Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mocklarn
För lite laddtryck
Inlägg: 7 Blev medlem: fre okt 07, 2011 8:56 pm
Inlägg
av mocklarn » fre okt 07, 2011 11:21 pm
hej!
rev bort tråget och kollade innehållet i min b230 turbo. stakarna ser ut som M stakar och har ett litet "inristat" M på storändans gavel, dock inget ingjutet M.(se bild)
som jag har förstått det fanns inte M- stakar i b230, men jag har dom ändå??
staken är 13,5mm bred..
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627 Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:
Inlägg
av Rasmus Annander » lör okt 08, 2011 12:10 am
nej M stakarna sitter i b20-b23 blocken
på b230n finns de 2 olika stakar..dom klena 84-88 sen dom grova -89 och nyare
skilljer mycket i gods på dom..
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
mocklarn
För lite laddtryck
Inlägg: 7 Blev medlem: fre okt 07, 2011 8:56 pm
Inlägg
av mocklarn » lör okt 08, 2011 5:11 am
misstänkte detta.. har du någon aning om vad M:et på mina stakar står för?
jag har alltså dom kraftigare stakarna 89-, hur länge brukar dessa stakar hänga med i hk?
Rasmus Annander skrev:
skilljer mycket i gods på dom..
är det tjockleken på godset eller legeringen du menar?:)
Senast redigerad av
mocklarn den lör okt 08, 2011 5:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
ace_of_cloves
För mycket laddtryck
Inlägg: 306 Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
Ort: Finland
Inlägg
av ace_of_cloves » lör okt 08, 2011 9:56 am
Rasmus Annander skrev: nej M stakarna sitter i b20-b23 blocken
på b230n finns de 2 olika stakar..dom klena 84-88 sen dom grova -89 och nyare
skilljer mycket i gods på dom..
jag skulle ha för mig att det sitter en annan stake ännu i b234. likadana lager som 84-88 men aningen kraftigare
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627 Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:
Inlägg
av Rasmus Annander » lör okt 08, 2011 11:40 am
de skilljer massor i gods..
hittade en bild från garaget..
http://www.google.se/imgres?q=b230+stak ... 6&hovw=183 " onclick="window.open(this.href);return false;
M är nog bara någon märkning från fabrik eller så vet ej
vet att många brukar säga ca 400hk med orginal stakar.. om de stämmer vet jag ej.. beror väl på ladd o spikningar mm
vad jag vet finns de bara 2 modeller av stakar i b230.. men kan stämma de du säger om b234 har inte hållt på så mycket med 16v
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844 Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ
Inlägg
av caterpillar » mån okt 17, 2011 6:59 am
9,5mm = dom klene skaften ; 13,5mm dom grove betre modellen
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
TurboFransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369 Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:38 pm
Ort: Skara
Inlägg
av TurboFransson » tis okt 18, 2011 3:43 pm
Robert Markström skrev: 470hk har jag för mig det tagits ut med dessa stakar
frågan är bara hur länge, dom kommer förr eller senare att mattas ut o då åker de igenom blocket, vet av egen erfarenhet
skulle satsa på h-profiler, för att vara på säkra sidan
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749 Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:
Inlägg
av Jens Gustavsson » tis okt 18, 2011 7:44 pm
vi har kört långt över 500hk och över 8000rpm på boströms amazon med sånna B230 stakar helt utan problem men man måste ha koll på cylindertrycken och inte ladda för mycket på låga varv.
Marius
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35 Blev medlem: fre dec 14, 2007 2:25 pm
Ort: Narvik, Norge
Inlägg
av Marius » ons okt 19, 2011 8:22 pm
Nei, bokstaven på dom "nya" motorna är vilken viktklass dom har.
Volvo 242 `77 Project
Volvo 940 `98 3"lmm,justerbar btr,968or,18t,moates ostrich
Volvo B20 Dragster