Mercedes 250D -92 motor byte

En plats för olje-brännare!
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Hej
Rubriken blev lite svår men det jag är ute efter är.
Jag har en Ford Ranger från 1989 som jag tänkt att sätta ner motor samt låda i.
Hur mycket bestyr är det?
Jag är helt medveten om motor- och växellådsfästen och pedalställ osv.
Men tänkte för själva motorsyrningen? det är en ren sugmotor (än så länge!) :)
Vad är det för största skillnad mellan tank och förpumpar?
Skulle det gå att ha org. Ford tanken? och ledningar kräver det några större än original? ( vet inte hur stora dom är men original sitter det en 140hk V6 i den)

Jag har tidigare gjort några motrobyten och bygger för närvarande en Ford cortina med aluminium V8 och rörram. Så skruvandet kan jag, men undrade hur pass mycket modifikationer det blir i övrigt för att få allt och funka?

Sen en helt annan fråga är skulle det gå att ställa på pumpen och sätta i en turbo bara för hjälp vid drag, då denna bil ska vara dragbil år cortinan.
Hur mycket effekt borde man få ut?

Tack på förhand!!

MVH Fredrik Olsson
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Emyl »

inga modifikationer behövs då du har en förpump inbyggd i dieselpumpen på 250d!
Det du behöver är gaswire bränsle tillopp och retur samt gärna en elstyrd magnetventil till att stänga av pumpen med vakuum.. detta sitter allt i w124 karossen.. du kan rationalisera bort allt som heter gasspjäll och sånt svammel!

sen är det bara lasta på en turbo och ställa upp pumpen för att få lite mer fart!
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Härligt! tack för snabbt svar!
Finns det någon form av elektronisk motorstyrning till denna diesel motor som det sitter på bensinare?
Det sitter två eller tre boxar i vänstra delen på motorrummet bakom batteriet som det står "bosch" på.
Är detta något jag måste ha?

Edit: Hur mycket laddtryck vågar man lasta på den utan att den spikar eller något annat tar allt för mycket stryk?
Den ska trotts alls användas som bruksbil med!
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Emyl »

Nix, du behöver inga boxar, ingen el utom till startmotorn krävs!
Vet ej hur mycket du vågar ladda, men jag hade nog börjat vid ca 0,7 å sett ifall det verkar gå bra.
Holm
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre maj 11, 2007 7:18 am
Ort: Grängesberg

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Holm »

Olsson skrev:Härligt! tack för snabbt svar!
Finns det någon form av elektronisk motorstyrning till denna diesel motor som det sitter på bensinare?
Det sitter två eller tre boxar i vänstra delen på motorrummet bakom batteriet som det står "bosch" på.
Är detta något jag måste ha?

Edit: Hur mycket laddtryck vågar man lasta på den utan att den spikar eller något annat tar allt för mycket stryk?
Den ska trotts alls användas som bruksbil med!
Är det gaswire fram till pumpen så är det en mekanisk pump som inte behöver nån elektronikdosa.
Vet att det kan sitta en lite dosa som har hand om glödingen, om man har kvar den eller kopplar glödstiften via ett relä som du styr själv är nog vilket som...

Det fina med en diesel är att den aldrig kan spika...
På en bensinare finns det ju bränsle som kan självantända före gnistan = spikning...
På en diesel tillsätts ju bränslet först när man vill ha antändning, finns alltså inget bränsle som kan antändas för tidigt...

Har turbokonverterat precis en sån motor du har. Har den i en bandvagn.
Hade först en turbo från volvo D5, men kör numera med en turbo från BMW 525tds. Funkar kanon nu, laddar 1 kilo...
En diesel går gärna med luftöverskott, då går den kallare...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Okey det låter bra!
Vad tycker besiktningen om att man har monterat turbo på en sån motor?
Är det så man bör ta bort den till varje besiktning?
Har kollat med flera besiktningsmän och fått samma svar att det skulle gå att besiktiga min bil med diesel motor, är det någon här som kan bekräfta det?
Känns som att ni som är här har full kolla på allt som rör detta!
Det för sig om en bil med åsrmodell 89 med 140hk orginal och en motor från 92 med 90hk.

MVH Fredrik
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Emyl »

min bil är besiktad med en om606 (sugmotor) med en hx40 turbo på.. i papprena står det bara motorn utbytt.. Besiktningsmannen frågade mig ifall det var en original turbomotor.. jo nog tror jag det svarade jag :)
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Angående en tidigare fråga angående el till "motorstyrnignen" så kommer här en bild på mitt motor rum.
Är detta räknat som att det inte är någon spec. el till motorn = att jag inte behöver så mycket boxar eller tvärt om?

MVH Fredrik

Bild
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Dieselmerc »

du har gasvajer där på insuget = ingen el! bara ta glödnings boxen å rensa bort egr ventil å slangar m.m kom ihåg att spara egr ventilen till avstänging sen!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Kanon bra!
Så då behöver jag plus till startmotor och signal samt plus till generator och laddningslampa?
Sen slang till egr ventilen?
och glödboxen så klart!
Eller är det något mera som behövs?
vad sitter det för alla kablar och givare där nu som inte kommer behövas?

MVH Fredrik
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Dieselmerc »

Och vatten temp! Jadu egenteligen finns det inte nå mer, är väl nån kontakt till egr ventilen och förhöjd tomgång på diesel pumpen vid kallstart sen tror ja de it är så mkt mer,
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Olsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 14, 2008 10:24 pm
Ort: Gefle

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Olsson »

Kom på en sak till!
Finns det någon typ av avgaskrav på denna motor?
alltså om jag måste ha med nått liknande katt eller så?

MVH Fredrik
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Dieselmerc »

skulle inte tro det. dom frågar då aldrig om nå sånt då man regbesiktar med dom i en w123 iaf!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av Emyl »

min w126 -85 med utbytt motor har avgaskrav.. K värde.. gränsvärde 3.0 så det är inte så hårt
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Mercedes 250D -92 motor byte

Inlägg av The »

Det är BILENS årsmodell och avgaskrav som gäller.

Från SFRO
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)

Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar