Vad skulle en offsetkil göra på min motor?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Vad skulle en offsetkil göra på min motor?

Inlägg av Rogge »

hej! nu har jag börjat fundera lite!

jag kör ju just nu med F-kam, planad topp (2mm) och Weber 36.. och det är lite jobbigt att den går pissigt under 2K rpm! så jag funderade på en offset kil, då borde man väl kunna "flytta ner" vridkurvan en bit efter principen:
http://tboda.dyndns.org/kamjavel/ skrev:"ställer man fram kammen mer blir den starkare på lägre varv och släpper man tillbaka kammen blir den mer högvarvig och svagare på lägre varv."
eller det kanske är en bestyckningsfråga? jag vet inte!
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Tror nog det är en bestyckningsfråga eller att tändningen inte är riktigt som den borde?

Min b20 med portad och planad topp och f-kam gick då hur fint som helst på låga varv, iofs hade jag bara en vanlig stromberg på den
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok! jag får kolla upp allt innan jag köper nån kil, men sen får man se..
tack för snabbt svar!
vete fan hur jag ska bestycka den bara! o vet faktiskt inte vad jag har för bestyckning nu!

Huvudmunstycke 145
Sekundär 155

det är all jag vet..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rogge skrev:ok! jag får kolla upp allt innan jag köper nån kil, men sen får man se..
tack för snabbt svar!
vete fan hur jag ska bestycka den bara! o vet faktiskt inte vad jag har för bestyckning nu!

Huvudmunstycke 145
Sekundär 155

det är all jag vet..

hur står kamen nu då?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

hmm, den står standard.. som den gör orginal..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jens vill att du mäter när ventilerna öppnar/stänger. Indikatorklocka är ett bra hjälpmedel.
Du gissar bara om du inte kan göra det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok, har ingen indikatorklocka, vet inte om nån polare kanske har nån, får kolla upp det.

har jag fattat det rätt om man ska mäta hur ventilerna öppnar i förhållande till ödp? så att man inte slår sönder ventilerna om man skulle skaffa en offsetkil
Du gissar bara om du inte kan göra det.
duger det med en gissning eller hur menar du?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Precis, du måste ju veta var du är nu så du kan modifiera den åt rätt håll. Med erfarenhet kanske man kan säga hur det ligger till nu, men inget går upp mot att _veta_.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Rogge skrev:ok! jag får kolla upp allt innan jag köper nån kil, men sen får man se..
tack för snabbt svar!
vete fan hur jag ska bestycka den bara! o vet faktiskt inte vad jag har för bestyckning nu!

Huvudmunstycke 145
Sekundär 155

det är all jag vet..
KGtrimning har bestyckningsråd/utgångsvärden i sin katalog som man kan ta en titt på.

/Jonas
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

mattias skrev:Precis, du måste ju veta var du är nu så du kan modifiera den åt rätt håll. Med erfarenhet kanske man kan säga hur det ligger till nu, men inget går upp mot att _veta_.
okej! då får jag rota i lådor o sånt hos kompisar o släktingra o se om nån har en indikator klocka!

Lunkan>> Jag har kollat i KG's katalog och har för mej att jag ligger rätt bra till i bestyckningen, även om det inte står hur man ska bestycka en 36:a för F-kam, men men, får kolla igen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har fått tag i en indikatorklocka, ska ta hem den imorn när bilen går..

hur ska jag mäta? har aldrig använt en sån innan så.. förklara grundligt :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Tackar!

blir nog inget uppmätt på ett tag då det är andra problem ivägen :evil:

läst igenom lite nogrannare nu, iaf en bit, och undrar hur man ska tillverka ett "piston stop" så man får exakt ÖDP?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Rogge skrev:Tackar!

blir nog inget uppmätt på ett tag då det är andra problem ivägen :evil:

läst igenom lite nogrannare nu, iaf en bit, och undrar hur man ska tillverka ett "piston stop" så man får exakt ÖDP?
man ska passa så inte den tar i insugnings ventilen kan bli så på B20.

det går utan sådan också bara man vet var ödp är exakt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

ok! frågan är hur kolven skule kunna ta i ventilen nu? förstår inte riktigt hur du menar!

då det funkar som det är nu, eller du menar att jag ska mäta upp när jag skaffat en offset kil?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Skriv svar