Lamellfråga BMW

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Lamellfråga BMW

Inlägg av Ersviken »

Behöver en lite mer förlåtande lamell till Volvo´n.

Har en 698a platta just nu från Bmw m3 3.0 som är monterad på ett plant 8-skruvs volvosvänghjul. Hade till detta tänkt använda en 6p fjädrad sinter för att få bilen så snäll som möjligt för gatkörning (Motorn har aningen för högt moment för att jag skall våga köra med organisk lamell som är specad till 525nm med denna platta)

Lådan är en Getrag 265a med 10 splines.

Har hittat 2st intressanta lameller på Clutchnet men funderar varför priset sklijer så pass mycket då båda lamellerna enligt vad jag kan se är 240mm?
Ena lamellen är till bmw m3an och den andra till 535 -89.

http://www.clutchnet.com/clutches/detai ... 1?sef=hcfp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.clutchnet.com/clutches/detai ... 1?sef=hcfp" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns det något skäl jag missat som gör att jag måste beställa den dyrare m3 lamellen ?
David L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: lör apr 17, 2010 9:18 am
Ort: S-tälje

Re: Lamellfråga BMW

Inlägg av David L »

Sachs 698 är specad till max 475Nm med organisk och 565Nm med sinter.

Enda skillnaden mellan lamellerna borde vara tjockleken där 535an är ~1mm tjockare. Men den kör ju med 765 platta..
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Lamellfråga BMW

Inlägg av Ersviken »

Ok, tack för svar.
Har liks schimsat ut tryckplattan för att få högsta tryck så det är bara att kolla över schimstjockleken om jag köper 535 lamellen då med andra ord.
Lite konstigt att de tjockare lamellerna bara är hälften så dyra :)
Skriv svar