Vilken BTR till 2x DHLA BMW M10 Turbo
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Vilken BTR till 2x DHLA BMW M10 Turbo
Har nu sökt på forumet och finner inte svaret:
Fråga 1.
Vilken BTR använder ni som kör med 2x40dhla och turbo?
Vet att man skall använda Malpassi dock inte om man skall välja en linjär eller en prog???
Fråga 2.
Hur mycket bränsletryck vill dhla ha som grundinställning? 0,18bar??
Fråga 3.
Vilka Nålventiler kör ni med? 350 turbo ventiler eller?
Fråga 4?
Är det någon som har en bra grundbestyckning till M10 med T04 turbo, 304 gr schrick, 8:1 i kompförh,
Tacksam för svar
//Niclas
Fråga 1.
Vilken BTR använder ni som kör med 2x40dhla och turbo?
Vet att man skall använda Malpassi dock inte om man skall välja en linjär eller en prog???
Fråga 2.
Hur mycket bränsletryck vill dhla ha som grundinställning? 0,18bar??
Fråga 3.
Vilka Nålventiler kör ni med? 350 turbo ventiler eller?
Fråga 4?
Är det någon som har en bra grundbestyckning till M10 med T04 turbo, 304 gr schrick, 8:1 i kompförh,
Tacksam för svar
//Niclas
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Svar fråga 1:
http://www.misab.se/fkt2mont.htm
Sen lånar jag tråden och frågar...
Jag har en regulator (FKT2) men endast en anslutning för bränsle till förgasare. Går det lika bra att köra med en anslutning från regulatorn till ena förgasaren och sedan från ena förgasaren till den andra? Eller ska man montera en utgång till på regulatorn (finns plats avsett för det) och dra separata matningar till var och en av förgasarna från regulatorn.
/Per
http://www.misab.se/fkt2mont.htm
Sen lånar jag tråden och frågar...
Jag har en regulator (FKT2) men endast en anslutning för bränsle till förgasare. Går det lika bra att köra med en anslutning från regulatorn till ena förgasaren och sedan från ena förgasaren till den andra? Eller ska man montera en utgång till på regulatorn (finns plats avsett för det) och dra separata matningar till var och en av förgasarna från regulatorn.
/Per
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Enl Kg Trimning går det lika bra att mata båda förgasarna med den regulatorn du har, mao först till den ena och sen till den andra,///M... skrev:Svar fråga 1:
http://www.misab.se/fkt2mont.htm
Sen lånar jag tråden och frågar...
Jag har en regulator (FKT2) men endast en anslutning för bränsle till förgasare. Går det lika bra att köra med en anslutning från regulatorn till ena förgasaren och sedan från ena förgasaren till den andra? Eller ska man montera en utgång till på regulatorn (finns plats avsett för det) och dra separata matningar till var och en av förgasarna från regulatorn.
/Per
Dock visste inte de om man skulle använda linjär eller progressiv.
//Niclas
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Man ska använda en FKT2 och den finns väll bara i ett utförande vad det gäller ökning av bränsletryck vid ladd.
Vet inte om jag svamlar nu, men den är ju inte linjär utan den är progressiv med laddtrycket. Alltså inte 1:1 eller 1:4 eller dylikt, utan 1:grundbränsletryck + laddtryck.
Vet inte om jag är ute på djupt nu men...
1:1 utan ladd vilket är lika 0,18:0,18 men vid ladd med en bar säger vi så får du 1:0,18 + ladd = 1:0,18 + ( 1/0,18 ) = 1:5,74
Kanske därför man ska öka grundbränsletrycket något för att få typ 1:4.
För att få 1:4 vid 1bar borde det bli så här
1: 0,27 + ( 1/0,27 ) = 1:3,97
mao välj ett grundbränsletryck på 0,27bar
Detta var ju kul!
/P
Vet inte om jag svamlar nu, men den är ju inte linjär utan den är progressiv med laddtrycket. Alltså inte 1:1 eller 1:4 eller dylikt, utan 1:grundbränsletryck + laddtryck.
Vet inte om jag är ute på djupt nu men...
1:1 utan ladd vilket är lika 0,18:0,18 men vid ladd med en bar säger vi så får du 1:0,18 + ladd = 1:0,18 + ( 1/0,18 ) = 1:5,74
Kanske därför man ska öka grundbränsletrycket något för att få typ 1:4.
För att få 1:4 vid 1bar borde det bli så här
1: 0,27 + ( 1/0,27 ) = 1:3,97
mao välj ett grundbränsletryck på 0,27bar
Detta var ju kul!
/P
- Hissjö Racing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 81
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 8:04 pm
- Ort: Umeå
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
Nej vänta nu
ska man inte ta trycket i insugningsrören? för att på så sätt även få med när motorn går på vaccum, mao när spjällen är stängda.
Med linjär menar jag att man ställer in ett grundbränsletryck (Mao bränsletryck när motorn inte har något övertryck utan går som sugmotor) ex 0,18bar och sedan när turbon börjar ladda så ligger alltid bränsletrycket 0,18 bar över laddtrycket, Tex 1bar laddtryck = bränsletryck = 1,18bar!!??
Om man använder en progressiv tex 1:1.2 så blir ju motsvarande bränsletryck vid 1bars laddtryck 1+(0,18x1,2)= Bränsletryck
eller har jag missförstått allting.
//Niclas
ska man inte ta trycket i insugningsrören? för att på så sätt även få med när motorn går på vaccum, mao när spjällen är stängda.
Med linjär menar jag att man ställer in ett grundbränsletryck (Mao bränsletryck när motorn inte har något övertryck utan går som sugmotor) ex 0,18bar och sedan när turbon börjar ladda så ligger alltid bränsletrycket 0,18 bar över laddtrycket, Tex 1bar laddtryck = bränsletryck = 1,18bar!!??
Om man använder en progressiv tex 1:1.2 så blir ju motsvarande bränsletryck vid 1bars laddtryck 1+(0,18x1,2)= Bränsletryck
eller har jag missförstått allting.
//Niclas
Du har rätt. Den är linjär enl ditt exempel.bmw02touring skrev:Nej vänta nu
ska man inte ta trycket i insugningsrören? för att på så sätt även få med när motorn går på vaccum, mao när spjällen är stängda.
Med linjär menar jag att man ställer in ett grundbränsletryck (Mao bränsletryck när motorn inte har något övertryck utan går som sugmotor) ex 0,18bar och sedan när turbon börjar ladda så ligger alltid bränsletrycket 0,18 bar över laddtrycket, Tex 1bar laddtryck = bränsletryck = 1,18bar!!??
Om man använder en progressiv tex 1:1.2 så blir ju motsvarande bränsletryck vid 1bars laddtryck 1+(0,18x1,2)= Bränsletryck
eller har jag missförstått allting.
//Niclas
Mina uträkningar var lite morgontrötta med glömda kommatecken och annat så glöm de! Vet inte vad jag försökte visa
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt: