Vattenavskiljaren i/på dörrsidan, viktig?

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
TSW
Lite mer laddtryck

Vattenavskiljaren i/på dörrsidan, viktig?

Inlägg av TSW »

Hej hej!

har fiskat efter svar i andra trådar, men utan resultat, så skapar en tråd om denna relativt enkla fråga.

Jo, bakom dörrsidan, sitter ju den störande "vattenavskiljaren" som alltid går sönder när man är där och grejar (tejpar ihop den lite sporadiskt), men ändå, den är så irriterande.

Så hur viktig är denna skumgummisak. Om man skrotar den helt - eller tejpar ihop slarvigt, vad kan hända? Jag tänker att det ev. kan bli fukt på dörrsidan - men å andra sidan borde det bli det med eller utan den där avskiljaren.

Orsaken till min undran är ju att en dörrsida är rätt dyr OM den blir fuktskadad.. meen, känns långsökt med trasig eller saknad av avkiljaren. Är ju inte spec. tätt original heller (vajrar som kommer ut etc).

Någon som sitter inne med lite kalla fakta om detta?

Alternativt, har den bara en ljuddämpande funktion?
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Vattenavskiljaren i/på dörrsidan, viktig?

Inlägg av Stefan P »

har en kompis som hade ena jädrans problem med sin bil ett tag..han har en modell av Peugeot som jag inte kommer ihåg modellen på men han fick en parkerings-skada så han fick en ny dörr på försäkringen o sen blev det hopplöst när det regnade..det blev blött på golvet i bilen på passagerar-sidan varje gång det regnade..han var in med bilen o fick den kollad uppåt 16 gånger har jag för mig o det blev aldrig nåt bättre..tillslut så kom verkstaden på att plasten som sitter under dörrsidan var borta..när dom fixat det så slutade dörren att läcka in vatten..så på peugeot så är det iaf noga att plasten sitter där o att den är hel..

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Whiplash »

Plasten bör sitta där annars så förstörs dörrsidan förr eller senare och så hindrar den även att vägdamm mm letar sig in i bilen
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Stefan P skrev:har en kompis som hade ena jädrans problem med sin bil ett tag..han har en modell av Peugeot som jag inte kommer ihåg modellen på men han fick en parkerings-skada så han fick en ny dörr på försäkringen o sen blev det hopplöst när det regnade..det blev blött på golvet i bilen på passagerar-sidan varje gång det regnade..han var in med bilen o fick den kollad uppåt 16 gånger har jag för mig o det blev aldrig nåt bättre..tillslut så kom verkstaden på att plasten som sitter under dörrsidan var borta..när dom fixat det så slutade dörren att läcka in vatten..så på peugeot så är det iaf noga att plasten sitter där o att den är hel..

S
Tog det 16 ggr för verkstaden att lösa det? :shock:
Vad var det för verkstad, praktikant AB?

Audi a4 95-01 och a6 98-05 har inget sådant, direkt man lyfter av klädseln (som också är smidigt) är man inne i dörren :thumbright:
Och läckage förekommer inte heller, dock lite osmidig dörrbåge om man ska komma åt dörrlås och dyl.

Men det gjorde man om till kommande modeller så det blev helt hopplöst att komma in i dörren :doh:

VW har en hel plåt skruvad på insidan på många modeller.
Det räcker med att listen runt på plåten blir dålig för att det ska läcka in, dock inga mängder.
Stefan P
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Stefan P »

j björk skrev:
Stefan P skrev:har en kompis som hade ena jädrans problem med sin bil ett tag..han har en modell av Peugeot som jag inte kommer ihåg modellen på men han fick en parkerings-skada så han fick en ny dörr på försäkringen o sen blev det hopplöst när det regnade..det blev blött på golvet i bilen på passagerar-sidan varje gång det regnade..han var in med bilen o fick den kollad uppåt 16 gånger har jag för mig o det blev aldrig nåt bättre..tillslut så kom verkstaden på att plasten som sitter under dörrsidan var borta..när dom fixat det så slutade dörren att läcka in vatten..så på peugeot så är det iaf noga att plasten sitter där o att den är hel..

S
Tog det 16 ggr för verkstaden att lösa det? :shock:
Vad var det för verkstad, praktikant AB?

Audi a4 95-01 och a6 98-05 har inget sådant, direkt man lyfter av klädseln (som också är smidigt) är man inne i dörren :thumbright:
Och läckage förekommer inte heller, dock lite osmidig dörrbåge om man ska komma åt dörrlås och dyl.

Men det gjorde man om till kommande modeller så det blev helt hopplöst att komma in i dörren :doh:

VW har en hel plåt skruvad på insidan på många modeller.
Det räcker med att listen runt på plåten blir dålig för att det ska läcka in, dock inga mängder.
.Jaa..vete sjutton vad dom höll på med..jag skulle tröttnat flera gånger om o kollat med nån annan verkstad..dom trodde att dörrbågen var vind osv..han har lämnat in bilen på samma firma för att fixa handbromsen jag vet inte hur många gånger men dom klarar inte av att fixa den heller..han fixade det själv till slut o har samma bil kvar fortfarande..han har bra tålamod kan man säja :hey:

Stefan
VÅGA VÄGRA OHC!!
Skriv svar