triggerproblem 60-2 med logg

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av säl »

Hej!

Håller på att installera ett vems 3.5 i ev v70 t5 och har lite problem med triggern.
Det sitter original 60-2 hjul med vr-sensor samt en hallgivare för kamsync.

Använder mej av originalhärvan sen en dubbelskärmad kabel till vems kontakten.

lägger upp bilder och en trigger logg om nån skulle vilja titta och komma med tips på vad jag ska försöka göra.

Har provat polvända och bytt sensor samt faling/rising i vemstune men det ser likadant ut. ibland triggar den flera ggr efter varandra och jag får trigger error i vemstune,

http://d01.megashares.com/dl/ddc8c0e/v3 ... triggerlog

Bild

Bild

Bild
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av mattias »

Du kan skapa en rapport i Hjälp-menyn och ladda upp filer via den vägen istället.

Kör du med tändspolarna inkopplade så du har gnista eller lyckas den inte synka nu när triggersignalen är så kass?
Har du byggt härvan själv ?
Är spridare, tändspolar och andra strömförbrukare inkopplade ?
Jag skulle rycka säkring till alla strömförbrukare först..

Du kan endast köra med "rising edge" som flank på signalen med VR.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av säl »

Tack för svaret,

Spridare, tändsteg osv är urkopplat, får ingen gnista vilket fall, eftersom den inte kan synca

Just nu är bara primär triggern å kansync inkopp

Använder mej av volvons originalhärva, sen en hembyggd härva från en skrotad styrbox på kanske 20cm där vr-sensorn är kopplad via en dubbelskärmad kabel.

Funderar på om man ska dra en separat kabel direkt från sensorn istället? För jag tror att den även är ihopkopplad med bränslepumps relät original, blev dock ingen skillnad om jag kopplade ur relät,
Förstår inte annars vad som ska kunna ge sånna skumma signaler
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av mattias »

säl skrev:Funderar på om man ska dra en separat kabel direkt från sensorn istället? För jag tror att den även är ihopkopplad med bränslepumps relät original, blev dock ingen skillnad om jag kopplade ur relät, Förstår inte annars vad som ska kunna ge sånna skumma signaler
Bäst du ser över det där.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av säl »

har nu dragit en ny skärmad kabel från vr-sensorn samt prövat en tredje sensor. utan resultat.

Har även sett över jordpunkter igen, signalen ser lite bättre ut nu än innan men har förtfarande störningar

länk till ny logg över triggern

http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=BAEVwU" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte riktigt vad jag ska pröva nu..
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av v8volvo »

Svar från backeliten
Nu har jag inte tittat närmare på loggarna du har gjort, men det verkar helt klart som om du får in störningar ifrån nått håll. Om det sedan kan bero på att det saknas någon jordning är svårt att säga, men mest troligen

Jag skulle ha ställt om sprutet till en 4 cyl motor med utgång för en tändspole och se till att den synkar upp riktigt på en sådan inställning för att säkerhetsställa att det inte är ett konfigurationsfel. Då behöver inte kamtriggern heller vara inkopplad så du kan sortera ut om det är den som stör eller inte.

EDIT: Ändrade så man ser tydligare att det är ett citat. /backeliten
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av v8volvo »

Idag så provade vi med att ställa om till 4cyl med 60-2, provade med och utan camsynk. ingen skillnad på signalen. sen provade vi en gammal firmware 1.1.78 och då fick vi en fin stabil triggersignal utan triggererror.

provade sen att ladda in 1.1.96 och då hade vi samma problem som tidigare med triggererror och konstig signal på triggerloggen.

Funderar nu på om jag kan ha missat något så jag la upp configen på vems hemsida om nån snäll person vill kika igenom den lite snabbt

http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=Yevg17

//Säl
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av mattias »

Lägg också upp triggerlog och det ni fick med 1.1.96, det är ingen idé att traggla med gammal programvara, det är bara att välja "new upload" på websidan.

Din config i första filen är från 1.1.87 ?
Ser inte några uppenbara fel där inte.. och där menar du att det verkar fungera? Eller menade du 1.1.78?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av säl »

stämmer bra att den första configen är från 1.1.87 , har provat 3 olika bara för att testa.

1.1.87 och 1.1.96 får jag samma trigger fel och dom ser ut som på bilderna överst.

Hade 1.1.96 först, prövade sedan 1.1.87 ingen skillnad provade sedan 1.1.78 bara för att, å då fick jag en ren triggersignal, och inga flaggningar om triggerfel.

Bytte sedan tillbaka till 1.1.96 och gjorde en helt ny config från scratch, samma fel. vemstune klagar på too many och too less trigger om vart annat.

Vi har även slipat rent svänghjulet från den lilla smuts/rost som fanns samt justerat ner sensorn från 3mm till 1mm från svänghjulet. ingen som helst skillnad.

Har ingen triggerlogg på datorn jag skriver ifrån nu utan det får jag fixa imorgon.

tack på förhand

//Säl
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av v8volvo »

Här kommer config + triggerlogg med 1.1.96
signalen ser lite bättre ut än tidigare men är ändå inte helt ok.

http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=H7pwtY

//Säl
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av mattias »

Jag tycker det bara ser ut som störningar, ser inget i config som ska ge sådana här symptom.

Det kan vara hårdvaran, att boxens ingång är för känslig, och då är det nästan gränsfall till att den reagerar bara man har på tändningen - den kan till och med falsk-trigga på störningar från när bränslepumps-reläet slår av och på. Det är normalt en liten bias-resistor som drar upp spänningen från nollan lite grann (inne på kortet) men det går att experimentera externt också. Prova t.ex 20KOhm mellan +5V och triggeringången.

Vad är det för resistans på givaren om ni mäter direkt över signal och jord (enklast i kontaktstycket) ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
säl
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons mar 02, 2005 12:43 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av säl »

293 ohm mätte sensorn.

Lödde in motståndet å nu har vi perfekt triggersignal!

Tusen tack till Mattias!!!

:dance2:
Hudson Terraplane "Nya Lowriderbygget"-38
Chevrolet impala ss cab "Lowrider" -66
Opel kadett c coupe -79 Nu med Mercedes 2,3 kompressor,turbo vems.
Opel kadett c coupe -76
Caddy Tdi -07

Chevrolet impala "Lowrider" -60. såld :( .....
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av v8volvo »

då lever bilen men ha lite smått som ska göras hitta tändläge i ordning sen göra en vettig tänd och bränsle mapp så man våga köra den lite och börja justrera lite men känns så skönt att vi hittat felet efter all felsökning tusen tack säl för din tålamod som ja inte haft nu måste vi snart få mappa dina bilar med så de blir nog några mils bilåka snart

//Micke
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av mattias »

Lägg upp en rapport med aktuell konfiguration så kan jag snickra lite på den sen, har nog inte mycket att göra på bussen hem från Tierp.. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: triggerproblem 60-2 med logg

Inlägg av v8volvo »

vore grymt tacksam om du ville kika lite på den då vi e lite trötta i huvet nu :wink:

http://vems.hu/vemstune/bugreports/repo ... key=MPhxkf

vi ha inte juserat nåt än på denna config då vi ska kolla tändläge mm!

tack på förhand Micke & Säl
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Skriv svar