bygga om 4takts motor til 2takt

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av DreRacing@ »

Är det nån som vet av nogon som har testat detta?
altså bygga så motorn tänder på varje varv,
man får köra duktigt med överlap på NDP og ladda inn/ur luften med en kompressor.
skulla man ens klara att få start på en sådan motor, och hur skulle det funkad?
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av G-son »

Lär vara mycket svårt att få till en vettig gasväxling via topplocket när kolven står i nedre dödpunkt. Däremot finns det tydligen tvåtakts fartygsdieslar eller liknande som har spolportar längst ner i cylindern (som en konventionell tvåtaktare) men tar ut avgaserna via ventil(er) i topplocket.
OMRT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 20, 2011 6:38 pm
Ort: Kalmar

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av OMRT »

Att notera är att dom fartygsdieslarna är på 100liter och uppåt. Och har maxvarv runt 500rpm. Så gasen har gott om tid på sig
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av Enok »

Det finns även mindre 2-taks dieslar (Detroit diesel).
Det experimenterades även med 2-takts bensinmotorer
i slutet av ww2 inom flyget.Det plockades ut 220hk/L
vid 4000v/m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Olson
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av J.Lundin »

Jag har sett detta i verkligheten, då man med elektroniskt styrda ventiler växlade från 4-takt till 2-takt på en 4-cylindrig Ford motor. Styrningen av ventilerna skedde med hjälp av ett modifierat Electromotive sprut och ingick i ett projekt som kallades EVA. Det här var i mitten av 90-talet och det var en hel del motorkändisar som var med och betalade för projektet. Motorn som satt i en bromsbänk lät helskum då den startade, den hade en ganska stötig gång och då man växlade mellan 4-takt och 2-takt så dubblerades varvtalet rakt av dvs. från 2000rpm 4-takt till 4000rpm 2-takt. Den första versionen av denna ventilstyrning var helt elektronisk dvs. med elektromagneter. Deras senare versioner har alla hydraulisk öppning och stängning av ventilen. Dom har själva tagit en hel del patent runt denna typ av styrning. Exempelvis US 5,347961, US20010006049, US 20020046717.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av DreRacing@ »

Det låter ju interesant Lundin.
Har du nogon mer info om projektet?
Skulle det gå att fiksa med kamakslar och ombygd kamdrivning?
men gasväxlingen blir väl kansje ett för stort problem, bränsle förbrukning också, men den kan man ju se bort i från.
om man överladdar bra med en kompressor kansje det skulle funka?
satt det kompressor på den motorn du har sett? vilken ford motor var det? v8a?
SpeedAddict
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor dec 11, 2008 9:01 pm
Ort: Wolfsburg, Tyskland

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av SpeedAddict »

DreRacing@ skrev:Är det nån som vet av nogon som har testat detta?
altså bygga så motorn tänder på varje varv,
man får köra duktigt med överlap på NDP og ladda inn/ur luften med en kompressor.
skulla man ens klara att få start på en sådan motor, och hur skulle det funkad?
Firman Ricardo har på senare år tillsammans med ett antal samarbetspartners tagit fram en prototypmotor som klarar av att växla mellan 2-takt och 4-taktsläge. Syftet var att få ner bensinförbrukningen och konceptet förverkligades med hjälp av fritt styrda ventiler och direktinsprutning tillsammans med avancerad motorstyrteknik.

Mer info kan man hitta här:
http://www.greencarcongress.com/2008/03 ... d-par.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Längst ner i artikeln kan man även hitta en länk till en film från en körning i bromsbänk där man växlar mellan 4-takts och 2-taktsläge. Rätt coolt faktiskt! :)
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av Kökarmicke »

Har inte mercury någon snurra som är 2takt med ventilteknik och kompressor som trycker luft mot kompressionstakten?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
J.Lundin
Forumsberoende
Inlägg: 504
Blev medlem: tis sep 23, 2008 3:55 pm
Ort: Sundbyberg

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av J.Lundin »

Motorn var en standard Ford 4:a på runt 2,2 liter, topplocket var extremt lågt och av billet modell,såg väldigt lustigt ut. De elektromekaniska ventilerna satt skruvade direkt på toppen och var vinklade mot varandra med ungefär samma vinkel som på en vanlig 16V topp. Då det gällde bränslesystemet så använde man ett insprutningssystem från Electromotive. Motorn saknade all form av överladdning.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: bygga om 4takts motor til 2takt

Inlägg av Enok »

Men någon form av spolpump måste den väl haft, el hur gick gasväxlingen till.
Peter Olson
Skriv svar