Sida 1 av 3
Mercedes 300ce turbo -92
Postat: lör maj 26, 2012 12:59 pm
av viktorp
jag började bygga om en mercedes 190 i våras men så hittade jag en w124 coupe på blocket i finare skick! så jag bygger vidare på den
motor m103 3.0 12v 188hk (har 3st)
renoverat toppen med nya styrningar,mira fräst och planad
har rundat av vassa kanter i förbränningsrummet för att motvärka spikningar,
ska köra med original 9.2:1 komp och e85
Vems motorstyrning
1200cc spridare och TB btr
TB bränslepump och 10mm invändiga sopparör
holset hx40 19hus 60/65
60mm wastegate hks kopia
eget pulssplitt grenrör
ombyggt original insug för elektriska spridare
sachs 765 med 6pucks sinter
ZF låda
mm
bilen då jag köpte den.
inhandlat lite delar
tillverkat
byggde grenröret då motorn satt i en 190 så har byggt om wg rören nu
för att få dit spridare och täta vevhusventen
gjorde först en fuelrail, men då jag gängade dit kopplingar så insåg ja att den skulle bli för liten för effekten jag är ute efter, gör om gör rätt! (Den lilla railen är till salu billigt om någon behöver? 9.3mm hål igenom hela och fräst för 6 spridare 97mm cc )
svarvat om svänghjul för 765 sinter
zf växellåda mercedes svep.
så här såg de ut under huven förra veckan, nu har jag hunnit få dit intercooler, ett tryckrör,fuelrail,btr mm.

Re: Mercedes 190e 2.6 - 3.0 turbo e85
Postat: lör maj 26, 2012 1:17 pm
av sabaton91
kul med fler mercor på forumet!! kommer definitivt följas!

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: tis sep 04, 2012 4:34 pm
av viktorp
har uppdaterat tråden iåmed karossbyte!
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 7:03 pm
av speeds_
Kul med mer Mercedes, skall följas! Vart fick du ditt svänghjul ombyggt förresten?
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 7:40 pm
av viktorp
jag gjorde om svänghjulet själv.
Nu är bilen startad och går bra att köra med! hunnit knäcka 2st drivaxlar redan... funderar starkt på att bygga om till nån stel jänkeaxel med 4-link i vinter!
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 7:56 pm
av speeds_
Tråkigt med axlarna, att det ska vara så svårt att hitta saker som håller.. Men du skulle testat axlar från 400 eller 300tdt!
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 8:04 pm
av John Rönnbäck
kul bil. vars håller du till?
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 8:24 pm
av viktorp
på piteå motorslip har jag varit och hållit på med bilen hela våren/sommaren. fick igång den i veckan!
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 9:04 pm
av viktorp
liten update,
en dålig bild på motorrummet, men den får duga tills vidare,
håller på att göra en egen dumpventil på skolan,
nu till problemet! bakaxlarna, jag har provat dom nyare diesel drivaxlarna (300tdt med fler) som är 32mm grova, till skillnad från vanliga 25mm
Men! problemet är inte att dom går av i mitten, den första vreds av längst ut mot splinesen, där går den inte förstärka om man nu inte tillvärkar egna drivaxlar av nå seghärdat material! den andra så sköts kulorna från knuten rakt ut igenom plåten! en polare hade samma problem med sin w201 om606 mynä8mm... bevisligen så håller w123 drivaxlarna betydligt bättre än w124/w201.
kan tillägga att vi inte hunnit prova med nå häftiga däck! utan dom sliter sönder axlarna med bla 195/65/15!
är det någon som vet hur w140 bakvagnen stoppar? dom finns ju med 400hk på ca 2ton original!
i övrigt så tycker jag bilen fungerar bra, förutom åthällvette för snäll tändning å laddtryck!

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: sön sep 30, 2012 11:36 pm
av Erik N
Hur mycket jobb kan det bli att få dit en bmw bakvagn ? finns ju fina drivaxlar och knutar till dom
Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 8:59 am
av viktorp
Alternativet är att byta hela bryggan och göra nya infästningar, men då känns de mer värt med en stel axel tycker jag. Ford 9" å cheva 12bult håller bra har ja hört!

Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 11:35 am
av speeds_
Såpass alltså. Ja det vore lite kul och lista ut något som håller. Då jag har tänkt köra 235 sulor bak, man vill ju ändå använda sig av mb grejer. Annars finns ju E34 M5 men det kostar ju fläsk.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 12:41 pm
av viktorp
dyrt å dyrt? vad tror du en riktig stel bakaxel kostar?

men att få dit en e34 bakvagn är inte så bara, mååånga timmars jobb.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 3:31 pm
av conny
vad har du för fjädrar och stötdämpare bak. hade samma problem med min. jag jorde den hård bak och det vart bätre. nu flyger bara knutarna när det blir däck studs.
Re: Mercedes 300ce turbo -92
Postat: mån okt 01, 2012 3:42 pm
av Kadett4wd
Förstärk drivknutarna med en ring ni pressar på utanpå knuten som också förstärker 'plåten' som håller i damasken.
Sen kulpeenar ni drivaxlarna så ni får bort brottanvisningar.
Men,, gör det BARa på drivaxlar utan rostangrepp.
Min C55 AMG har också rejäla drivaxlar,, de är över 30mm i diam.
det är juh 05-06 i årsmodell, de kanske passar, inte rostiga då de är så pass nya.
tror inte att montera en BMW bakvagn är rätt väg att gå nämligen

Hjulstuds kan undvikas med hårdare stötdämpare.
Gärna i kombo med hårdare bussningar.