Volvo 142 Turbo -72

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Volvo 142 Turbo -72

Inlägg av Dumpventilen »

Hejsan jag är en kille på 17år som bor i arvidsjaur som köpte en volvo 142a hörra hösten i skellefteå.
Den såg fin ut i lacken och rostfri förutom baljorna. Det var nån gubben som gjort den i årdning till sin dotter för någran år sen, men hon tyckte den var för tungstyrd så den såldes, och sen fick jag köpa den.
Men ju mer man lyfte på mattor och ju mer man kollade så fans det hur mycket utav den dära rosten! Hmm, nu var det ett dilemma skulle jag rost laga och lacka om den eller skulle jag ha den som den var??
Men jag är inte den som gillar att ha små slitna saker. Det ska vara ordentligt gjort. Som sagt så började man ju rensafrån lister kofångare m.m. och man hittade? Jo Rost. Gubben som renoverat och lackat den hade fusklagat.
Så det var ju först tänkt att byta baljor bak och lägga igen blinkers och kofångarhålen. Men det blev så att man fick byta båda baljornabak bådaskärmkanterna bak och tröskellådan (som dom lagat med bygg skum). Xantal timmar senare och 3Gasflaskor senare var det klart. VAr lite knepigt ibörjan inann man lärt sig svetsa(hade bara svetsat på skoolan iannan).
Sen vart det att spackla och slipa, sen for bilen iväg på lacken och spänningen var olidlig. Medans Moddade jag instrument panelen med mera. For på lacken och där stod den! (OcenaMetallic blå)!!!
Fort hem och sätta tillbaks lysen och dyl. Sen vart det att dra om elen till alla mätare och till de nya vippströmbrytarna. inte det Lättaste. Men det gick till slut!! VArningsblinkersen var rent ett helvette men med lite motstånd och några relän, så gick det.. Sen när jag planterat och fått min lön så betalade jag av skullderna och Köpte nya sportstolar och ett turbokitt av en kille i ö-vik. Får sen hur det nu funkar? Bilen ska snart besiktigas och den 8februari när jag får körkortet så blir gatorna osäkra!!!! :D hehe...

Här är några bygg bilder:

Så här såg den ut när den var ny inköpt.
Bild

Borttagna kofångare.
Bild

Lite rost.
Bild

Nya skärmkanter och igenlagda listhål.Bild

Spackling...
Bild

Bild

Igenlagt tanklock.
Bild

Instrumenteringen under kostruktion.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

http://i25.photobucket.com/albums/c58/D ... 930c46.jpg

Bild

Ny hämtad från lakeringen.

Bild

Monterat grill och fälgar..

Bild

Bild

Bild

sänkning.

Bild

Bild

Nysänkt och grann.:D

Bild

Bild

Turboanläggning, en enkel sug anläggning. Lite snik kanske men det är det min ekonomi till låter tillsvidare.. hehe

Bild

Sen kom sport stolarna (T-frame).

Bild

HAr massa bilder till men dom tar så länge att ladda upp så det här får duga tillsvidare.

:) God Jul
Senast redigerad av Dumpventilen den tor apr 05, 2007 10:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Snygg bil...gillar 140 serien skarpt...så länge det inte är en -74
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Har du nåt bra knep för att slipa spacklet när man svetsat igen listhålen å spacklat? tycker det är ett helvete =)
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Tag inte mera spackel än vad det behövs ofta lägger man på för mycket från början och då är det svårt att se hur konturen ska se ut. man ska försöka att ha så bra ljus som möjligt precis som när man lackar för att se så det blir jämt och fint....
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
R 16v
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av R 16v »

St3v3 skrev:Har du nåt bra knep för att slipa spacklet när man svetsat igen listhålen å spacklat? tycker det är ett helvete =)
jag förstår vad du menar,jag har hållt på med samma sak på min
jag tog en rundad slipkloss som passade mot listen
och sen var det bara att gno tills man fick upp formen :?
det som är problemet är att plåten slår sej av värmen när man svetsar
så det är svårt att få det helt perfekt :?

men det går :wink:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ser förbannat bra ut! 8)
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

som ovanstående talare sa! ser förbannat bra ut! :)

hur mycket har du sänkt den? 2 varv fram eller? såg ordentligt låg ut..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

den ser ju sjukt bra ut! hoppas du får riktig fart på den oxå.
btw. är turbon koltätad då du ska suga genom den med förgasarn, dom brukar väl inte gilla det annars :?

fortsätt hålla oss update om vad som händer med 140:in :)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

St3v3:
Exakt tag lite spackel och lägg hellre på fler gånger än att försöka lägga dit allt direkt.Men det är fan inte lätt, nog han man bli förbannad några ggr..

142 TiXeR:
jag vet inte riktigt och den är det för det är inte jag som byggt "Kittet". Men jag ska nog bygga en tryck anläggning senare. Måste tästa med det här först så man får lite erfarenhet. :)

Rogge:
TAck så mycket,
JA ungefär, är lite förmjuk nu så jag ska nog skaffa styvarefjädrar.
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

använd händerna när ni spacklar, det är det bästa instrumentet ni har. Ni får inte känna någon avvikelse när ni övergår från plåt till spackel viseversa.
Ser man att det kommer en plåt "topp" i spackelt, banka ner och spackal om den kommer inte försvinna om ni spacklar mer.

Det är jätte svårt att förklara hur man skall gå tillväga här när man spacklar men använd den handen ni inte skriver eller gör allt med, högerhänta använder vänster hand att känna sig fram med, det verkar som om den är snäppet känsligare än den normala handen. Men det är en tränings sak, ju mer man spacklar detso säkrare blir man på att veta skillnader, om plåten är låg och hög, sträckas eller krympas.
Jobbat som bilplåtslagare runt 5 år nu så den biten klarar man skapligt lätt:)

Slipa med 120papper absolut inte 80 eller grövre, spacklet kommer sjunka in i dom grova sliprevorna annars så kommer spacklet sjunka efter ett tag för er och ni kommer uppfatta underarbetet som dåligt.

Det är lite tråkigt för att man varit lat och köpt ett 60papper för att det skall hyvla snabbt, en grej till, ju finare papper ni använder ju lättare är det att känna om linjerna är rätt..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

Exkat, men vis slipning visst ska man änvända kloss då eller? Har då hört det såm man inte får slipränder efter fingrarna..
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

Här kommer nån till bild :D

Instrumet panelen före och efter

Bild

Bild

Nylackade Bromsok.

Bild

Fälgarna har även ett par witespooke som jag ska lägga vintersulorna på..

Bild

Och bakrute dekalen :twisted:

Bild

Först och främsta ska jag nu sättafast stolarna, sen blir det att fixa till i skuffen. och så ska jag köpa en ny b20 som ska renoveras och då ska turbonmonteras..
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja man skall försöka använda kloss efter vart man är och spacklar tak eller skärmkant, sen har det också betydelse hur mycket man trycker, plåten får aldrig flexa under spacklet. Har man lagt på för mycket så kan man köra på lite tills man närmar sig men på slutet får man ta det lite lugnt för då kanske man slipper spackla om så många ggr.

Som skrivet är så skall man hellst lägga på lite för lite än för mycket, lättare att få fram linjer och detaljer om man lägger lagomt med spackel.
Tillbaka till slipkloss, det går att vira ett papper runt en träbit men det är inget jag rekomenderar.
En slipkloss skall ha ett ergonomiskt handtag och man skall få ett bra grepp, det är lätt att belasta klossen olika om man har en dålig kloss och då slipar man på olika sätt hela tiden vilket resulterar i att ytan ser ut som om det går vågor på den.

http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthP ... 0500-2.pdf

liknande dom som finns där är underbara att arbeta med, kardborreband till slipapprena :D "de e jula de" :)

3M har bättre grejor men fann inte dom just nu..

God jul

PS: schysst bygge :wink:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

kul med yngre grabbar som gör nåt riktigt. se vad snyggt det blir utan vingar plast o annat skit! impad! :D
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

Tack så mycket :)
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Skriv svar