Mappa en Impreza för E85
Moderator: backeliten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
- Ort: stöcksjö
- Kontakt:
Mappa en Impreza för E85
Hejsan. Jag har en fråga till er som kunniga i ämnet.
Vi har köpt en "ny bil ( Impreza gt 00a) till frun då våran passat blev påbackad av en lastbil och inlöst..
Nu till frågan.. Går dessa bilar att mappa om för tex E85??
Kör på 98 oktan nu och den börjar ju försvinna från vissa mackar.
Bilen är orginal vad ja vet förutom uppställt laddtryck, laddar kring 1 bar
//Nicklas
____________
http://www.petterssonmotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi har köpt en "ny bil ( Impreza gt 00a) till frun då våran passat blev påbackad av en lastbil och inlöst..
Nu till frågan.. Går dessa bilar att mappa om för tex E85??
Kör på 98 oktan nu och den börjar ju försvinna från vissa mackar.
Bilen är orginal vad ja vet förutom uppställt laddtryck, laddar kring 1 bar
//Nicklas
____________
http://www.petterssonmotorsport.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
- Ort: stöcksjö
- Kontakt:
Kan man mappa en Impreza för E85
Ingen som vet??
Re: Mappa en Impreza för E85
Självklar går det, finns flera seriösa företag runt om i landet som gör detta.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
- Ort: stöcksjö
- Kontakt:
Re: Mappa en Impreza för E85
Okey. Finns det något i umeå omr??
Vad kostar sånt?
Vad kostar sånt?
Re: Mappa en Impreza för E85
jag körde min typ ett halvår konverterad (oxå en gt 99-00)
en extra soppapump monterad precis efter filtret i motorutrymmet, (inte så snyggt med det funkar) och sen en malpassi btr 1:1.2
minns inte exakt vad det blev för soppatryck för den skulle gå perfekt tyvär,
men körde den med bredbansdlambda osv.
den justerade rätt vettigt själv bara med nått kilo extra soppatryck efter egna lambdan (lät den stå utan ström över natten så den gammla programerngen nollställdes, är ju självinlärning på sprutet i dessa)
den drog ca 1.2-1.25 med v-power blandad körning och gick upp till 1.4-1.45 på e85.
finns ingen större vits att lämna in för mappning om du bara vill få den körbar på e85, du får ju mer marignaler iom det är 104 oktan i etanolen ,
vill du däremot mappa om det för att få ut max effekt så lär du kunna lämna bort den...
jag tror typ jrm bsr eller turbocenter kan hjälpa dej (dock lär du räkna mellan 10-15.000 bara för omprogrameringen, och kanske tjänar 10-15 hästar) dyra hästrafter blir det och förutsätter dessutom att du redan innnan har monterat komplett 3" med racekissse och fullflödesdämpare, så kommer nog ett kopplingsbyte som ett brev på psoten ganska snart om det inte redan är bytt till nått värre , lagom kul å byta koppling på dessa bilar
en extra soppapump monterad precis efter filtret i motorutrymmet, (inte så snyggt med det funkar) och sen en malpassi btr 1:1.2
minns inte exakt vad det blev för soppatryck för den skulle gå perfekt tyvär,
men körde den med bredbansdlambda osv.
den justerade rätt vettigt själv bara med nått kilo extra soppatryck efter egna lambdan (lät den stå utan ström över natten så den gammla programerngen nollställdes, är ju självinlärning på sprutet i dessa)
den drog ca 1.2-1.25 med v-power blandad körning och gick upp till 1.4-1.45 på e85.
finns ingen större vits att lämna in för mappning om du bara vill få den körbar på e85, du får ju mer marignaler iom det är 104 oktan i etanolen ,
vill du däremot mappa om det för att få ut max effekt så lär du kunna lämna bort den...
