Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördelare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jordanson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 09, 2012 11:14 am
Ort: Töcksfors

Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördelare

Inlägg av Jordanson »

Tjena

Man har ju många funderingar om alltmöjligt och dagens fråga är som följer...

Jag har Nira på min 940 och undrar hur det egentligen funkar att ha olika tändvinklar på en fördelare som är fastmonterad... ?

I min teoretiska värld så är det lätt på sug-motorer då fördelaren är justerbar, men på turbon så är den fast.
Säg då att man har 10grader på tändningen och vill ändra till tex 25grader.
Det borde då bli att gnistan inte kommer rätt, för rotorn har ju snurrat förbi kontakten för tex cylinder 1.
har man 45 graders tändning så kan alltså gnistan gå till antingen 1 eller 3 beroende på tur/otur ?
Om tändningen är hög så är ju gnistan inte korrekt och det blir ju en himla lång färdväg inne i fördelaren ?
Måste vara slöseri av energi eller är det bara så det är ?

MVH Håkan
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare

Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av fredde_vit_pv »

Det är därför rotorn har en bred spets! om den är 10mm så klarar den säkert +-25 grader tändning
utan att hamna långt ifrån stiften i fördelaren om den ställd mitt i :wink:
/F
Jordanson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 09, 2012 11:14 am
Ort: Töcksfors

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av Jordanson »

I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare

Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
RTM
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:36 pm
Ort: Lundsbrunn

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av RTM »

Du skulle ju köra med separata tändspolar istället, för att slippa eventuellt överslag i fördelaren + att du får kraftigare gnista till stiften
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
kullke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 30, 2008 1:37 pm

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av kullke »

Jordanson skrev:I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !
Ifall man har tändningen på 40 vevaxelgrader så är det bara 20 grader i fördelaren.
Ska rotorn vara nära både 1 & 3 ska tändningen vara inställd på 90 grader :wink:
Jordanson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 09, 2012 11:14 am
Ort: Töcksfors

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av Jordanson »

Har funderat på separat tändspolar åxå, men dom är himla knöliga att montera på en 8 ventilare, 16 är ju kanon iofs...

Kom på det nu, ja veven går dubbelt så snabbt som kammen !
Gott att jag kom på rätt tankar igen =)
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare

Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
RTM
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:36 pm
Ort: Lundsbrunn

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av RTM »

det är inte mycket knöligare än på 16v.
på volvos spolar går att till o med att använda 940ns orginal tändkablar
går att montera på torpedväggen. har ev bilder på hur ja brukar göra
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är min max förtändning i grader på veven du ska ha i motorn? ca minst 15 och mest 38 kanske? det är inga problem med en fördelare då det blir hälften grader i fördelaren sen är den rätt bred. ända gången det kan bli problem är om du av nån andledning vill ha eftertändning vid start eller så då blir det lite knivigare.
Jordanson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 09, 2012 11:14 am
Ort: Töcksfors

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Inlägg av Jordanson »

Jens - Helt rätt, mellan 15 & 40 grader.
RTM - Proavde att ringa dej för en vecka sen ca, men inget svar...
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare

Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Skriv svar