Brewmasters mekhörna! Alfa 75 och Smuggler 18 plus diverse

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Brewmaster
För mycket laddtryck

Brewmasters mekhörna! Alfa 75 och Smuggler 18 plus diverse

Inlägg av Brewmaster »

Jadu... här händer det allt och ingenting... jag bor i norge och har garage i sverige så det blir inte så mycket mekande.. men mer i sommar hoppas ja!

Nu håller jag på med en lätt banrace-preppad Alfa 75 och en Smuggler 18 med mittpulpet och B20, en beach buggy står i ett hörn och skäms också... men den vette fan om det blir nått med! :wink:

Här är båten i fråga, 17" på trailern såklart! :P

Bild

Det svarta och det vita är ny lackat, sen ska det blåa på undersidan också bli vitt... Motor utrymme och golv i båten blir ljusgrått med lite greppyta på golvet så man inte far runt, rospolerad rostfritt till instrumentpanelen och nåtad ek som durkar och motorlucka ligger också på schemat. Men i första hand ska motorn i ordning.

Just nu håller jag på att renovera toppen på Marin B20 hemma i köket i Norge... :thumbright:

Alfan ser ut såhär vintertid, sommarhjulen bak dock!

Bild

Och den diskreta vingen byggd i plåt :hihi:

Bild

Bilen är byggd av bröderna Harjunpää när det begav sig som ljudbil åt nån i Lindesberg har jag för mig, jag har pratat med Marco ang den. Det sitter Bilstein av låg och hård modell runt om, tillsammans med 30mm torrision stavar fram och hårdare fjädrar bak. Motorn fram och lådan bak tillsammans med bromsarna inne vid lådan bak och inga fjäderben fram och aluok ger det en låg ofjädrad vikt och en riktigt kul och underhållande bil trots att motorn bara är på två liter. Den har två st 40mm dellorto original och twincam. Jag har funderat på turbo men en lite sådan med moderat effektkurva och bra körbarhet men ja vet inte vad fuggarna gillar det och då blir det isf sprut. Men i första hand ska den bli godkänd av SBP och gatlegal!

En uppsättning 16" r-däck ligger i garaget och väntar samt några reserv så det blir nog några varv på bana i sommar.
Trots att jag har ägt den i snart tre år så har jag inge bra sommarbilder på den! :doh:

Men det blir det förhoppningsvis ändring på i sommar, den besiktades i mellandagarna och fick sex tvåor varav tre va löjligt lätta...

Till den renoveras även framoken hemma i köket. :hihi: Oken har jag tagit från TS/V6 modellen med tillhörande skivor.

Som sagt uppdateringar blir inte så ofta med hoppas att det ska glädja nån! :wink: :thumbright:

Alfan är ju en ganska ovanlig bil på just detta forum och båtar kan man ju aldrig få förmycket av! :D
Senast redigerad av Brewmaster den mån feb 13, 2012 3:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Brewmaster pundarmekar hörna! På land och vatten.

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Välkommen Brewmaster :thumbright:

Har väntat på en tråd från dig länge nu. Ska bli kul att följa ditt mekande vid det norska köksbordet och i Stränkan :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Brewmaster
För mycket laddtryck

Re: Brewmaster pundarmekar hörna! På land och vatten.

Inlägg av Brewmaster »

Tackar för det NXJ...

Jag stänkte precis iväg en beställning till KG på renoveringsats till fuggarna och lite nya packningar till spisen.
Det mellanlandar i stränkan innan dom far västerut med brorsan om två veckor! :)

Ja tänkte snygga till lite runt ventilerna i toppen, den är upptagen vid insuget så ja ska försöka matchporta också men ventilsätena verkar vara orörda, det är en insprutartopp som är lite planad så den blir nog bra i båten! :thumbright: 8)
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Brewmaster
För mycket laddtryck

Re: Brewmasters mekhörna! Alfa 75 och Smuggler 18 plus diver

Inlägg av Brewmaster »

jaha ja, här står det nästan still, men inte helt...

Jag har fixat dropstopp till bakaxeln i form av wire från kopp till kopp.. Hoppas SBP gillar

Bild

Nya stabilisator stag (eller vad dom skruvade fyrkantsprofilerna som sitter under heter)
Såhär såg dom gamla ut!

Bild

Tvättade den

Bild

Tog fram varmluftspickan och skrapade bort den sista asfaltsmattan i dörrarna, nu ska ja köpa lite labeloff då den förra är slut.

Bild

Klippte till plåtar både för brandväggen i 0.55 svart skitplåt och för dräneringshålen i o.8 rostfritt (tungklippt med vanlig sax) och jag passade på att skära mig i tummen på en plåtbit :rolleyes:

Bild

Brandvägg!

Bild

R-däcken är monterade på 16" också. (allt ska lackas ner)

Bild

Sen blev det inte mer gjort, för det va fest

Bild

bakfylla

Bild

samt turboras på polarns bruks Saab så den var tvunget att bytas, konkurs depression från Sabbens sida månne?

Bild

Samt lite båtmeck.

Bild

Detta är det som har hänt sen förra uppdateringen.

Saker som ska göras på Alfan (mest för mitt eget intresse)

1. Byta bakre hardy och stödlagerhållare
2. Byta handbromswire
3. svetsa sista rosten i trösklarna
4. måla golvet i kupen, färg tips?
5. rostskydda den under
6. byta frambromsarna till TS/V6
7. återmontera stolarna
8. släng in en varnigstriangel
9. Besikta den igen (förhoppningsvis med blankt papper :)
10. Italien träff 1 maj!? :racesmile

Och sånt som ska göras på båten.

1. Byta nållagrena i struten på 100-drevet
2. Montera tillbaka drevet
3. Göra klart toppen, den ena eller den andra
4. Plocka ihop fuggarna med nya packningar. (behövs packningsklister till flottörhuset?)
5. Mätare och elsystem
6. Måla klart golvet och motorbrunnen
7. Göra rent tanken och återmontera.
8. Hänga i maskinen och hoppas på att den funkar :whistle:
9. Göra klart trailern, blir nog en "float on" (sommar projekt)
10. Döpa den till nått coolt (namnförslag??)
11. Sjösätta och hoppas på att den flyter, sen blir det ett dopp och en kall... 8)

Fridens
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Tjena Brewmaster :!:

Det händer ju massor :thumbright:

Angående dropstop så har ju PV en balatarem som sköter detta. Kan vara en ide om inte wire blir godkänt.

Ser fram emot fortsättningen :thumbright:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Brewmaster
För mycket laddtryck

Inlägg av Brewmaster »

Massor är väl att ta i men med tanke på att garaget ligger 44 mil i från där jag bor så blir det ju lite gjort iaf! :wink:

Ja, du ser... Volvo har ju lösningen på allt, men ja tycker att wire borde bli godkänt, bara ja får samma SBP kille som sist för det va hans ide! :)

Men snart blir det närmre till garaget för min Norgevistelse lider mot sitt slut, jag sa upp mig från jobbet idag och flyttlasset går hem efter gatebil i Maj! :thumbright:

Köksrenoveringen pågår med B20 toppen, men det har suttit tre stk "pinnbultar" som är av kapade i kant med anläggningsytan för insug/grenrör

Bild

Dålig bild men ja hoppas att det syns, nån som vet vad dom har varit till??
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Skriv svar