-
Moderator: backeliten
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Du är inte ensam.
Saabs Trionic är kanske det mest och bäst dokumenterade. Om fler system kunde öppnas på samma sätt, så vore det strålande för amatörer som mej!
Saabs Trionic är kanske det mest och bäst dokumenterade. Om fler system kunde öppnas på samma sätt, så vore det strålande för amatörer som mej!
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Hei
Jeg har holdt på mye med LH systemet til Bosch
Det er ikke særlig avansert i forhold til nyere Motronic men likevel et originalsystem
Jaybee
Jeg har holdt på mye med LH systemet til Bosch
Det er ikke særlig avansert i forhold til nyere Motronic men likevel et originalsystem

Jaybee
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor jun 28, 2012 8:42 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Letar själv efter mjukvara att kunna modofiera Motronic ME5.2 -någon som vet något ??
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
WinOLS är ju bra grejor, men lite svårt att få tag i om man inte vill köpa det.
Demoversionen funkar bra till att leta mappar med, samt ändra, men checksum-beräkning och bränning är spärrade.
Jag har själv tankat ur chipfilen ur min BMW E39 540 med ME5.2.1 och letat upp runt 30 mappar och tabeller. Konstanterna är lite svårare att hitta, och sen fick jag höra att den filen innehåller ca 2000 mappar, tabeller och konstanter allt som allt så då tappade man hoppet lite.
Samtidigt....hittar man tändmappar och bränslemappar samt MAF-dekoder mapparna så är man ganska nära att kunna modda chippet som man vill.
Demoversionen funkar bra till att leta mappar med, samt ändra, men checksum-beräkning och bränning är spärrade.
Jag har själv tankat ur chipfilen ur min BMW E39 540 med ME5.2.1 och letat upp runt 30 mappar och tabeller. Konstanterna är lite svårare att hitta, och sen fick jag höra att den filen innehåller ca 2000 mappar, tabeller och konstanter allt som allt så då tappade man hoppet lite.
Samtidigt....hittar man tändmappar och bränslemappar samt MAF-dekoder mapparna så är man ganska nära att kunna modda chippet som man vill.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Håller själv på med MS41 och MS42.
Ligger tyvärr borta och jobbar så de har stått stilla nu ett tag.
Har hittat lite till 41 och enheldel till 42. Kör min 328i e46 (MS42) idag på E85.
De skiljer även rätt bra mellan olika mjukvaruversioner.
MS41 Euro VS US är enorm. Två tändmappar i usabilarna blandannat.
MS42 har jag ingen uppfattning om då jag bara har ifrån min bil.
Allt började med att staten tyckte bensinen var för billig och tokhöjde.
Som man är börjar man kolla efter alternativ och ptja E85 har knappt
ökat i pris sen jag körde de första gången för ca 8? år sen.
Då man själv har pillat endel med diverse eftermarknadsstyrningar så öppnade
man käften och sa som Top Gearkillarna, "How hard can it be".
Inlärningskurvan har varit jävligt brant, dehär var verkligen att
ta sig vatten över huvudet men nu har man en bättre förståélse idag
och en driva med erfarenhet. Från första titt till första flashningen tog de
mig cirka 2månader. Själv kör jag MPPS. Finns fina kloner på ebay som funkar.
Har även gjort härvor för att flasha på bänken.
Bosch är dock relativt enkelt då alla lastaxlar ligger "före" mappen. De gör
den inte i Siemens styrsystem. Där är allt mer "utsmetat".
Finns två fina programvaror ute på nätet för att rätta checksums då de är dom
som är de stora problemet. Annars ser jag de idag nästan som att mappa vilket
ems som helst. Finns även fina romemulatorer till ett vettigt pris dock inte till lite
modernare boxar.
Ligger tyvärr borta och jobbar så de har stått stilla nu ett tag.
Har hittat lite till 41 och enheldel till 42. Kör min 328i e46 (MS42) idag på E85.
De skiljer även rätt bra mellan olika mjukvaruversioner.
MS41 Euro VS US är enorm. Två tändmappar i usabilarna blandannat.
MS42 har jag ingen uppfattning om då jag bara har ifrån min bil.
