egen tillverkat svänghjulsskydd
egen tillverkat svänghjulsskydd
hej bygger en dragrace 142 med 16v turbo och m5 v8 låda, sk 8,50 chassie.
tänkte bygga ett eget svänghjuls skydd till den i 5mm plåt som ska täcka 360 grader runt. får man ha den 2 delad? så man kan bulta den den undre halvan? någon som har bilder på något hema gjort??
mvh janne.
tänkte bygga ett eget svänghjuls skydd till den i 5mm plåt som ska täcka 360 grader runt. får man ha den 2 delad? så man kan bulta den den undre halvan? någon som har bilder på något hema gjort??
mvh janne.
Re: egen tillverkat svänghjulsskydd
Problemet är väll att du inte kan få den sfi godkänd.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
det behövs inte om det inte finns att köpa till motor/bil kombinationen. jag har använt 2delad och det har ingen besiktningsman sagt något om.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
mitt är delat och övre delen är insvetsad!

/F

/F
Ja där ser man , Såg ett program av motorsoffan nämligen där dom snackade om detta problem , men har reglerna ändrats sedan dess tro ? Eller har det alltid varigt denna som ör nedan ,Men om det krävs 6,1 6,2 eller 6,3 då ?
DRT 2.10.1 Alternativt svänghjulsskydd
I klasser där svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1, 6.2 eller 6.3 inte krävs skall, då det är möjligt,
i första hand ett kommersiellt tillgängligt svänghjulsskydd tillverkat i minst 6 mm stålplåt användas.
Det monteras på en motorplåt/adapter som i sin tur bultas fast på motorn. I alla tillgängliga
hål i såväl skydd som motor ska bultar monteras. Om det på grund av fordonets konstruktion
ej går att montera ett sådant kan ett egentillverkat skydd användas. Detta ska bestå av en
ring/sköld av minst 6 mm, (4-cyl 5 mm) stålplåt och sträcka sig minst 25 mm framför svänghjulets
främre kant och minst lika långt bakom tryckplattans bakre kant. Ringen ska omsluta kopplingen
360° och vara säkert monterad i ram eller andra passande fästen, ej motor eller kopplingskåpa.
Alternativt kan en bakre påsvetsad gavel komplettera ringen, det blir då ett komplett
svänghjulsskydd som ersätter kopplingskåpan. Inspektions- och urluftningshål får endast förekomma
på skyddets bakre gavel.
Får kolla lite närmare i boken när kalkoner och dylikt är avklarade. GOD JUL!
DRT 2.10.1 Alternativt svänghjulsskydd
I klasser där svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1, 6.2 eller 6.3 inte krävs skall, då det är möjligt,
i första hand ett kommersiellt tillgängligt svänghjulsskydd tillverkat i minst 6 mm stålplåt användas.
Det monteras på en motorplåt/adapter som i sin tur bultas fast på motorn. I alla tillgängliga
hål i såväl skydd som motor ska bultar monteras. Om det på grund av fordonets konstruktion
ej går att montera ett sådant kan ett egentillverkat skydd användas. Detta ska bestå av en
ring/sköld av minst 6 mm, (4-cyl 5 mm) stålplåt och sträcka sig minst 25 mm framför svänghjulets
främre kant och minst lika långt bakom tryckplattans bakre kant. Ringen ska omsluta kopplingen
360° och vara säkert monterad i ram eller andra passande fästen, ej motor eller kopplingskåpa.
Alternativt kan en bakre påsvetsad gavel komplettera ringen, det blir då ett komplett
svänghjulsskydd som ersätter kopplingskåpan. Inspektions- och urluftningshål får endast förekomma
på skyddets bakre gavel.
Får kolla lite närmare i boken när kalkoner och dylikt är avklarade. GOD JUL!
på ett 8,50 chassie så behöver den inte vara sfi godkänd..
Finns felera som åker med hemgjorde kåpor, ja nog nämna tre st,du får ha den delbar ja, 3st m12 på varje sida tot 6st, sist ja ptata med uffe i lindes!
Är det därimot 7,50 så e de lite krångligare med SFI, Men åker du 1 skicig koppling tror ja inte ens svepet behövar vara taggat.
Finns felera som åker med hemgjorde kåpor, ja nog nämna tre st,du får ha den delbar ja, 3st m12 på varje sida tot 6st, sist ja ptata med uffe i lindes!
Är det därimot 7,50 så e de lite krångligare med SFI, Men åker du 1 skicig koppling tror ja inte ens svepet behövar vara taggat.
Finns många som kör med egentillverkade . Dock är den stora frågan om besiktningsmännen skiter i det, För det enda jag hittar om egenbyggda skydd i regelboken är följande:
Kan tillägga att ingen besiktningsman har tittat på mitt skydd hittills på någon tävling.
Fordon utrustade med Ford sidventilmotor tillverkad före 1949, där svänghjulsskydd enl. SFI
Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1, inkl. adapter, ej är kommersiellt tillgängligt, måste utrustas med ett
svänghjulsskydd av min. 6,35 mm (0,25 tum) stålplåt, säkert fastmonterat i ram eller ramstruktur,
och fullständig omslutande svänghjulskåpan 360 º. Detta svänghjulsskydd ska varken bultas i
svänghjulskåpan eller motorn. Svänghjulsskyddet måste sträcka sig min. 25,4 mm (1 tum) framför
svänghjulet, och min. 25,4 mm (1 tum) bakom svänghjulets och tryckplattans alla roterande
komponenter. Övriga motorer, där ett svänghjulsskydd enl. SFI Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 ej är
tillgängligt, tillåts använda ett svänghjulsskydd enl. SFI Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 avsett för en
annan applikation, och montera detta mot en motorplåt/adapter, vilken sedan bultas i motorblocket
med alla tillgängliga bultar.
Kan tillägga att ingen besiktningsman har tittat på mitt skydd hittills på någon tävling.
Fordon utrustade med Ford sidventilmotor tillverkad före 1949, där svänghjulsskydd enl. SFI
Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1, inkl. adapter, ej är kommersiellt tillgängligt, måste utrustas med ett
svänghjulsskydd av min. 6,35 mm (0,25 tum) stålplåt, säkert fastmonterat i ram eller ramstruktur,
och fullständig omslutande svänghjulskåpan 360 º. Detta svänghjulsskydd ska varken bultas i
svänghjulskåpan eller motorn. Svänghjulsskyddet måste sträcka sig min. 25,4 mm (1 tum) framför
svänghjulet, och min. 25,4 mm (1 tum) bakom svänghjulets och tryckplattans alla roterande
komponenter. Övriga motorer, där ett svänghjulsskydd enl. SFI Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 ej är
tillgängligt, tillåts använda ett svänghjulsskydd enl. SFI Spec. 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 avsett för en
annan applikation, och montera detta mot en motorplåt/adapter, vilken sedan bultas i motorblocket
med alla tillgängliga bultar.
De ja tänkte på vad att många åker med
Egen gjord sprängkåpan i chassien
Som går fort! Ja skulle satt i en
Motorplåt om ja va skogis samt ett eget gjord skydd på den över BMW lådan
Egen gjord sprängkåpan i chassien
Som går fort! Ja skulle satt i en
Motorplåt om ja va skogis samt ett eget gjord skydd på den över BMW lådan
blir ju ett 8,50 chassie. så och är det godkänt med att göra ett eget skydd och att man får ha det delat så bygger jag nog så. det är en riktig djungel i regel boken och alla tolkar den olika.
tack för bilderna.