jag tror typ jrm bsr eller turbocenter kan hjälpa dej (dock lär du räkna mellan 10-15.000 bara för omprogrameringen, och kanske tjänar 10-15 hästar) dyra hästrafter blir det och förutsätter dessutom att du redan innnan har monterat komplett 3" med racekissse och fullflödesdämpare, så kommer nog ett kopplingsbyte som ett brev på psoten ganska snart om det inte redan är bytt till nått värre , lagom kul å byta koppling på dessa bilar

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
- Ort: stöcksjö
- Kontakt:
Re: Mappa en Impreza för E85
Okey. Då kanske man får testa det, det sitter en värre koppling på bilen, vet ej märke men en sitter iaf, tyvärr verkar den slira skakar i hela bilen. Har haft ner två stycken lådor på impreza då en polare körde sönder sina Hur funkar dessa sinter kopplingar? Upplever att den slirar mindre om den får bli riktigt varm? Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mappa en Impreza för E85
hös med tomas karlsson han kanske kan hjälpa dig?Nicklas skrev:Okey. Finns det något i umeå omr??
Vad kostar sånt?
att mappa och exprimentera själv utan större koll kan bli mycket dyrt också
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mappa en Impreza för E85
är adaptering i sprutet/styrsystemet på dessa ,
så bara man hamnar skapligt rätt i lambda så programerar boxen till sej första timmarna man kör för att gå bra.
klarar den inte av det på egen hand tänds vartefer motorsymbolen och motorn går in i limphome...
så att sååå fel kan det inte bli som tur är, troligast är väll isåfall att man tex tankar 95 oktan så kommer den detektera spikningar och sänker laddtrycket/tändingen så man loosar en jävla massa effekt
men med e85 får man bort alla spiktendenserna direkt (så länge man inte är på å pillar på laddtrycket för mycket, max runt 1 bar funkar, lite beroende på vad för avgasystem man har)
så bara man hamnar skapligt rätt i lambda så programerar boxen till sej första timmarna man kör för att gå bra.
klarar den inte av det på egen hand tänds vartefer motorsymbolen och motorn går in i limphome...
så att sååå fel kan det inte bli som tur är, troligast är väll isåfall att man tex tankar 95 oktan så kommer den detektera spikningar och sänker laddtrycket/tändingen så man loosar en jävla massa effekt
men med e85 får man bort alla spiktendenserna direkt (så länge man inte är på å pillar på laddtrycket för mycket, max runt 1 bar funkar, lite beroende på vad för avgasystem man har)
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Mappa en Impreza för E85
såg nått program från england där dom testade v-power på en massa bilar om det gav nån effekt, och i en impreza gjorde det bra skillnad pga att det adaptera mot knacksensor, så chansen är väll att det kan ge nån kuse också, men man bör ju använda en bredbandslambda om man skall prova det på en sån ändå "dyr" motor motför en gammal 740 turbo.
Re: Mappa en Impreza för E85
självfallet måste man ge den rätt mängd sås å kontrollera med bredbandslambda medan man justerar.
beror ju på hur man ser det. en 740 turbo ger fullt laddtryck osv oavsett om den går magert.
en impreza (och många andra)framförallt? japanska bilar kör med adaptiv motorstyrning som fixxar finliret så länge man ger den skapligt rätt mängd soppa.
mao känsligare på en 740t
en sak jag drog slutsatsen dock på imprzan är att orignal soppapumpen tycks ha en inbyggd regulator i pumpen så det funkar inte att ställa på trycket utan att montera en extra pump, alt byta ut mot en pump utan inbyggd regulator.
beror ju på hur man ser det. en 740 turbo ger fullt laddtryck osv oavsett om den går magert.
en impreza (och många andra)framförallt? japanska bilar kör med adaptiv motorstyrning som fixxar finliret så länge man ger den skapligt rätt mängd soppa.
mao känsligare på en 740t

en sak jag drog slutsatsen dock på imprzan är att orignal soppapumpen tycks ha en inbyggd regulator i pumpen så det funkar inte att ställa på trycket utan att montera en extra pump, alt byta ut mot en pump utan inbyggd regulator.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
