bygga om 4takts motor til 2takt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
bygga om 4takts motor til 2takt
Är det nån som vet av nogon som har testat detta?
altså bygga så motorn tänder på varje varv,
man får köra duktigt med överlap på NDP og ladda inn/ur luften med en kompressor.
skulla man ens klara att få start på en sådan motor, och hur skulle det funkad?
altså bygga så motorn tänder på varje varv,
man får köra duktigt med överlap på NDP og ladda inn/ur luften med en kompressor.
skulla man ens klara att få start på en sådan motor, och hur skulle det funkad?
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Lär vara mycket svårt att få till en vettig gasväxling via topplocket när kolven står i nedre dödpunkt. Däremot finns det tydligen tvåtakts fartygsdieslar eller liknande som har spolportar längst ner i cylindern (som en konventionell tvåtaktare) men tar ut avgaserna via ventil(er) i topplocket.
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Att notera är att dom fartygsdieslarna är på 100liter och uppåt. Och har maxvarv runt 500rpm. Så gasen har gott om tid på sig
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Det finns även mindre 2-taks dieslar (Detroit diesel).
Det experimenterades även med 2-takts bensinmotorer
i slutet av ww2 inom flyget.Det plockades ut 220hk/L
vid 4000v/m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy" onclick="window.open(this.href);return false;
Det experimenterades även med 2-takts bensinmotorer
i slutet av ww2 inom flyget.Det plockades ut 220hk/L
vid 4000v/m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Olson
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Jag har sett detta i verkligheten, då man med elektroniskt styrda ventiler växlade från 4-takt till 2-takt på en 4-cylindrig Ford motor. Styrningen av ventilerna skedde med hjälp av ett modifierat Electromotive sprut och ingick i ett projekt som kallades EVA. Det här var i mitten av 90-talet och det var en hel del motorkändisar som var med och betalade för projektet. Motorn som satt i en bromsbänk lät helskum då den startade, den hade en ganska stötig gång och då man växlade mellan 4-takt och 2-takt så dubblerades varvtalet rakt av dvs. från 2000rpm 4-takt till 4000rpm 2-takt. Den första versionen av denna ventilstyrning var helt elektronisk dvs. med elektromagneter. Deras senare versioner har alla hydraulisk öppning och stängning av ventilen. Dom har själva tagit en hel del patent runt denna typ av styrning. Exempelvis US 5,347961, US20010006049, US 20020046717.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Det låter ju interesant Lundin.
Har du nogon mer info om projektet?
Skulle det gå att fiksa med kamakslar och ombygd kamdrivning?
men gasväxlingen blir väl kansje ett för stort problem, bränsle förbrukning också, men den kan man ju se bort i från.
om man överladdar bra med en kompressor kansje det skulle funka?
satt det kompressor på den motorn du har sett? vilken ford motor var det? v8a?
Har du nogon mer info om projektet?
Skulle det gå att fiksa med kamakslar och ombygd kamdrivning?
men gasväxlingen blir väl kansje ett för stort problem, bränsle förbrukning också, men den kan man ju se bort i från.
om man överladdar bra med en kompressor kansje det skulle funka?
satt det kompressor på den motorn du har sett? vilken ford motor var det? v8a?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 28
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
- Ort: Wolfsburg, Tyskland
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Firman Ricardo har på senare år tillsammans med ett antal samarbetspartners tagit fram en prototypmotor som klarar av att växla mellan 2-takt och 4-taktsläge. Syftet var att få ner bensinförbrukningen och konceptet förverkligades med hjälp av fritt styrda ventiler och direktinsprutning tillsammans med avancerad motorstyrteknik.DreRacing@ skrev:Är det nån som vet av nogon som har testat detta?
altså bygga så motorn tänder på varje varv,
man får köra duktigt med överlap på NDP og ladda inn/ur luften med en kompressor.
skulla man ens klara att få start på en sådan motor, och hur skulle det funkad?
Mer info kan man hitta här:
http://www.greencarcongress.com/2008/03 ... d-par.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Längst ner i artikeln kan man även hitta en länk till en film från en körning i bromsbänk där man växlar mellan 4-takts och 2-taktsläge. Rätt coolt faktiskt!

- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Har inte mercury någon snurra som är 2takt med ventilteknik och kompressor som trycker luft mot kompressionstakten?
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Motorn var en standard Ford 4:a på runt 2,2 liter, topplocket var extremt lågt och av billet modell,såg väldigt lustigt ut. De elektromekaniska ventilerna satt skruvade direkt på toppen och var vinklade mot varandra med ungefär samma vinkel som på en vanlig 16V topp. Då det gällde bränslesystemet så använde man ett insprutningssystem från Electromotive. Motorn saknade all form av överladdning.
Re: bygga om 4takts motor til 2takt
Men någon form av spolpump måste den väl haft, el hur gick gasväxlingen till.
Peter Olson