Sida 1 av 1

Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördelare

Postat: fre apr 20, 2012 12:45 am
av Jordanson
Tjena

Man har ju många funderingar om alltmöjligt och dagens fråga är som följer...

Jag har Nira på min 940 och undrar hur det egentligen funkar att ha olika tändvinklar på en fördelare som är fastmonterad... ?

I min teoretiska värld så är det lätt på sug-motorer då fördelaren är justerbar, men på turbon så är den fast.
Säg då att man har 10grader på tändningen och vill ändra till tex 25grader.
Det borde då bli att gnistan inte kommer rätt, för rotorn har ju snurrat förbi kontakten för tex cylinder 1.
har man 45 graders tändning så kan alltså gnistan gå till antingen 1 eller 3 beroende på tur/otur ?
Om tändningen är hög så är ju gnistan inte korrekt och det blir ju en himla lång färdväg inne i fördelaren ?
Måste vara slöseri av energi eller är det bara så det är ?

MVH Håkan

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: fre apr 20, 2012 7:32 am
av fredde_vit_pv
Det är därför rotorn har en bred spets! om den är 10mm så klarar den säkert +-25 grader tändning
utan att hamna långt ifrån stiften i fördelaren om den ställd mitt i :wink:
/F

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: fre apr 20, 2012 11:04 pm
av Jordanson
I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: lör apr 21, 2012 9:20 am
av RTM
Du skulle ju köra med separata tändspolar istället, för att slippa eventuellt överslag i fördelaren + att du får kraftigare gnista till stiften

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: lör apr 21, 2012 10:23 am
av kullke
Jordanson skrev:I Nira'ns grundmapp så är tändningen inställd på 40 grader som mest, då är det ju väääldigt nära både 1 & 3...
Det måste ju bli överslag iallafall !
Ifall man har tändningen på 40 vevaxelgrader så är det bara 20 grader i fördelaren.
Ska rotorn vara nära både 1 & 3 ska tändningen vara inställd på 90 grader :wink:

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: lör apr 21, 2012 11:31 am
av Jordanson
Har funderat på separat tändspolar åxå, men dom är himla knöliga att montera på en 8 ventilare, 16 är ju kanon iofs...

Kom på det nu, ja veven går dubbelt så snabbt som kammen !
Gott att jag kom på rätt tankar igen =)

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: lör apr 21, 2012 12:22 pm
av RTM
det är inte mycket knöligare än på 16v.
på volvos spolar går att till o med att använda 940ns orginal tändkablar
går att montera på torpedväggen. har ev bilder på hur ja brukar göra

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: tis apr 24, 2012 12:47 pm
av Jens Gustavsson
vad är min max förtändning i grader på veven du ska ha i motorn? ca minst 15 och mest 38 kanske? det är inga problem med en fördelare då det blir hälften grader i fördelaren sen är den rätt bred. ända gången det kan bli problem är om du av nån andledning vill ha eftertändning vid start eller så då blir det lite knivigare.

Re: Hur kan man ställa tändningen på en B230 med fast fördel

Postat: ons maj 09, 2012 1:09 pm
av Jordanson
Jens - Helt rätt, mellan 15 & 40 grader.
RTM - Proavde att ringa dej för en vecka sen ca, men inget svar...