Behövs oljekylare?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Behövs oljekylare?

Inlägg av philleee »

Ser att del flesta slänger i en oljekylare tsm med sin b230 motor, oftast verkar det vara till enbart oljekylda lagerhus på turbon.

Jag har en hx35 jag kommer köra med nu och en hx40 som kommer i i framtiden.

Båda har vattenkylda lagerhus, så till frågan, kommer oljan upp i så hög temp att det är tvunget att ha en?

Jag kommer inte köra speciellt högt laddtryck i början då jag inte har annat än orginalsprut. (max 0.5-7 med hx35an skulle jag gissa på.)

Skulle kunna köpa en oljetempmätare och se, men är det någon som har koll på det så är det lite lättare o billigare att få ett rakt svar.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
MatsiHallonen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: lör sep 04, 2010 11:59 am
Ort: Linköping

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av MatsiHallonen »

Jag skulle ha det på en turbo motor oavsett storlek på turbo samt ladd.
tempen brukar kunna sticka i väg rätt bra om man kör lite inspirerat :wink:
Mats H

Bygger 230sx aero
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av JohanK »

Tycker man får se lite till hur man ska använda bilen, en driftbil har nog större behov av oljekylning än te.x en 402m-bil.

Sen tror jag att det är viktigt att använda termostat, för kall olja är inget bra det heller, speciellt om man kör E85
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av hauge »

börja med en oljetempsmätare
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av philleee »

JohanK skrev:Tycker man får se lite till hur man ska använda bilen, en driftbil har nog större behov av oljekylning än te.x en 402m-bil.

Sen tror jag att det är viktigt att använda termostat, för kall olja är inget bra det heller, speciellt om man kör E85
Jo det är sant, är bruksbilen som det ser ut nu.
Börjar utan, köper en tempmätare o kollar, lär med största sannolikhet behöva en kylare i framtiden hur som helst, men nu känns det inte som att oljan kommer bli så pass varm, det borde den göra redan med orginalturbon då kan man ju tycka.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av Xuri »

på min b230fk spis som rullat 2 år med 370 hästar har jag inget mer än den orginal värmeväxlare som sitter ihop med oljefilterförflyttaren som "kyler&värmer" vattnet
de är ofta som jag kör hela avgashuset på min snurra röd och nån bit på downpipen men jag har inga problem med bristande oljefilm.
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av philleee »

Xuri skrev:på min b230fk spis som rullat 2 år med 370 hästar har jag inget mer än den orginal värmeväxlare som sitter ihop med oljefilterförflyttaren som "kyler&värmer" vattnet
de är ofta som jag kör hela avgashuset på min snurra röd och nån bit på downpipen men jag har inga problem med bristande oljefilm.
Tack! beställde mätare hur som helst, så tryck o temp kommer jag hålla koll på.

Är säker på att jag inte behöver det i början, men när hx40, riktigt sprut, maxad topp med mera kommer på så känns det bra att ha koll =)
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Behövs oljekylare?

Inlägg av Pacman »

Körde helt utan oljekylare på en konverterad B230F (kompsänkt och bensin) en sässong. Körde mest buskörning, bana och gatebil-event och hade en oljetempmätare.
Två varv på Rudskogen på full gas så låg oljetempen på ca 130gr.
Ett varv i lugnt tempo så var oljan nere på 90gr igen....sen två varv osv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar