900Hk med A1000(EVO6), kan ju monteras i tanken om mán nu vill kyla den.
En fördel att köra singelpump är väl om den går sönder, då slutar ju bilen gå iaf :)

Är lite orolig för mina dubbla walbro nu, går en sönder så märker jag väl det först när en kolv ger upp...

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 3:02 pm
av JohanK
@petercab, var det på etanol?

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 6:23 pm
av peppe
Vi har kört med en Aeromotive Eleminator sedan kenne bells boost a pump på den, hela sommarn, gått torr ett par gånger också, aldrig några problem.

Att dom skulle bli så varm att dom tappar 30% har jag då aldrig märkt, att dom där emot tappar mark då det börjar bli höga tryck, ja så är det. Därför man kan boosta på med en boost a pump.

Men dubbla 044:or är aldrig fel.

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 6:29 pm
av JohanK
Hur mycket är höga tryck?

Ligger på 3bar grundtryck och kommer att ladda 2bar på det, så på 5bar bör den ju kunna leverera.

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 7:29 pm
av Daniel-635
Att dom tappar effekt när dom är varma kan man nog anse vara normalt.
Magneter och lindnings resistanser påverkas av temperaturen.
Dock låter 30 % väldigt mycket.

Bränslet tenderar att bli ganska varmt om man har stora pumpar, det blir över 40 grader på min bil och då har jag bara en Bosch 984 Huvudpump och original förpump.

Behovsstyrt med dubbla pumpar bara på laddtryck över 0,5 bar :hey:

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons sep 28, 2011 8:20 pm
av AarJay
har inge bra info om A1000 verkar det som, men hittade denna för ett tag sen.
http://realstreetperformance.com/store/ ... est-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Re: Aeromotive A1000 VS 2st 044?

Postat: ons okt 05, 2011 9:38 pm
av peppe
JohanK skrev:Hur mycket är höga tryck?

Ligger på 3bar grundtryck och kommer att ladda 2bar på det, så på 5bar bör den ju kunna leverera.
Ska finns flödes diagram på nätet, över A1000, eller som i vårat fall eleminatorn. Tror det till och med var via deras hemsida.

Mvh