Allt började med att staten tyckte bensinen var för billig och tokhöjde.
Som man är börjar man kolla efter alternativ och ptja E85 har knappt
ökat i pris sen jag körde de första gången för ca 8? år sen.
Då man själv har pillat endel med diverse eftermarknadsstyrningar så öppnade
man käften och sa som Top Gearkillarna, "How hard can it be".
Inlärningskurvan har varit jävligt brant, dehär var verkligen att
ta sig vatten över huvudet men nu har man en bättre förståélse idag
och en driva med erfarenhet. Från första titt till första flashningen tog de
mig cirka 2månader. Själv kör jag MPPS. Finns fina kloner på ebay som funkar.
Har även gjort härvor för att flasha på bänken.
Bosch är dock relativt enkelt då alla lastaxlar ligger "före" mappen. De gör
den inte i Siemens styrsystem. Där är allt mer "utsmetat".
Finns två fina programvaror ute på nätet för att rätta checksums då de är dom
som är de stora problemet. Annars ser jag de idag nästan som att mappa vilket
ems som helst. Finns även fina romemulatorer till ett vettigt pris dock inte till lite
modernare boxar.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
http://www.bigturbo.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Där är det en hel del om webermarelli spruten som sitter bland annat i cosworth och lancior
Där är det en hel del om webermarelli spruten som sitter bland annat i cosworth och lancior
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor jun 28, 2012 8:42 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Hej
Är ju helt "grön" på detta men kan man modifiera mappen med MPPS eller är det bara ett verktyg att flasha med?
Checksum -vad är det ? och vilka program är det som finns ute på nätet?
jag har en påbörjad Mappfil till min appliklation, filen har formatet .xtt vad kan jag läsa den med för program?
BDW så såg jag att WinOLS går på typ 30 lakan ... då blir det ju ganska ointressant.
Är ju helt "grön" på detta men kan man modifiera mappen med MPPS eller är det bara ett verktyg att flasha med?
Checksum -vad är det ? och vilka program är det som finns ute på nätet?
jag har en påbörjad Mappfil till min appliklation, filen har formatet .xtt vad kan jag läsa den med för program?
BDW så såg jag att WinOLS går på typ 30 lakan ... då blir det ju ganska ointressant.
S1NN3S skrev:Håller själv på med MS41 och MS42.
Ligger tyvärr borta och jobbar så de har stått stilla nu ett tag.
Har hittat lite till 41 och enheldel till 42. Kör min 328i e46 (MS42) idag på E85.
De skiljer även rätt bra mellan olika mjukvaruversioner.
MS41 Euro VS US är enorm. Två tändmappar i usabilarna blandannat.
MS42 har jag ingen uppfattning om då jag bara har ifrån min bil.
Allt började med att staten tyckte bensinen var för billig och tokhöjde.
Som man är börjar man kolla efter alternativ och ptja E85 har knappt
ökat i pris sen jag körde de första gången för ca 8? år sen.
Då man själv har pillat endel med diverse eftermarknadsstyrningar så öppnade
man käften och sa som Top Gearkillarna, "How hard can it be".
Inlärningskurvan har varit jävligt brant, dehär var verkligen att
ta sig vatten över huvudet men nu har man en bättre förståélse idag
och en driva med erfarenhet. Från första titt till första flashningen tog de
mig cirka 2månader. Själv kör jag MPPS. Finns fina kloner på ebay som funkar.
Har även gjort härvor för att flasha på bänken.
Bosch är dock relativt enkelt då alla lastaxlar ligger "före" mappen. De gör
den inte i Siemens styrsystem. Där är allt mer "utsmetat".
Finns två fina programvaror ute på nätet för att rätta checksums då de är dom
som är de stora problemet. Annars ser jag de idag nästan som att mappa vilket
ems som helst. Finns även fina romemulatorer till ett vettigt pris dock inte till lite
modernare boxar.
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Mpps flashar man med
checksum http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollsumma" onclick="window.open(this.href);return false;
.xtt vet jag inte vad de använder för program till. Har ingen .xtt fil så vet inte hur den "ser ut". Men jag tror man kan använda Softronic http://www.softronic.us" onclick="window.open(this.href);return false; kanske andra också.
