Lekstugan (uppdaterad 21/2 med nya bilder!)

Tjata om vad som helst .
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Lekstugan (uppdaterad 21/2 med nya bilder!)

Inlägg av Turbo_Lover »

Hallå på er alla motorgalna :wink:
Jag och några polare håller på och leker lite med en bromsbänk, har slängt upp en gammal B23A-motor som det bonnmeckas å trixas lite med.

Det är väl inte direkt nån räjs-motor men folk brukar ju gilla att se bromspapper, så ja lägger upp lite siffror å nuffror.

B23A-motor -81
398-topp, A-kam och enkel stromberg.
Puls-air systemet är pluggat men EGR´en sitter kvar.
Den ska ha 112hk original enligt volvo, men efter 25år så fattades det lite pollar i rovan :P

1:a bromsningen...
Helt original, 25år i bruk och lite sliten :lol:
93hk@4600rpm
163Nm@3080rpm

2:a bromsningen...
Bytte till en D-kam, dock ej inschimsad.
96hk@4800rpm
164Nm@2900rpm
Och det blev ett bra mycket bredare register!

Inget super-seriöst direkt, men det är ju så roligt å leka lite så vem kan motstå? :P Och motorn är väl inte direkt i super skick, trots Lambda på ca: 0.85 så hoppa 1:ans avgastemp upp till 950grader under ena belastningen!

Lägger upp mer siffror efter nästa bromsning :wink:

Skriv gärna kommentarer

Mvh Crille
Senast redigerad av Turbo_Lover den tis feb 21, 2006 10:59 pm, redigerad totalt 3 gång.
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: bilder,å oppskrift tack :roll: på "stugan"
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Turbo_Lover »

Ska ut dit på tisdag, kan ta lite bilder på motorcellen och verkstaden då.

Bromsbänken är förövrigt en Superflow (SF-901)

Mvh Crille
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Alltid kul med bromsningar, man lär sig alltid någoting tilochmed med en trött B23A :D

provade ni nåra olika tändinstälningar och kam instälningar? hur gjorde ni med avgassystem och luft burk?

hadde ni höfläckten kvar på veven? den tar upp mot 10hk med gammal olja .

i volvo org cup så brukar man få ca 100kw på bakhjulen med B23E K-jet och H kam. men en sådan motor är också dyrare att bygga än min +400hk B20 :lol:

vart bromsade ni?
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Turbo_Lover »

Nej vi har inte provat så mycket olika tändinstälningar, dels för att graderingen på kåpan är borta sen ska resten av tändsystemet bytas ut för det är inte så fräscht :lol: Men ny kåpa kommer snart på!
Vi får snart ett ställbart kamdrev, då blir det till och testa lite olika inställningar... Än så länge har vi bara original.
Avgassystem kör vi med originalgrenrör som vi har satt i 4st avgastempgivare, sen en MoTec bredbandslambda precis där systemet går ihop till ett rör. Sen är det originalsystem ungefär tills förstaljuddämparen, där har vi satt en 90graders böjj och dragit in det i en GROV tjock flexibel avgasslang från feritta som leder ut till väggen. Luftburk kör vi med original utan filter, sen har vi monterat på den där stora tratten rakt på luftburken. Den som mäter lufttemp och insugsflöde m.m.
Nope, höfläckten är historia... Ändå gav motorn bara 93hk original! Snart dax för nya ringar och lager känns det som :P

Hehe, joo en VOC motor är inte så avancerad men ändå kostar dom att bygga :!:

Vi håller till i Hornavanskolans motorlabratorium här i Arjeplog.

Ska ut dit nu på tisdag, kan ta lite kort då och lägga upp :wink:

Mvh Crille
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Turbo_Lover »

Då har man vart ute och lekt lite idag då :D
Började med att kolla så D-kamen hade rätt ventilspel, 0,38-0,40mm låg det på. Så den va rätt inschimsad förra bromsningen.
Sen gjorde vi ett komptest på´n för å se om de e därför den är så trött, resultatet blev:
1an: 11,1kg
2an: 11,5kg
3an: 12,2kg
4an: 11,9kg
Lite skillnad var det ju, men den hade ju inget dåligt tryck i nån cylinder.

Nu till bromsningen, det blev lite anorluna värden idag mot sist... Nu var det ju nollan ute om inte plusgrader! Sist var det under 20minus, så vi fick ställa om munstycket på förgasaren för att den ens skulle gå rent!
Och så vart ju effekten lite lägre p.g.a. att insugstempen ökat en del, så med samma setup som sist vart de 92,4hk mot 96hk med minusgrader ute.
Idag så testade vi en annan kamaxel, hade en gammal Y-kam liggandes. Den är ju känd för att va snäll och ha ett lågt men starkt register va ja vet, det stämmer!

Bromsning med Y-kam:
87,4hk@4400rpm
168Nm@3000rpm

Det blev en sjukt bred vridmomentkurva, låg på över 140Nm redan från ca: 1800-2000rpm och uppåt! Men effekten sjönk en del och motorn vart inte alls lika varvvillig. Vill man ha rätt karaktär för en dragbil så är detta en kam att rekomendera!

Slänger upp lite bilder också :wink:

Bilder från motorcellen
Bild

Bild

Kontrollbord och dator
Bild

En AVL Indimeter 619, är till för att mäta cylindertryck under förbränningen, spikningar, effektivitet m.m.
Bild

Tändstiftet med trycksensor till AVL´n
Bild

Insugstratt med flödesmätare och tempgivare
Bild

En bild från ena bromsningen
Bild

Till minne från en olycka med lite för mycket soppa i motorn! :P
Bild

Oj, titta va ja hitta i verkstaden! :D
Bild

Skriv gärna kommentarer!

Mvh Crille :wink:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Alltså, sedan 5 år sedan tillbaks från första motor bromsningen jag varit med på så har jag ett SJUKT stort behov att någon gång i mitt liv äga en bromsbänk. Jävla avis man blir då :)

- Superflow bänkarna är ju trevliga.

Alltså, tänk er att sitta och plåga M20in en Söndag kväll mitt i vintern, bara pilla lite och så, ja ni som håller på vet ju, tänkte på resten av läsarna.

Mumma, snyggt och stilrent bromsrum i övrigt.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vince »

du får gärna lägga upp hela kurvorna,så man kan jämföra skillnaden,intressant tycker jag,speciellt då b23a är en såpass vanlig motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Ni har en mycket fin bromsanlägning!

En sådan där förbrändnings trycks grej är alla turbotrimmares dröm grej då man ser exakt hur nära gränsen och hur förbräningstrycket fördelas ut på arbetstackten.

ni har inte lust att plåga en B20? :lol:
Användarvisningsbild
Robert Ågren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Robert Ågren »

Lite nyfiken på hur AVL indimetern fungerar, hur presenteras mätvärdena? Har den pulsgivare kopplad till vevaxeln så att man kan få veta tryck kontra vevaxelgrad? Hur funkar det med tryckgivaren i stiftet, är givaren fast monterad eller kan den flyttas mellan olika stift?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ser mkt trevligt ut!

man kanske gick fel linje på gymnasiet, ja ja jag ska bygga en egen bänk lite senare, men tills dess är man lite avundsjuk ;)

Mäta cylindertryck kan man göra med joniseringsmätning, saab gör väl det med trionic 7, eller har jag fel? dom kanske bara mäter knackningar?

Här på båten testar vi huvudmaskinen lite då och då och då får man ut fullständiga kurvor över förbränningsförloppet, alla temperaturer, varvtal på turbiner, effekt/cylinder, vridmoment på axeln mm mm. Grymt bra att veta hur cylindertrycket är.
Jag konstaterade att vi hade för tidig tändning på huvudmaskin, eftersom laddtrycket var ngt lågt, topptrycker högt och avgastempen inte var allt för hög, vi sänkte tändläget och fick upp laddet till 2,50bar, fick 60kW mer effekt/cylinder, samt att topptrycket sjönk 10bar till 132bar.
Som sagt, det är en dröm för turbobyggaren!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Turbo_Lover »

Hallå, känns som att ja inte har skrivit på ett tag nu :oops:

*peppe*
Ja du, en bromsbänk är stor drömmen! Nu när man har full tillgång till en bänk så inser man ju att nån gång fram i livet måste man köpa sig en egen! :D Jo, superflowen är trevlig att arbeta med... Efter att man har lärt sig hur allt ska kalibreras så finns det otroliga möjligheter :wink:

*vince*
Har kollat, hade tyvärr inte nåra hela kurvor sparade på datorn :cry: Men ja ska tänka på det längre fram så kan ja lägga ut.

*Jens*
Jo, den anlägningen är inte fy skam... Lite trött på att det inte finns nån radio i verkstaden bara, men det går ju lösa :P
Plåga en B20? :twisted: Ja har varit och pratat med högsta hönset som har huvudansvar för hela anlägningen (försäkringasavtal o.s.v.) och det låter inte helt omöjligt. Kan fortsätta diskutera och förhandla, bara och hitta på en ursäkt, T.ex: "Det är för utbildningssyfte" :P
Skicka ett PM om du är intresserad, du får sitta och sköta spakarna själv och det blir gratis bromsning :wink:

*amazing å Jens*
En mkt fin länk du har lagt in där jens, där står lite grundläggande info. Ska se hur mycket ja kan skriva om AVL´n. Själv har jag bara vart med på EN riktigt stor körning med den, och då vart det mest en uppvisning, inte så mkt tester o.s.v. Den är rätt ny för oss på labbet, vi har precis fått igång den och kopplat in allt som hör till. Just nu håller vi på med kalibreringar och inställningar... T.ex. (Angle Encoder) triggern som mäter grader på veven är rätt jäklig att ställa in rätt, men vi jobbar på det :wink: Sen är det lite inställningar i programmet som vi håller på med också.
Tryckgivaren i stiftet är fast, den går inte att flytta. Det är ett special stift som föjler med AVL systemet, dyrt är det också, bara det stiftet kostar ca: 20.000:- !!! :shock: Kan tillägga att det är en väldigt fin elektrod på stiftet, om ja kommer ihåg kan ja ta lite närmare kort på det nästa gång ja åker ut till labbet.
Det där med mätvärdena finns det enormt mkt olika sätt på hur man kan visa dom, kolla T.ex. på länken som Jens skicka. Där ser du lite alternativ, när ja va på uppvisning av det där så har ja för mig (inte 100% på allt) att dom visade det enskilda trycket för varje takt i ett BV eller PV-diagram (minns aldrig va de heter) :oops: Då fick man ser hur trycket varierade hela tiden i cylindern, beroende på belastning och hur mkt gas man hade, samt laddtryck om nån gillar det :P
Och i det diagramet kan man läsa area över dom lika takterna och på så vis ta reda på effekten, ju större area ju mer effekt!
Sen kan man även se i diagramet på vilken takt motorn har mest förlust T.ex. om man har för lite flås ut ur motorn i förhållande till hur mkt man matar in så syns det rätt tydligt, det gäller även hur förbränningen sker. Är det något som inte är korrekt under den takten så ser man en svacka i diagramkurvan.

*marmander*
Nja, fel linje beror väl på vad man har för intresse... Finns en mer lugn plugghäst inriktad del också. Men ja tror nog att du skulle trivas här :wink: Själv har jag offrat ett gratis lastbilskort för att få hålla på och leka i motorlabbet, men that´s me :D
Hmm, saabs Trionic 7 har jag för mig mäter förbränningen med joniseringseringen... Är inte säker, kanske bara nått ja fått om bakfoten :?:

Hoppas ja inte rörde till det allt för mycket nu med förklaringen av AVL´n, om nån vill veta mer exakt och inveklat kan ja ta hem manualen och skriva lite ur :P Sen skadar det inte att läsa den en gång till heller.

Ska kolla forumet lite mer nu framöver, en gång per dag :wink:
Skriv gärna lite mer komentarer, det är alltid kul å prata om intressanta saker.
Tack för mig :wink:

Mvh Crille

PS. I morgon är jag på körning för testförar-licens! :D
Turbo_Lover
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Turbo_Lover »

Tändstiftet ser ut så här, där pilen pekar så är det ett hål som går upp i stiftet. Sen sitter det nån form av membran inuti som mäter av förbränningstrycket

Bild
Användarvisningsbild
Quinna
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Quinna »

Mjo.. no e de sköjj me bänk alltid... Ska blir förbannat kul att få turbokonvertera den där spisen och se vad som viker sig först :D

Kanske det skottsäkra fönstret in till kontrollbordet får bevisa att det fungerar och tål en vevstake ;)
Född i en seriekrock, i en rondell, en kväll med öppna spjäll...

VW Corrado G60 -89 Q-edition
Volvo 242 DL -76
VW Bubbla -69 Gula faran
Skriv svar