Ser att del flesta slänger i en oljekylare tsm med sin b230 motor, oftast verkar det vara till enbart oljekylda lagerhus på turbon.
Jag har en hx35 jag kommer köra med nu och en hx40 som kommer i i framtiden.
Båda har vattenkylda lagerhus, så till frågan, kommer oljan upp i så hög temp att det är tvunget att ha en?
Jag kommer inte köra speciellt högt laddtryck i början då jag inte har annat än orginalsprut. (max 0.5-7 med hx35an skulle jag gissa på.)
Skulle kunna köpa en oljetempmätare och se, men är det någon som har koll på det så är det lite lättare o billigare att få ett rakt svar.
Behövs oljekylare?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 64
- Blev medlem: lör sep 04, 2010 11:59 am
- Ort: Linköping
Re: Behövs oljekylare?
Jag skulle ha det på en turbo motor oavsett storlek på turbo samt ladd.
tempen brukar kunna sticka i väg rätt bra om man kör lite inspirerat
tempen brukar kunna sticka i väg rätt bra om man kör lite inspirerat

Mats H
Bygger 230sx aero
Bygger 230sx aero
Re: Behövs oljekylare?
Tycker man får se lite till hur man ska använda bilen, en driftbil har nog större behov av oljekylning än te.x en 402m-bil.
Sen tror jag att det är viktigt att använda termostat, för kall olja är inget bra det heller, speciellt om man kör E85
Sen tror jag att det är viktigt att använda termostat, för kall olja är inget bra det heller, speciellt om man kör E85
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Re: Behövs oljekylare?
börja med en oljetempsmätare
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Behövs oljekylare?
Jo det är sant, är bruksbilen som det ser ut nu.JohanK skrev:Tycker man får se lite till hur man ska använda bilen, en driftbil har nog större behov av oljekylning än te.x en 402m-bil.
Sen tror jag att det är viktigt att använda termostat, för kall olja är inget bra det heller, speciellt om man kör E85
Börjar utan, köper en tempmätare o kollar, lär med största sannolikhet behöva en kylare i framtiden hur som helst, men nu känns det inte som att oljan kommer bli så pass varm, det borde den göra redan med orginalturbon då kan man ju tycka.
Re: Behövs oljekylare?
på min b230fk spis som rullat 2 år med 370 hästar har jag inget mer än den orginal värmeväxlare som sitter ihop med oljefilterförflyttaren som "kyler&värmer" vattnet
de är ofta som jag kör hela avgashuset på min snurra röd och nån bit på downpipen men jag har inga problem med bristande oljefilm.
de är ofta som jag kör hela avgashuset på min snurra röd och nån bit på downpipen men jag har inga problem med bristande oljefilm.
Jens Hedlund.
Re: Behövs oljekylare?
Tack! beställde mätare hur som helst, så tryck o temp kommer jag hålla koll på.Xuri skrev:på min b230fk spis som rullat 2 år med 370 hästar har jag inget mer än den orginal värmeväxlare som sitter ihop med oljefilterförflyttaren som "kyler&värmer" vattnet
de är ofta som jag kör hela avgashuset på min snurra röd och nån bit på downpipen men jag har inga problem med bristande oljefilm.
Är säker på att jag inte behöver det i början, men när hx40, riktigt sprut, maxad topp med mera kommer på så känns det bra att ha koll =)
Re: Behövs oljekylare?
Körde helt utan oljekylare på en konverterad B230F (kompsänkt och bensin) en sässong. Körde mest buskörning, bana och gatebil-event och hade en oljetempmätare.
Två varv på Rudskogen på full gas så låg oljetempen på ca 130gr.
Ett varv i lugnt tempo så var oljan nere på 90gr igen....sen två varv osv.
Två varv på Rudskogen på full gas så låg oljetempen på ca 130gr.
Ett varv i lugnt tempo så var oljan nere på 90gr igen....sen två varv osv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)