Hoppas det gav lite svar iallfall
Häls. Oskar
checksum http://sv.wikipedia.org/wiki/Kontrollsumma" onclick="window.open(this.href);return false;
.xtt vet jag inte vad de använder för program till. Har ingen .xtt fil så vet inte hur den "ser ut". Men jag tror man kan använda Softronic http://www.softronic.us" onclick="window.open(this.href);return false; kanske andra också.
Hoppas det gav lite svar iallfall
Häls. Oskar
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Big Al: Yes lite svårt men de går. Kör WinOLS demo för att leta mappar sen andra programvaror för att ändra och rätta checksum.
Varför inte klona en box ? Gjorde de till min E46a och med fasit i hand efter sisådär 100flashningar så har jag inte skrivit sönder nånting.
MS43 har ju dessutom en BDMport så de går ju att lösa. Den damosen du har hittat skulle jag heller inte ge många kronor för. Alla jag har
sett duger inte till nånting. Hittade till MS42 och de enda andvändbara är igentligen för mapparnas offsets. Alla stämmer dock inte.
Mapparna stämde inte heller, inte ens till den hexfilen som följde med. Så sätt igång och lek lite me 330in du hade i närheten nu annars
får du ju aldrig reda på om du hade rätt. Vanostabellerna är rätt enkla att hitta dessutom
.
Carrera911: Checksumen är till för att fastställa minnet och programvarans integritet. Stämmer inte checksummen så startar inte bilen. PUNKT!.
Yes WinOLS är lite pricy och enormt bra att jobba med men de finns alternativ som funkar lika bra.
Känner inte igen filendelsen. Om du vill kan jag ta en titt på den.
Biteline har ju bra käk för en pratstund.
Kom hem tidigare idag ifrån jobbet så har pillat med min bil. Allt funkar skitbra förutom att jag inte hittar VMAX och mapparna för tomgång. SKa
ta och titta vidare ikväll ihop med en Carlsberg och se om jag blir nå klokare på de. Går fint nu och är enormt stark men den leanar nånting fruktarsvärt
på tomgång och vill tända motorlampan. Kan ju inte besikta heller som de är nu.
Varför inte klona en box ? Gjorde de till min E46a och med fasit i hand efter sisådär 100flashningar så har jag inte skrivit sönder nånting.
MS43 har ju dessutom en BDMport så de går ju att lösa. Den damosen du har hittat skulle jag heller inte ge många kronor för. Alla jag har
sett duger inte till nånting. Hittade till MS42 och de enda andvändbara är igentligen för mapparnas offsets. Alla stämmer dock inte.
Mapparna stämde inte heller, inte ens till den hexfilen som följde med. Så sätt igång och lek lite me 330in du hade i närheten nu annars
får du ju aldrig reda på om du hade rätt. Vanostabellerna är rätt enkla att hitta dessutom

Carrera911: Checksumen är till för att fastställa minnet och programvarans integritet. Stämmer inte checksummen så startar inte bilen. PUNKT!.
Yes WinOLS är lite pricy och enormt bra att jobba med men de finns alternativ som funkar lika bra.
Känner inte igen filendelsen. Om du vill kan jag ta en titt på den.
Biteline har ju bra käk för en pratstund.
Kom hem tidigare idag ifrån jobbet så har pillat med min bil. Allt funkar skitbra förutom att jag inte hittar VMAX och mapparna för tomgång. SKa
ta och titta vidare ikväll ihop med en Carlsberg och se om jag blir nå klokare på de. Går fint nu och är enormt stark men den leanar nånting fruktarsvärt
på tomgång och vill tända motorlampan. Kan ju inte besikta heller som de är nu.
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Fixade tomgången nu så min e46a bör gå att besikta nu iaf. Lite pill sen funkar det. Nu är de bara kallstart och vmax kvar.
Ska sätta mig ikväll igen med fröken Carlsberg och bolla lite ider. Har ju varit enheldel pill och flashade för att få de att funka.
Den är dock urstark nu. Hittar dock inte kaliberingen för spridarna. Min färddator vill inte visa rätt men de löser sig i framtiden.
Du skrev att du inte hittade vanosmapparna. Om nu damosen är bra bör dom inte finnas där då ?
