Sida 1 av 1

haltech E6k

Postat: tor jan 12, 2006 3:52 am
av Martin H
hur gammalt är detta system? är det nåt att ha? måste man använda haltech`s enga givare?
mvh martin

Postat: tor jan 12, 2006 10:33 am
av JoBy
Jag har ett sånt i min Corvette och det funkar bra. Det använder samma givare som GM så det är inga problem att få tag på.

Jag tror E6K fortfarande såldes ny under 2005, så den är inte så gammal. Den är nu ersatt av E6X.

Det är programmeringsverktyget som man kör i laptopen som känns lite gammalt eftersom det är ett 'DOS' program som haltech har avänt i många år. Det är iofs inget problem ... det är lite jobbigt att använda en mus i bilen. Man använder 'snabbtangeter' istället för att hoppa mellan funktioner. Du kan ladda ner och provköra programmet gratis.

Haltech har utvecklat en ny 'windows' programvara och det är möjligt att dom anpassar den till E6K. Till E6X finns både DOS och Windowsversion av programvaran.

http://www.haltech.com.au

http://www.haltech.com.au/downloads.htm

Postat: tor jan 12, 2006 11:12 pm
av Martin H
ok det låter bra. hittade inget test pogram. går detta att köra som alpha N style dvs prioritera varvtal och spjällläge och använda mapsensorn till barometer (nåt sånt) skall användas på trimmad sugmotor så tryck differenserna blir ju lite dåliga. (ähh har mest mekat weber men de som är mer kunniga sa att det skulle vara så)

Postat: tor jan 12, 2006 11:50 pm
av JoBy
Ladda ner och installera den här:
http://www.haltech.com.au/downloads/E6Kv634.zip

Kör 'offline'

Det går att köra Alpha N
Load Sensing
The E6K can use either the manifold pressure or the throttle position as a means of
determining the engine load. Most engines operate using manifold pressure to sense
engine load. If your engine employs any form of supercharging, you must run in
manifold pressure mode. Only wild cams, motorbikes or heavily ported rotaries
require throttle mode - i.e.. engines whose vacuum signal is small, or fluctuates
greatly. If you are unsure what to use, contact your Haltech dealer.
Manual, både elektrisk och till mappning:
http://www.haltech.com.au/downloads/e6kv9man.pdf

Postat: fre jan 13, 2006 3:47 am
av Martin H
verkade lite väl old style men det gör väl sitt jobb. jag kunde dock ej läsa några siffror utom 0.
vad ska man max betala för ett sådant sprut?

Postat: fre jan 13, 2006 12:33 pm
av emil
Att det just är DOS-program ska man nästan se som en fördel, många windowsversioner blir för grötiga, är väl endast autronic som lyckats bra med sitt windowsprogram.

priset beror på hur komplett det är.. brukar kanske gå runt 10 begagnade å kompletta ellernåt? Blir fort dyrt med extragivare å sånt.

Postat: fre jan 13, 2006 3:01 pm
av Martin H
emil skrev:Att det just är DOS-program ska man nästan se som en fördel, många windowsversioner blir för grötiga, är väl endast autronic som lyckats bra med sitt windowsprogram.

priset beror på hur komplett det är.. brukar kanske gå runt 10 begagnade å kompletta ellernåt? Blir fort dyrt med extragivare å sånt.

köper jag tex ett nira el dta kan jag ju använda givar från nån gammal opel el volvo (vilket är princip gratis) och en sådan dator kostade ca 14000kr. kan man få tag på ett beganat haltech för 7-8000 och använda bosch givare så kommer man ju ganska billigt undan.

Postat: fre jan 13, 2006 5:38 pm
av Martin H
pratade med dahems idag k modellen funkar med haltech`s egna givare som är samma system som amrekanska gm. nya modellen x kan ställas in för vilka givare somhelst och kostar 12500kr så nu är man tillbaka på ruta ett vad man ska välja.

Postat: sön jan 15, 2006 9:08 pm
av Martin H
ingen som vet varför jag bara kan se nollor och inga andra siffror i test- pogramet

Postat: sön jan 15, 2006 10:38 pm
av Martin H
finns det nån som använt e6k och win XP och vet hur man får detta att funka.
mvh Martin

Postat: mån apr 10, 2006 7:41 pm
av LG
mhr144 skrev:finns det nån som använt e6k och win XP och vet hur man får detta att funka.
mvh Martin
Jag försökte igår utan att lyckas. Testade med tre olika datorer. 2 st XP och en 2000. Inget funkade och med 2000 datorn hadde anpassningsmjukvaran konstiga tecken

Postat: mån apr 10, 2006 7:56 pm
av JK
XP funkar för mig men bara på den datorn som har serieport, den utan går det ej med. Det går dock ej växla program med alt+tab och skärmsläckare krachar oxå. Klart bäst funkar det på en gammal sunkig 486:a, tyvärr..

Postat: mån apr 10, 2006 8:25 pm
av Jens Gustavsson
JK skrev:XP funkar för mig men bara på den datorn som har serieport, den utan går det ej med. Det går dock ej växla program med alt+tab och skärmsläckare krachar oxå. Klart bäst funkar det på en gammal sunkig 486:a, tyvärr..
gamla dos datorer bruka funka nog så bra i bilen när man mappar sen behöver man int va så rädd om dem heller.

jag sprängde en toppackning så datorn blev sjöljd med glyka vatten en gång tex, sen far han i golvet nån gång också om man tvär bromsa :lol:

ett dos program crashar inte heller som dos gör ibland, sen går det inte att använda mus eller liknande i bilen heller så bra.

windols programen är väll mest för att få fräckare grafik?

Postat: mån apr 10, 2006 10:28 pm
av Johan Lindberg
Problemet är väll då att med en "gammal hederlig mappnings dator" så har du ingen batteri tid och skulle det gå att hitta nytt batteri så kostar det som typ 3st sånna datorer.

Postat: mån apr 10, 2006 11:17 pm
av ANorberg
Köp ett 12 DC-DC aggregat koppla den till 12 volt i bilen...
Jag mappar Rallybilar.
Får ofta köra 3-4 timmar...
Har själv ny PC men den klarar inte 5 timmar utan laddning.