-
- Forumsberoende
riktig en fin nostalgi pv.... dragrace??? men MED tuta på høyre rambalk...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
skogis skrev:blir ju ett 8,50 chassie. så och är det godkänt med att göra ett eget skydd och att man får ha det delat så bygger jag nog så. det är en riktig djungel i regel boken och alla tolkar den olika.tack för bilderna.
Det är fördel med motorplåt då kan du ha skyddet i den.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
De hänger lite på vad man har för koppling, åker man enskivig, typ mcleod m.m så kan man åka egen kåpa, går man på flerskivig koppling blir det lite marigare mad reglerna, då gäller sfispec. på alla kåpor beroende på vilken motorkombination det är är det 6.1-6.3 som gäller. Redan under 10.00 tror jag det är det som gäller, 8.50 chassin har inget med det att göra. Även tilton räknas som flerskivig koppling... Å måste därför även den vara taggad..
Det är lite mildare med enkelskivig koppling alltså
Men läs igenom alla regler ni hittar innan ni bygger nåt, jag borde oxå uppdatera mig ang. den saken
Det är lite mildare med enkelskivig koppling alltså

Men läs igenom alla regler ni hittar innan ni bygger nåt, jag borde oxå uppdatera mig ang. den saken

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Drt2.10.1 där står det Janne söker, nån som vet om tilton är SFI klassade?
Men om man kikar lite på et reglementet så står det ju såhär.
Hur snabbt skall du åka?
ET 2.1 Koppling, svänghjul, svänghjulsskydd
Svänghjul och koppling enligt SFI Spec. 1.1 eller 1.2 på fordon snabbare än 10,00 (6,40) sekunder.
Svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1 eller 6.2 obligatoriskt i alla fordon snabbare än 10,00
(6,40) sekunder. Om koppling enl. SFI Spec. 1.2 används är endast svänghjulsskydd enl. SFI
Spec. 6.2 tillåtet. Svänghjulsskydd enligt DRT 2.10.1 är obligatoriskt på fordon snabbare än
14,00 (8,60) sekunder, samt på fordon med wankelmotorer. På bilar under 10,00 (6,40) sekunder
krävs svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1 alt. 6.2. Se DRT 2.3, 2.5, 2.6, 2.10, 2.10.1 samt
2.10.2 för allmänna regler. På fordon med en effekt under 150 hk DIN och originaldäck med
mönster fordras inget svänghjulsskydd. Se DRT 2.10.2. För fordon med boxermotor,
se DRT 2.10.
Man kan bli yr i skallen för mindre.
Hur snabbt skall du åka?
ET 2.1 Koppling, svänghjul, svänghjulsskydd
Svänghjul och koppling enligt SFI Spec. 1.1 eller 1.2 på fordon snabbare än 10,00 (6,40) sekunder.
Svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1 eller 6.2 obligatoriskt i alla fordon snabbare än 10,00
(6,40) sekunder. Om koppling enl. SFI Spec. 1.2 används är endast svänghjulsskydd enl. SFI
Spec. 6.2 tillåtet. Svänghjulsskydd enligt DRT 2.10.1 är obligatoriskt på fordon snabbare än
14,00 (8,60) sekunder, samt på fordon med wankelmotorer. På bilar under 10,00 (6,40) sekunder
krävs svänghjulsskydd enligt SFI Spec. 6.1 alt. 6.2. Se DRT 2.3, 2.5, 2.6, 2.10, 2.10.1 samt
2.10.2 för allmänna regler. På fordon med en effekt under 150 hk DIN och originaldäck med
mönster fordras inget svänghjulsskydd. Se DRT 2.10.2. För fordon med boxermotor,
se DRT 2.10.
Man kan bli yr i skallen för mindre.
läser du under 2,10.1 så står det där att om de inte finns att köpta så kan eget tillverkas som skall fästas i ram å karros, precis som på bilden ovan, 5mm plåt gäller för 4-cyl.