Jag hittar mina och har inte tänkt ändra på dom. ALLA jag har sett på internet har nån pillat med
så att vi inte ska kunna använda dom heltenkelt. Chipbranschen är en okerbransch utan dess like.
Har sett ett gäng tune's som är under all kritik vid dehär laget. Man tror inte att de är sant.
Kolla på ebay, finns hur många mappar somhelst att handla för en billig penning. Tyvärr är de ju
skit raktigenom. Förmodligen en sån du tittat på. Man kan ju alltid andvända dom i "utbildning"syfte.
Do it right och de funkar. PUNKT!!.
Shoot, du har som inget att förlora. Googla lite om ews och hur de funkar så har du nog
lösningen färdig. EDIABAS är din vän
Sen är de ju inte bara ewslösen du behöver i den "klonade" boxen utan är ditt chassinummer.
Ska sätta mig ikväll igen med fröken Carlsberg och bolla lite ider. Har ju varit enheldel pill och flashade för att få de att funka.
Den är dock urstark nu. Hittar dock inte kaliberingen för spridarna. Min färddator vill inte visa rätt men de löser sig i framtiden.
Du skrev att du inte hittade vanosmapparna. Om nu damosen är bra bör dom inte finnas där då ?
Jag hittar mina och har inte tänkt ändra på dom. ALLA jag har sett på internet har nån pillat med
så att vi inte ska kunna använda dom heltenkelt. Chipbranschen är en okerbransch utan dess like.
Har sett ett gäng tune's som är under all kritik vid dehär laget. Man tror inte att de är sant.
Kolla på ebay, finns hur många mappar somhelst att handla för en billig penning. Tyvärr är de ju
skit raktigenom. Förmodligen en sån du tittat på. Man kan ju alltid andvända dom i "utbildning"syfte.
Do it right och de funkar. PUNKT!!.
Shoot, du har som inget att förlora. Googla lite om ews och hur de funkar så har du nog
lösningen färdig. EDIABAS är din vän

Sen är de ju inte bara ewslösen du behöver i den "klonade" boxen utan är ditt chassinummer.
Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem
Okej då missförstod jag dig gällande vanosmapparna.
Nej ediabas är simpelt. Fint att ha tillhands då de är igentligen de enda som funakr hyffsat som jag testat
hittils. Enormt bra att ha så man inte behöver pilla i blindo. Du blandar nog ihop de.
Du verkar ju ha all hårdvara som kvärs. Allt finns i minnet, den som söker han letar
Yes men den guiden har mycket att önska tyvärr men de går att göra en basic tune.
Har en E36a som står som kan vid tillfälle om lusten faller på och tiden finns
våldas lite lätt med en köttkvarn på avgassidan. En bra start men den lämnar mycket
att önska. Dess faktorer är även lite "off". Även MS41 jobbar efter luftmassa. antal mg per kolvslag.
Även i den finns alla lastaxlar i början av minnet dock är de avsevärt färre mappar i den.
Tror jag har 40st definierade nu varav de är cirka 11st jag petar i.
Kör själv tunerpro för att fixa allt. Kanske inte optimalt men de funkar
och är andvändarvänlig och lättjobbat.
Nej ediabas är simpelt. Fint att ha tillhands då de är igentligen de enda som funakr hyffsat som jag testat
hittils. Enormt bra att ha så man inte behöver pilla i blindo. Du blandar nog ihop de.
Du verkar ju ha all hårdvara som kvärs. Allt finns i minnet, den som söker han letar

Yes men den guiden har mycket att önska tyvärr men de går att göra en basic tune.
Har en E36a som står som kan vid tillfälle om lusten faller på och tiden finns
våldas lite lätt med en köttkvarn på avgassidan. En bra start men den lämnar mycket
att önska. Dess faktorer är även lite "off". Även MS41 jobbar efter luftmassa. antal mg per kolvslag.
Även i den finns alla lastaxlar i början av minnet dock är de avsevärt färre mappar i den.
Tror jag har 40st definierade nu varav de är cirka 11st jag petar i.
Kör själv tunerpro för att fixa allt. Kanske inte optimalt men de funkar
och är andvändarvänlig och lättjobbat.