tappat gnistan ms1 v2,2

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

var ute o körde lite och drog ur den och den slog på varvstoppet bilen sköt till ett par gånger sen försvann gnistan.

det är ms1 v2.2 triggas med en gt101 med 2 punkter på veven . tändsteget triggas via en av lysdioderna som utgång.
Eftersom ja inte får någon varvsignal i ms så antar ja att det är trigger fel.
men vad är det troligaste boxen eller givaren som gett sig ?
Ja har kollat ledningarna o det verkar ok , ska även ta o kolla vidare så det inte är något enkelt skitfel , men gnistan försvann verkligen i samma stund som det klev på varvstoppet två smällar sen tyst,

och ja har kollat så allt annat mekaniskt med motorn är ok

blää va tråkigt o bli bogserad hem :evil:


lite tips mottages gärna, hur kan ja kontrollmäta gt 101an, ja har letat efter ohm tal på givaren men inget hittat som ja kan kontrollera den utifrån
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

det verkar som det är svårt att ohm mäta en sån här givare,
men om ja tar bort givaren och duttar ihop signalen från givare och jorden till givaren , så borde det ge ett varvtal i megatune om boxen är hel , eller kan ja förstöra något i boxen om ja gör så
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

nu prövade ja i alla fall att dutta ihop signalkabeln med jorden och då fick ja ett simulerat varvtal i MT. så nu blir det väl till att beställa hem en ny gt101a .

Kan det vara så att gt101an inte gillar när man kör sparkcut&fuelcut , ja ska ändra till enbart fuelcut har förstått att det ska vara snällare mot motorn.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Sv: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av backeliten »

Vad har du för matning till gt101:an, direkt ifrån 12V?
Isf kan de ha blivit störning ifrån tändningen när du går mot varvstopp, då en missad tändning kan skjuta tändenergin baklänges in i elsystemet.


Skickat från min Transformer Prime TF201 via Tapatalk 2
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

ja har tagit 12v på samma säkring som matar boxen.

har haft en del tändmissar på högre ladd det senaste inga missar om ja sänker till ett bar men när ja höjt till 1,5 barr så har den missat , men det borde väl inte skjuta bakåt genom systemet.

kan passa på att fråga en annan sak samtidigt, ja kör dwelltid på 1,8 msek till min blaster 2 spole skulle ja kunna tjäna något på att höja lite tror du eller ger det bara värme.

mvh Patrik
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av backeliten »

Okej, för det är just misständningar som kan ge störningar baklänges, eftersom det inte bildas någon gnista pga högt cylindertryck kommer energin att gå bakvägen igenom tändsteget, normalt kan tändstegen ta det. Men det kan skapa spänningsspikar på elsystemet.

1.8ms är nog rätt lagomt. Det bästa är om du kan mäta strömmen över tändspolen, tex med ett 0,05ohms motstånd för att verkligen veta när du har mättat tändspolen, Men de brukar vara väldigt snabba så jag tror inte på något mera dwell iallafall.

/jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

ojdå , då ska man passa sig för misständningar då.

ska ta och byta fördelar lock o stift, nu kör ja 0,5mm stiftgap ska gå tillbaka till 0,4-0,45 igen , då misstände den mindre, men gick lite ojämnare på låglast.
Förra året med gamla motorn klarade den 1,7 bar utan misständning nu har den missat vid 1,5 iof med 10% högre dutycycle ,bättre motor högre komp i år och med 7-8 grader lägre tändning i år.
sålde ju min msd box förra året :doh: tänkte ju köra sexa iår, men ja köper nog ingen igen, tänker inte satsa så mkt mer pengar på denna bilen. Nya saker på G

Tack för hjälpen backeliten :wink: det är värdefullt med hjälpsamma människor :thumbright:
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Johan Lindberg »

Lite offtopic, kan trigger problem ge samma fenomen som en misständning och ge störningar som kan resetta boxen?
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

kan bara medela då att ja satte dit en ny gt101a i lördags, så nu funkar det fint igen 8)
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Sv: Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av backeliten »

Johan Lindberg skrev:Lite offtopic, kan trigger problem ge samma fenomen som en misständning och ge störningar som kan resetta boxen?
Jajamen, kan vara lite svårt att veta vad som kommer först. Men i 90% av fallen beror det på att tänd energin går baklänges och startar om ms:et

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

igår var ja ute och körde en sväng drog på 3an och vid 6500 så baaaaaa så dog den
drog på starten ingen varvsignal igen, har väl kört typ 10 mil sen ja bytte givaren. inga misständningar och bara fuelcut på overbost och varvstopp
Den förra hade ja ju i två år innan den paja.

Men varför har två st pajat på kort tid, den sitter väldigt stabilt,
Det enda ja kan komma på är matningen till givaren som backeliten nämde den har ja fortfarande utanför ms, ja kanske skulle ta den från spjällägesgivaren 5 volt, kanske kan det vara strömpikar som knäcker givaren.
RTM
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:36 pm
Ort: Lundsbrunn

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av RTM »

angående tändmissarna du skrev.
va kör du med för stift?
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

kör med ngk bpr7es
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: tappat gnistan ms1 v2,2

Inlägg av Patrik H »

nu har.ja fått en givare , tänkte mata den , från tps 5v för att få stabilare spänning o se om den håller bättre , men får det inte att funkat på 5v , kanske skulle ta 12v precis före boxen där ja har en conding

Bild
Skriv svar