Drifting/Timeattack Urquattro

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
x6rs
För mycket laddtryck

Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

håller på att smälla ihop min urquattro som är tänkt att gå på bla gatebil igen, körde gatebil förra sommaren med den och det va jävligt kul,lite för lite effekt och vevlagerras i september gjorde att jag fick för mig att bygga om allt, planen var att den skulle vara färdig att åkas med till sommaren, men varken ekonomin eller tiden räcker till tyvärr, så 2013 så är det breisladd som gäller, det allra roligaste vore om det nån gång skulle bli en klass att tävla i med 4wd och fri hastighet typ proint, det vore intressant så småningom, åka konbana på sladd med stumma diffar blir nog svårt.

har redan en tråd på garaget men ville ha en även härvill ni läsa hela historien kan ni kolla här:http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832, lägger in en sammanfattning i bilder så ser ni vad som gjorts i korta drag, det här har grejats med en stund och allt som är gjort är inte med:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av x6rs den sön feb 15, 2015 11:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Re: 4x4 drifting urquattro "retard racing"

Inlägg av x6rs »

fick lite gjort även igår, lyckades rensa högra hjulhuset bak från underredsmassa på ca 4tim, tror jag la minst det dubbla på det vänstra så jag börjar få in snitsen:) roterande stålborste på vinkelharry som man sliter ut lite på en rostig plåt el liknande innan funkar kalasbra där massan inte är så tjock, färgen under massan klarar sig rätt hyfsat om stälborsten är lite sliten oxå :) men skrapa kommer man inte undan helt. såg ut som en bränd bäver i ansiktet efter att ha legat och putsat bort massan, hittade inte mitt visir och andningsmasken hade jag ju självklart lyckats svetsa bredvid så den funkar nog bättre som durkslag till makaronerna:) med tanke på det vad det kostar att bygga den här så lär jag få användning av ett durkslag :doh:

sen blev det att åka och hjälpa kompisen att koppla sprut på hans s2:a, ska fortsätta med det senare idag men först ska jag ut och ge urisen lite kärlek, bilder kommer:)
0708960667
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

En 4wd driftingbil! Helt klart en kul idé :) Och det ska väl till scandinaver till att få till en sån grupp inom driftingen så det är nog bara att jobba på ;) Norrbaggarna gillar ju att åka på tvärsan på asfalt med 4wd, så det går säkert få ihop en serie om man snackar ihop sig med dom! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

nej det fattas ju den klassen tyvärr än så länge, men att det går att åka brett med 4x4 är det inge snack om:D får se om det ska tävlas eller inte framöver, än så länge är planen bara att utmana lite i breisladd på gatebil och att sladda för skojs skull, skulle jag senare vilja börja sladda får jag väl tyvärr plocka bort drivaxlarna fram och se om jag kan bygga ihop nåt enkelt utbytbart för att få mer styrvinkel vid rwd, men det ska ju va enkelt att kunna bygga tillbaka för 4wd:)

tyvärr blev det inga bilder idag, har blästrat så jag har sand överallt, i ögonen o öronen, men bra blir det, ska försöka måla bilen lite på tisdag eller onsdag under, går i funderingar kring om jag ska bygga an ordentlig avgastunnel eller inte, tänkte köra 4tum i downpipe om det får plats och sen 3,5" men bygger jag tunnel kan jag köra 4" hela vägen, misstänker att det skulle bli bra för att slippa mottryck,planen är ju runtikring 800hk så då lär väl motorn pumpa ut en hel del avgaser :D imorgon ska jag fortsätta hjälpa kompisen med hans s2, kan bli uppstart imorgon med lite tur av den, va och hjälpte till, kopplade lite mer till sprutet och hängde upp avgassystemet osv på den idag:)
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

har grejat en hel del under dom senaste dagarna nu, både med min egen bil och kompisens s2:a(som vi nu har startat) målade lite i hjulhusen och under, vad tycker folket ang färgval? ska jag ha vitt under eller svart? jag har väldigt svårt att bestämma mig, vitt gör ju att det blir ljusare och man kanske ser bättre när man ska skruva, svart å andra sidan blir inte lika fort skitigt, silver är ju annars ytterliggare ett alternativ, en liten omröstning kanske?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

Fredag idag då, blir att putsa bort lite mer underredsmassa ikväll och måla lite mer på buren som jag väntat med, förhoppningsvis kommer jag få en hel del gjort under helgen, med lite tur kanske jag hinner skrapa bort all massa från bilen så jag kan börja måla den under, ingen som har några åsikter om färgval under??
0708960667
bult
För lite laddtryck

Inlägg av bult »

Blir fint det där! :thumbright:

Skrapade bort ca 25-30 kg massa från min gamla audi, riktigt pissgöra.... Men det blir ju fräscht när det e klart!
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

Ja det är tur att man bara behöver göra det en gång på den här bilen iaf, börjar bli skapligt leds på det nu :) men idag fick jag hjälp av en kompis så vi fick en hel del gjort, bilen är nog till 95% skrapad nu så ska ska i princip bara putsa bort resterna och skrapa höger hjulhus fram sen ska det målas:) chassiegrejorna borde vara blästrade och klara, ska pressa i två hjullager bak och byta hjullagrena fram, pressa i alla bussningarna sen montera det på bilen, så snart står den kanske på hjul iaf:)
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

Idag har jag hjälpt en kompis att traila ner en bil till hans farfar så har inte gjort nåt med min idag, däremot har jag lite funderingar som nån här kanske kan hjälpa till med.

