Max planing av motorblock, b230
Max planing av motorblock, b230
Skulle behöva plana blocket 3 mm, att det funkar tvivlar jag inte på, blir väl lite pyssel med kamremskåpan och vattenpumpen bara, men håller blocket, eller kommer cylindrarna att svikta alldeles för mycket? Det är en sugmotor och jag tänkte varva till 8000 rpm.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Forumsberoende
Re: Max planing av motorblock, b230
Bara en spontan fråga men varför decka så mkt? Låga kolvar? 

Tommy Landholm
Ja, blev fel komphöjd på kolvarna till en annan motor så jag tänkte eventuellt använda dom till min gatmotor.
Har ett alternativ, att åka med 86mm slag och 158mm stakar, då får jag ett kolvuppstick på 0.1mm. Eller 92mm slag och 152mm stakar. Eller hitta en stake som är 161mm, fast då börjar det bli enklare att köpa nya kolvar bara...
Smidigast hade det ju varit med att kunna topdecka och köra bara.
Såg att LG-speed har en vevaxel med 92mm slag, har någon här erfarenhet av den?
Har ett alternativ, att åka med 86mm slag och 158mm stakar, då får jag ett kolvuppstick på 0.1mm. Eller 92mm slag och 152mm stakar. Eller hitta en stake som är 161mm, fast då börjar det bli enklare att köpa nya kolvar bara...
Smidigast hade det ju varit med att kunna topdecka och köra bara.
Såg att LG-speed har en vevaxel med 92mm slag, har någon här erfarenhet av den?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Oj, hur löste du det med vattenpumpen? Det va mycket, har du kört med den motorn också? Är vattenkanalerna lika små som innan eller det det ut som på en gammal 160 topp nu?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Skruvade på vaten pumpen och deckat med den på, ja dom blir lite større kanalerna, men d funkade helt fint, d var på en folk race motor, gikk et løp sen blev den solgt, men den funkade helt fint, en polare testade aven 9mm, men d gikk inte 
Så 3mm skulle jag inte vara rädd om

Så 3mm skulle jag inte vara rädd om

MG Performance
Känns ju lite folkrace att plana så mycket...
Köper stakar av Verdi, blir fint med 80mm slag och 161mm stake
Köper stakar av Verdi, blir fint med 80mm slag och 161mm stake

/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Ja jag tror inte d holder i längden, d va ju bara en test vi gjorde hehe 
så rätt langd på stakarna e ju mycket bättre

så rätt langd på stakarna e ju mycket bättre

MG Performance
Kan det bli för lång vevstake? Tänkte på om man kan få problem med frigång mellan kolv och ventil då kolven rör sig långsammare vid tdc, eller andra nackdelar?
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jag tycker det verkar lite tokigt att decka en B230 mycket.
De har nog klena foder ändå.
De har nog klena foder ändå.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Har planat 3mm på några b230 på kunders begäran o så långt jag vet verkar det inte ge några problem
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Kontakt:
4,5mm (kan ha varit 4mm också, minnet!!) deckade vi mitt block då det vart galen komphöjd på kolvarna. Den motorn snurrar fint än idag.