Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördelare
Moderator: backeliten
Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördelare
Tjena
Man har ju många funderingar om alltmöjligt och dagens fråga är som följer...
Jag har Nira på min 940 och undrar hur det egentligen funkar att ha olika tändvinklar på en fördelare som är fastmonterad... ?
I min teoretiska värld så är det lätt på sug-motorer då fördelaren är justerbar, men på turbon så är den fast.
Säg då att man har 10grader på tändningen och vill ändra till tex 25grader.
Det borde då bli att gnistan inte kommer rätt, för rotorn har ju snurrat förbi kontakten för tex cylinder 1.
har man 45 graders tändning så kan alltså gnistan gå till antingen 1 eller 3 beroende på tur/otur ?
Om tändningen är hög så är ju gnistan inte korrekt och det blir ju en himla lång färdväg inne i fördelaren ?
Måste vara slöseri av energi eller är det bara så det är ?
MVH Håkan
Man har ju många funderingar om alltmöjligt och dagens fråga är som följer...
Jag har Nira på min 940 och undrar hur det egentligen funkar att ha olika tändvinklar på en fördelare som är fastmonterad... ?
I min teoretiska värld så är det lätt på sug-motorer då fördelaren är justerbar, men på turbon så är den fast.
Säg då att man har 10grader på tändningen och vill ändra till tex 25grader.
Det borde då bli att gnistan inte kommer rätt, för rotorn har ju snurrat förbi kontakten för tex cylinder 1.
har man 45 graders tändning så kan alltså gnistan gå till antingen 1 eller 3 beroende på tur/otur ?
Om tändningen är hög så är ju gnistan inte korrekt och det blir ju en himla lång färdväg inne i fördelaren ?
Måste vara slöseri av energi eller är det bara så det är ?
MVH Håkan
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
Det är därför rotorn har en bred spets! om den är 10mm så klarar den säkert +-25 grader tändning
utan att hamna långt ifrån stiften i fördelaren om den ställd mitt i
/F
utan att hamna långt ifrån stiften i fördelaren om den ställd mitt i

/F
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !
Det måste ju bli överslag iallafall !
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
Du skulle ju köra med separata tändspolar istället, för att slippa eventuellt överslag i fördelaren + att du får kraftigare gnista till stiften
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
Ifall man har tändningen på 40 vevaxelgrader så är det bara 20 grader i fördelaren.Jordanson skrev:I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !
Ska rotorn vara nära både 1 & 3 ska tändningen vara inställd på 90 grader

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
Har funderat på separat tändspolar åxå, men dom är himla knöliga att montera på en 8 ventilare, 16 är ju kanon iofs...
Kom på det nu, ja veven går dubbelt så snabbt som kammen !
Gott att jag kom på rätt tankar igen =)
Kom på det nu, ja veven går dubbelt så snabbt som kammen !
Gott att jag kom på rätt tankar igen =)
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
det är inte mycket knöligare än på 16v.
på volvos spolar går att till o med att använda 940ns orginal tändkablar
går att montera på torpedväggen. har ev bilder på hur ja brukar göra
på volvos spolar går att till o med att använda 940ns orginal tändkablar
går att montera på torpedväggen. har ev bilder på hur ja brukar göra
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
vad är min max förtändning i grader på veven du ska ha i motorn? ca minst 15 och mest 38 kanske? det är inga problem med en fördelare då det blir hälften grader i fördelaren sen är den rätt bred. ända gången det kan bli problem är om du av nån andledning vill ha eftertändning vid start eller så då blir det lite knivigare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel
Jens - Helt rätt, mellan 15 & 40 grader.
RTM - Proavde att ringa dej för en vecka sen ca, men inget svar...
RTM - Proavde att ringa dej för en vecka sen ca, men inget svar...
Volvo 944 2,3 LTT -96 Projektbil 136hk +++ Nira i3+
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder
Ford Explorer 4,0 -97 Kommande skogsmulleräcer
Volvo V70 2,5 GLT -98 Familjeförflyttare
Livet utan turbo suger
Den som ingen turbo har, får köra utan bar
Vart jag mej i världen vänder, ska jag rita svarta ränder