Hej. Jag har en riktigt fin lågmilad (19k) volvo 740 glt 16valve. Har ett svårlöst problem, iform av misständningar.
Har felsökt allt tycker jag, men utan resultat. Så nu vänder jag mig till er och hoppas att eran kunskap kan vara till hjälp.
Symtom: Misständningar.
LH-jetronic 2.4 tillsammans med EZ116K
Avgasvärden: Tomgång
HC 200-350
CO 0,42%
CO2 13,7%
O2 1,28%
Lamda 1,037
Förhöjt
HC 60
CO 0,48%
CO2 14,1%
O2 0,8%
Lamda 1,021
Det jag gjort är följande:
Ny genomgång topp, provtryckt, planslipad, nya ventiltätningar samt inslipade ventiler.
Kompprov, 12.5 på alla 4 cylindrar
Bränsletryck 3bar, spridarna körda i bänk med perfekt sprutbild.
Testat annan:
*Knacksenor
*LMM
*Tändmodul
*Tändspole(kontrollerad bocsh nummer att det stämmer)
*Styrbox och tändbox
*Nytt bränslefilter
*Ny sotat topplock
*Ny lamdasond(har även testat att styra den, och den reglerar som den ska)
*Ny Pulsgivare
*Nytt fördelarlock, rotor, stift och tändkablar
Tändning är strobad, ligger där den ska
Signal fram till LMM samt tempgivare är uppmätt och är OK
Tar ej tjuvluft i insugrör eller läckande avgassystem
Har även resistans mätt kabelhärvan, öppnat upp samtliga kontakter och okulär besiktat dom. Kan inte hitta något fel här heller.
Självklart är allt gjort med fyrgasmätning!
Börjar bli trött på bilen nu, tycker jag gjort en riktigt grundlig felsökning utan resultat. Hoppas ni har några tips eller ideér på vad det skulle kunna vara.
//Thomas
Misständningar 740 glt 16v b234f
Misständningar 740 glt 16v b234f
Kör Gojs 22 med webermatad bmw sexa
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Re: Misständningar 740 glt 16v b234f
När missar den? Vid belastning eller tomgång. Mer detaljer angående detta skulle nog hjälpa 

Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Av HC-halten att dömma går den ju sämre på låga, alternativt att flamfronten breder ut sig och antänder bättre på höga varvtal och du har en konstant dålig förbränning. Kassa kolvringar? Fast det var ju bra me komp i han.. Gör ett leakdowntest!
hur mycket laddar generator.
Har även jag en bil som misständer och bytt eller kollat det mesta men märkte nu att jag bara har 12.7 volt med bilen igång. så ska fixa det och se om det blir någon skillnad.
Har även jag en bil som misständer och bytt eller kollat det mesta men märkte nu att jag bara har 12.7 volt med bilen igång. så ska fixa det och se om det blir någon skillnad.
..