haltech E6k

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

haltech E6k

Inlägg av Martin H »

hur gammalt är detta system? är det nåt att ha? måste man använda haltech`s enga givare?
mvh martin
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Jag har ett sånt i min Corvette och det funkar bra. Det använder samma givare som GM så det är inga problem att få tag på.

Jag tror E6K fortfarande såldes ny under 2005, så den är inte så gammal. Den är nu ersatt av E6X.

Det är programmeringsverktyget som man kör i laptopen som känns lite gammalt eftersom det är ett 'DOS' program som haltech har avänt i många år. Det är iofs inget problem ... det är lite jobbigt att använda en mus i bilen. Man använder 'snabbtangeter' istället för att hoppa mellan funktioner. Du kan ladda ner och provköra programmet gratis.

Haltech har utvecklat en ny 'windows' programvara och det är möjligt att dom anpassar den till E6K. Till E6X finns både DOS och Windowsversion av programvaran.

http://www.haltech.com.au

http://www.haltech.com.au/downloads.htm
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ok det låter bra. hittade inget test pogram. går detta att köra som alpha N style dvs prioritera varvtal och spjällläge och använda mapsensorn till barometer (nåt sånt) skall användas på trimmad sugmotor så tryck differenserna blir ju lite dåliga. (ähh har mest mekat weber men de som är mer kunniga sa att det skulle vara så)
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Ladda ner och installera den här:
http://www.haltech.com.au/downloads/E6Kv634.zip

Kör 'offline'

Det går att köra Alpha N
Load Sensing
The E6K can use either the manifold pressure or the throttle position as a means of
determining the engine load. Most engines operate using manifold pressure to sense
engine load. If your engine employs any form of supercharging, you must run in
manifold pressure mode. Only wild cams, motorbikes or heavily ported rotaries
require throttle mode - i.e.. engines whose vacuum signal is small, or fluctuates
greatly. If you are unsure what to use, contact your Haltech dealer.
Manual, både elektrisk och till mappning:
http://www.haltech.com.au/downloads/e6kv9man.pdf
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

verkade lite väl old style men det gör väl sitt jobb. jag kunde dock ej läsa några siffror utom 0.
vad ska man max betala för ett sådant sprut?
emil
För mycket laddtryck

Inlägg av emil »

Att det just är DOS-program ska man nästan se som en fördel, många windowsversioner blir för grötiga, är väl endast autronic som lyckats bra med sitt windowsprogram.

priset beror på hur komplett det är.. brukar kanske gå runt 10 begagnade å kompletta ellernåt? Blir fort dyrt med extragivare å sånt.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

emil skrev:Att det just är DOS-program ska man nästan se som en fördel, många windowsversioner blir för grötiga, är väl endast autronic som lyckats bra med sitt windowsprogram.

priset beror på hur komplett det är.. brukar kanske gå runt 10 begagnade å kompletta ellernåt? Blir fort dyrt med extragivare å sånt.

köper jag tex ett nira el dta kan jag ju använda givar från nån gammal opel el volvo (vilket är princip gratis) och en sådan dator kostade ca 14000kr. kan man få tag på ett beganat haltech för 7-8000 och använda bosch givare så kommer man ju ganska billigt undan.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

pratade med dahems idag k modellen funkar med haltech`s egna givare som är samma system som amrekanska gm. nya modellen x kan ställas in för vilka givare somhelst och kostar 12500kr så nu är man tillbaka på ruta ett vad man ska välja.
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ingen som vet varför jag bara kan se nollor och inga andra siffror i test- pogramet
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

finns det nån som använt e6k och win XP och vet hur man får detta att funka.
mvh Martin
LG
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av LG »

mhr144 skrev:finns det nån som använt e6k och win XP och vet hur man får detta att funka.
mvh Martin
Jag försökte igår utan att lyckas. Testade med tre olika datorer. 2 st XP och en 2000. Inget funkade och med 2000 datorn hadde anpassningsmjukvaran konstiga tecken
JK
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av JK »

XP funkar för mig men bara på den datorn som har serieport, den utan går det ej med. Det går dock ej växla program med alt+tab och skärmsläckare krachar oxå. Klart bäst funkar det på en gammal sunkig 486:a, tyvärr..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JK skrev:XP funkar för mig men bara på den datorn som har serieport, den utan går det ej med. Det går dock ej växla program med alt+tab och skärmsläckare krachar oxå. Klart bäst funkar det på en gammal sunkig 486:a, tyvärr..
gamla dos datorer bruka funka nog så bra i bilen när man mappar sen behöver man int va så rädd om dem heller.

jag sprängde en toppackning så datorn blev sjöljd med glyka vatten en gång tex, sen far han i golvet nån gång också om man tvär bromsa :lol:

ett dos program crashar inte heller som dos gör ibland, sen går det inte att använda mus eller liknande i bilen heller så bra.

windols programen är väll mest för att få fräckare grafik?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Problemet är väll då att med en "gammal hederlig mappnings dator" så har du ingen batteri tid och skulle det gå att hitta nytt batteri så kostar det som typ 3st sånna datorer.
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Köp ett 12 DC-DC aggregat koppla den till 12 volt i bilen...
Jag mappar Rallybilar.
Får ofta köra 3-4 timmar...
Har själv ny PC men den klarar inte 5 timmar utan laddning.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Skriv svar