Vilken BTR till 2x DHLA BMW M10 Turbo

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Vilken BTR till 2x DHLA BMW M10 Turbo

Inlägg av bmw02touring »

Har nu sökt på forumet och finner inte svaret: :evil:
Fråga 1.
Vilken BTR använder ni som kör med 2x40dhla och turbo?
Vet att man skall använda Malpassi dock inte om man skall välja en linjär eller en prog???

Fråga 2.
Hur mycket bränsletryck vill dhla ha som grundinställning? 0,18bar??

Fråga 3.
Vilka Nålventiler kör ni med? 350 turbo ventiler eller?

Fråga 4?
Är det någon som har en bra grundbestyckning till M10 med T04 turbo, 304 gr schrick, 8:1 i kompförh,

Tacksam för svar
//Niclas
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Glömde en liten fråga.
Någon som vet om det går att se skillnad på äkta trck dhla och såna som blivit konverterade för tryck.
Mina har "original lock" med tryck anslutning över choken men undrar om det går att identifiera om det är äkta tryckisar
//Niclas
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Svar fråga 1:
http://www.misab.se/fkt2mont.htm

Sen lånar jag tråden och frågar...
Jag har en regulator (FKT2) men endast en anslutning för bränsle till förgasare. Går det lika bra att köra med en anslutning från regulatorn till ena förgasaren och sedan från ena förgasaren till den andra? Eller ska man montera en utgång till på regulatorn (finns plats avsett för det) och dra separata matningar till var och en av förgasarna från regulatorn.

/Per
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

svar fråga 2:
Det ska vara 0,18 som jag förstått det. Enl misab kan man dock öka lite till 0,1-0,3 över normaltryck.
Någon annan kanske vet mer exakt

/Per
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

///M... skrev:Svar fråga 1:
http://www.misab.se/fkt2mont.htm

Sen lånar jag tråden och frågar...
Jag har en regulator (FKT2) men endast en anslutning för bränsle till förgasare. Går det lika bra att köra med en anslutning från regulatorn till ena förgasaren och sedan från ena förgasaren till den andra? Eller ska man montera en utgång till på regulatorn (finns plats avsett för det) och dra separata matningar till var och en av förgasarna från regulatorn.

/Per
Enl Kg Trimning går det lika bra att mata båda förgasarna med den regulatorn du har, mao först till den ena och sen till den andra,
Dock visste inte de om man skulle använda linjär eller progressiv.
//Niclas
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Som jag har förstått det så ökar typ FKT2 bränsletrycket lika mycket som laddtrycket ökar. Eller har jag missförstått?

/P
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Det gör den och det är en sådan man ska använda till förgasarturbo anläggningar.
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Trevligt, då kan jag nått! :-)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Faan vilken kanonsida det här är. Snabba svar.!
Mao skall man använda en linjär regulator. 1:1

Hur var det med nålventiler och bestyckning då? Nån som har nåt tips?
//Niclas
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Man ska använda en FKT2 :-) och den finns väll bara i ett utförande vad det gäller ökning av bränsletryck vid ladd.

Vet inte om jag svamlar nu, men den är ju inte linjär utan den är progressiv med laddtrycket. Alltså inte 1:1 eller 1:4 eller dylikt, utan 1:grundbränsletryck + laddtryck.

Vet inte om jag är ute på djupt nu men...

1:1 utan ladd vilket är lika 0,18:0,18 men vid ladd med en bar säger vi så får du 1:0,18 + ladd = 1:0,18 + ( 1/0,18 ) = 1:5,74

Kanske därför man ska öka grundbränsletrycket något för att få typ 1:4.
För att få 1:4 vid 1bar borde det bli så här :-D

1: 0,27 + ( 1/0,27 ) = 1:3,97
mao välj ett grundbränsletryck på 0,27bar

Detta var ju kul!

/P
Användarvisningsbild
Hissjö Racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 81
Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Hissjö Racing »

Tar man trycket till regulatorn direkt efter turbon så får man en sorts dopningseffekt. Alltså högre tryck än vad man får vid tex tryckboxen. Det kan ju vara något att tänka på.
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

Ja, det kan vara något att ta hänsyn till!

/P
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Nej vänta nu
ska man inte ta trycket i insugningsrören? för att på så sätt även få med när motorn går på vaccum, mao när spjällen är stängda.

Med linjär menar jag att man ställer in ett grundbränsletryck (Mao bränsletryck när motorn inte har något övertryck utan går som sugmotor) ex 0,18bar och sedan när turbon börjar ladda så ligger alltid bränsletrycket 0,18 bar över laddtrycket, Tex 1bar laddtryck = bränsletryck = 1,18bar!!??
Om man använder en progressiv tex 1:1.2 så blir ju motsvarande bränsletryck vid 1bars laddtryck 1+(0,18x1,2)= Bränsletryck

eller har jag missförstått allting.
//Niclas
///M...
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: mån nov 07, 2005 8:09 pm
Ort: Kristinehamn

Inlägg av ///M... »

bmw02touring skrev:Nej vänta nu
ska man inte ta trycket i insugningsrören? för att på så sätt även få med när motorn går på vaccum, mao när spjällen är stängda.

Med linjär menar jag att man ställer in ett grundbränsletryck (Mao bränsletryck när motorn inte har något övertryck utan går som sugmotor) ex 0,18bar och sedan när turbon börjar ladda så ligger alltid bränsletrycket 0,18 bar över laddtrycket, Tex 1bar laddtryck = bränsletryck = 1,18bar!!??
Om man använder en progressiv tex 1:1.2 så blir ju motsvarande bränsletryck vid 1bars laddtryck 1+(0,18x1,2)= Bränsletryck

eller har jag missförstått allting.
//Niclas
Du har rätt. Den är linjär enl ditt exempel.

Mina uträkningar var lite morgontrötta med glömda kommatecken och annat så glöm de! Vet inte vad jag försökte visa :-)
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Ok då är vi med i matchen igen. :roll:
Alltid bra att ha ngn att resonera med
Vad bygger du M///
Skriv svar