Hallå, känns som att ja inte har skrivit på ett tag nu
*peppe*
Ja du, en bromsbänk är stor drömmen! Nu när man har full tillgång till en bänk så inser man ju att nån gång fram i livet måste man köpa sig en egen!

Jo, superflowen är trevlig att arbeta med... Efter att man har lärt sig hur allt ska kalibreras så finns det otroliga möjligheter
*vince*
Har kollat, hade tyvärr inte nåra hela kurvor sparade på datorn

Men ja ska tänka på det längre fram så kan ja lägga ut.
*Jens*
Jo, den anlägningen är inte fy skam... Lite trött på att det inte finns nån radio i verkstaden bara, men det går ju lösa
Plåga en B20?

Ja har varit och pratat med högsta hönset som har huvudansvar för hela anlägningen (försäkringasavtal o.s.v.) och det låter inte helt omöjligt. Kan fortsätta diskutera och förhandla, bara och hitta på en ursäkt, T.ex: "Det är för utbildningssyfte"
Skicka ett PM om du är intresserad, du får sitta och sköta spakarna själv och det blir gratis bromsning
*amazing å Jens*
En mkt fin länk du har lagt in där jens, där står lite grundläggande info. Ska se hur mycket ja kan skriva om AVL´n. Själv har jag bara vart med på EN riktigt stor körning med den, och då vart det mest en uppvisning, inte så mkt tester o.s.v. Den är rätt ny för oss på labbet, vi har precis fått igång den och kopplat in allt som hör till. Just nu håller vi på med kalibreringar och inställningar... T.ex. (Angle Encoder) triggern som mäter grader på veven är rätt jäklig att ställa in rätt, men vi jobbar på det

Sen är det lite inställningar i programmet som vi håller på med också.
Tryckgivaren i stiftet är fast, den går inte att flytta. Det är ett special stift som föjler med AVL systemet, dyrt är det också, bara det stiftet kostar ca: 20.000:- !!!

Kan tillägga att det är en väldigt fin elektrod på stiftet, om ja kommer ihåg kan ja ta lite närmare kort på det nästa gång ja åker ut till labbet.
Det där med mätvärdena finns det enormt mkt olika sätt på hur man kan visa dom, kolla T.ex. på länken som Jens skicka. Där ser du lite alternativ, när ja va på uppvisning av det där så har ja för mig (inte 100% på allt) att dom visade det enskilda trycket för varje takt i ett BV eller PV-diagram (minns aldrig va de heter)

Då fick man ser hur trycket varierade hela tiden i cylindern, beroende på belastning och hur mkt gas man hade, samt laddtryck om nån gillar det
Och i det diagramet kan man läsa area över dom lika takterna och på så vis ta reda på effekten, ju större area ju mer effekt!
Sen kan man även se i diagramet på vilken takt motorn har mest förlust T.ex. om man har för lite flås ut ur motorn i förhållande till hur mkt man matar in så syns det rätt tydligt, det gäller även hur förbränningen sker. Är det något som inte är korrekt under den takten så ser man en svacka i diagramkurvan.
*marmander*
Nja, fel linje beror väl på vad man har för intresse... Finns en mer lugn plugghäst inriktad del också. Men ja tror nog att du skulle trivas här

Själv har jag offrat ett gratis lastbilskort för att få hålla på och leka i motorlabbet, men that´s me
Hmm, saabs Trionic 7 har jag för mig mäter förbränningen med joniseringseringen... Är inte säker, kanske bara nått ja fått om bakfoten
Hoppas ja inte rörde till det allt för mycket nu med förklaringen av AVL´n, om nån vill veta mer exakt och inveklat kan ja ta hem manualen och skriva lite ur

Sen skadar det inte att läsa den en gång till heller.
Ska kolla forumet lite mer nu framöver, en gång per dag
Skriv gärna lite mer komentarer, det är alltid kul å prata om intressanta saker.
Tack för mig
Mvh Crille
PS. I morgon är jag på körning för testförar-licens!