Dels har jag funderingar kring vilka grejor jag ska dra genom kupen, kylrör har jag tänkt dra, men dom kanske är smartare att ha på utsidan? Bränslerören vore även dom fint att hå i bilen, men skulle det börja läcka och börja brinna vore det inte lika kul. Bromsledningar vore även dom väldigt smidigt att dra genom kupen, lite synpunkter och idéer, för- och nackdelar osv vilka prylar man borde dra inne i bilen skulle uppskattas:) har ju sett att många kikat i tråden och nån kanske vill bolla lite idéer?

Övrigt som jag funderar på just nu är hur grov avgassystem jag bör ha, svårt att få plats med 4 tum hela vägen, 3,5 kanske funkar men vad grovt bör det minst va? Maskinen är tänkt att leverera runt 800hk med inte alltför högt mottryck.
0708960667
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Vad är anledningen till att du vill dra allt inne i bilen? För att de ska skyddas bättre mot sånt som kommer under bilen? Om så, varför inte bygga en tunnel under bilen, dra allt i den och sen skruva på ett golv under tunneln, en vanlig 1mm plåt bara. Då är alla rör enkla att komma åt för inspektion, bara att skruva ner plåten igen, och dom ligger inte inne i bilen så bränsle läckor inne i kupen borde utebli, samtidigt som allt hamnar lika skyddat som om de hade varit inuti bilen :)

Personligen hade jag nog inte oroat mig för broms eller kylledningar, däremot bränslet, den hade jag velat ha under golvet.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

ja största anledningen är väl att försöka få allt så rent och snyggt under bilen som möjligt, lätt att tvätta, allt ska vara så lättmekat som möjligt är det tänkt,sen så märker man nog enklare en läcka inne i bilen än utanför. kylrören ska jag försöka hålla skarvlösa, dvs inga slangar inne i kupén om möjligt ifall man skjuter av en slang, sen lägga en täckplåt i alu over dom ifall det skulle gå sönder, misstänker att det inte är skönt med hett vatten på sig. men tror dom vore enklare att dra under bilen, bara sätta i karossen med klammor, men det samlar mer skit som man kan få i ögonen när man skruvar. bromsledningar är ju jättesmidigt att ha inne i bilen, rent och snyggt så så blir det nog, likaså oljeledningarna till torrsumpen. men bräsnle som du säger kanske vore smartast att ha utanför kupèn, skulle kunna bli en dödsfälla om dom gick sönder när man kör annars.. oljeslangar tror jag är bra om dom är ordentligt skyddade iaf, känns som att om man täcker alla ledningar med plåt i bilen så det inte duschar om dom går sönder så borde det vara smartast.

sen är det ju frågan hur man bygger kylrören smidigast med tanke på luftning osv, nån kanske har en bra skiss?
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

Idag blev det lite mer gjort, är rätt trött på äcklig massa nu, verkar ju va perfekt om man vill odla rost dessutom.... hittat mer rost, ett par hål extra, men inser att jag förmodligen aldrig lär bli klar med bilen om jag ska försöka fixa allt nu, får bli att blästra lite fort och köra i POR-patch(typ gegga man kan fylla hål med) och ta hand om det vintern 2013 istället, eller i samma veva det är dags att byta bakskärmarna(blir glasfiber senare) men nästan all massa är borta nu och jag har putsat bort lite rester, har ett hjulhus kvar och i kardantunneln runt handbromsinfästningen, så man kanske kan börja blästra och måla i helgen :D
Bild
Bild
Bild
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

det står inte still i garaget, blästrar och putsar för fullt, ska måla lite mer på underredet nu imorgon, sen ska jag börja svetsa i lite mer ny plåt, i bakänden var det en hel del rost så ska försöka byta lite plåt där med bara jag bestämt mig hur jag ska gå tillväga, bilder kommer
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck

Inlägg av x6rs »

har varit lite dålig att uppdatera här men i garaget jobbas det

har målat lite mer under bilen nu
Bild

sen har jag börjat fixa mer rost
bla vä hjulhus bak, gick relativt fort, tog en kväll att greja, ska bara blästras lite och tvättas sen färg och lite spackel
Bild

sen började jag kapa och fixa lite i framkant på vänster hjulhus bak, fixade höger förra året, men lite svårt o trångt att kapa o svetsa, kom inte så mycket längre, svetstråden tog slut så får köpa ny när lönen trillar in på fredag:) rostigt värre
Bild
Bild
Bild
Bild
0708960667
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck

Inlägg av Erikwdt »

sen är det ju frågan hur man bygger kylrören smidigast med tanke på luftning osv, nån kanske har en bra skiss?
Brukar vara ganska problemfritt om man vaccumsuger systemet före fyllning. Finns ett speciellt sådant verktyg man använder då.
Hittade en länk.
http://www.kamasatools.com/sv/Nyheter-o ... av-vakuum/
Annars blir det kanon tycker jag. Kommer titta in här lite då o då... :thumbright:
NU KÖR VI!!
Skriv svar