Sida 1 av 6

242 16v Turbo *Till Salu*

Postat: fre jan 27, 2012 1:20 pm
av Klabbe Persson
Tjena!

Efter att jag sålde min Race Taunus så började jag smida lite planer på att bygga en lite "mindre" extrem bil och inte en ren race bil, då det kräver så mycket mer än bara en bil, det var det som gjorde att jag tröttnade på de hela med Taunusen.

Efter att jag snackat med bror (Ventilen här på Säver) om mina planer på en trevlig gatbil, så kom vi fram till att vi skulle bygga en ihop. Han hade en del grejor "över" från en början på ett Volvo 16v bygge.
Han hade även bilen stående som vi utgår ifrån, det är en 242 -79 i ganska bra skick några timmars rostlagning så är den tip topp :)

Bild

Bild

Bild
Så här såg bilen ut när brossan körde med den, då var de 8v 230 motor med KKK 29 aggregat och dubbla Dellorto 40or. Funkade hyfsat tills det gick en kolv. Efter det började han bygga på en 16v maskin men det stannade vid att grenröret byggdes, och det ska vi använda nu med.

Bild

Bild
Bilder på grenröret är bara wg rören kvar :) Ligger lite nära, vi for modda lite i tornet, det byggdes för K29an han åkt med innan, men nu ska vi köra med en hx52a istället o den behöver lite extra plats.

Vi ska åka med B234 motor så vi fick göra lite nya smidigare motorfästen, för vi även flyttar fram motorn ca 15mm föra att kunna plocka av kambrygga och topp utan att behöva lossa hela motorn osv.

Bild
Bussningar till motorfästena

Bild

Bild

Bild
Så här blev fästena :)

Bild

Bild
På plats.

Bild
Motorn monterad med turbon på plats, kommer bli bra detta :thumbright:

Bild
Vi har även varit hos Martin på Luntec och handlat lite motorstyrning och lite bränsle grejor.

Målet nu är att få bilen besiktigad för 2 år framöver, efter det ska vi montera i buren och bygga fyrlänk och fixa en axel som förhoppningsvis kan hålla lite bättre än en svetsad orginal axel.

Lite korta spec på bilen:

Motorn är inget speciellt alls igentligen.
B234
FT kolvar med urtag
Kina stakar
Hx 52 turbo
Eget insug alu, vet ni något fint 3" spjäll så hojta till.
Eget grenrör
Tial 44mm wg
PPF 75mm dump
Dubbla 044or
Bosch 2000cc spridare
Link G4 Storm
Vag Spolar
AFX BB-lambda

ZF låda, letar efter en från en bensinare typ 328 eller liknande hojta till om ni har något liggande.
Koppling? Inte bestämt lutar åt en 765 platta eller liknande
Bakaxel blir nog en blandning av Volvo och BMW vad de lutar åt nu, upphängt i fyrlänk.

Inne blir fullbur
Sparco Evo stolar
Flockad panel, söker den stora instrumentpanelen till 240 någon som har en hel fin liggande?
Autometer mätare.

Utvändigt blir lite rostlagning sen ny färg.
Fälgar har vi lite olika alternativ, kommer inte bli R fälgarna då dom e sålda.
Kommer inte bli någon showcar över de hela, som sagt lagom nivå och köra mycket förhoppningsvis.

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 5:53 pm
av sabaton91
kommer absolut att följas :-)

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 6:23 pm
av Fredrik Eriksson
Kul med 16v turbo. Kommer följas :thumbright:

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 6:27 pm
av MrAsp
Väntar på nästa uppdatering :)

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 6:50 pm
av silversurfaren
Gillar motorfästena :thumbright: ser mkt seriöst ut :)

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 7:15 pm
av Kökarmicke
:thumbright: Blir allt lika bra som på taunusen kommer detta bli grymt!

Re: 242 16v Turbo

Postat: fre jan 27, 2012 7:26 pm
av Toffe
ser mkt trevligt ut, ni ser ut å ha tillgång till fina maskiner :thumbright:

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 12:56 am
av Thed_J
Eftersom Taunusen var helt fantastisk så är jag mycket förväntansfull nu. Räknar med att det kommer komma många snygga lösningar här. Hoppas ni tar mycket bilder.

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 1:00 pm
av Klabbe Persson
Tackar för komentarerna :) Målet är ju att hålla de hela på en lagom nivå både ekonomiskt och effekt iaf till att börja med, man vet ju hur de brukar sluta, hehe.
Men vi vill försöka få lite driftsäkerhet i bygget vill inte tok meka i veckorna för att kunna köra lite på helgen.

Motorn är inget speciellt alls igentligen.
B234
FT kolvar med urtag
Kina stakar
Hx 52 turbo
Eget insug alu, vet ni något fint 3" spjäll så hojta till.
Eget grenrör
Tial 44mm wg
PPF 75mm dump
Dubbla 044or
Bosch 2000cc spridare
Link G4 Storm
Vag Spolar
AFX BB-lambda

ZF låda, letar efter en från en bensinare typ 328 eller liknande hojta till om ni har något liggande.
Koppling? Inte bestämt lutar åt en 765 platta eller liknande
Bakaxel blir nog en blandning av Volvo och BMW vad de lutar åt nu, upphängt i fyrlänk.

Inne blir fullbur
Sparco Evo stolar
Flockad panel, söker den stora instrumentpanelen till 240 någon som har en hel fin liggande?
Autometer mätare.

Utvändigt blir lite rostlagning sen ny färg.
Fälgar har vi lite olika alternativ, kommer inte bli R fälgarna då dom e sålda.
Kommer inte bli någon showcar över de hela, som sagt lagom nivå och köra mycket förhoppningsvis.

Kan ev komma lite mer bilder ikväll ;)

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 1:36 pm
av Brandt
Ballt bygge:) Har en zf från en 528 -99 omsvetsad för rödblock om det är intressant? 5k.

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 1:42 pm
av Klabbe Persson
För lutande motor?

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 4:07 pm
av Brandt
Inte svetsad än, så det får du välja själv;)

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 4:11 pm
av Klabbe Persson
Vad ska du ha för lådan som den e? Så kan jag svetsa den själv.

Re: 242 16v Turbo

Postat: lör jan 28, 2012 4:34 pm
av Brandt
då kan du nog lika gärna handla en på bildelsbasen :wink:

Re: 242 16v Turbo

Postat: sön jan 29, 2012 8:08 pm
av Klabbe Persson
Här kommer en liten uppdatering.

Har gjort en liten prototyp för hållaren till kamlägesgivaren, är så dåligt med plats att få till något bra bak på kamaxlen. Så det får bli framme på kamdrevet till insugskammen. Har sett fler som gjort liknande lösningar.

Bild
Lite i prototypstadiet :)

Bild

Bild
Något sånt här kommer de bli, blir ev med lite justeringsmöjlighet för avståndet mot "flaggan" som inte är gjord än.

Bild
Även en bild på insugsflänsen som bror hade liggande. Behöver filas lite mot toppen då den redan är matchportad mot ett annat insug innan.


Allt för nu.