Holset HX60/80

Diskussioner för erfaret folk
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Holset HX60/80

Inlägg av Team X »

Hej
Vad tror ni om en Hx60 med HX80 kompressor
Avgashus nr27 Kompressordia 80/112 ?
Detta är vad GIK rekomenderar till vår 2.3 liters Volvo 5a för dragracing
Finns det någon chans att få ladd under 5000 varv ?
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Holset HX60/80

Inlägg av Jens Gustavsson »

Team X skrev:Hej
Vad tror ni om en Hx60 med HX80 kompressor
Avgashus nr27 Kompressordia 80/112 ?
Detta är vad GIK rekomenderar till vår 2.3 liters Volvo 5a för dragracing
Finns det någon chans att få ladd under 5000 varv ?

rekomenderade GIK en sådan turbo :shock: :lol:

Det blir alltså 80mm in och 88mm ut med 27 avgashus då?

det blir nog svårt att få max laddtryck under men det kommer där någonstans om motorn är tilräckligt frän, men är det en dragrace maskin så spelar det inte någon roll.

med en sådan turbo så bör man satsa på ca 950-1200hk/2.0-2.8bar lite grovt räknat för att den ska fungera bra.

berätta om motor drivlina mål lite mer så kanse det går att svara bättre.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jan 30, 2006 6:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

oj oj
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
Björn Svensson

www.teamxracing.se
Booonie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: sön sep 11, 2005 3:03 pm
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av Booonie »

Team X skrev:Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
vilken effekt räknar du på att få ut?
Bmw 520i -92 m50b25 TURBO SÅLD
11.880 - 191km/h
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: sön okt 03, 2004 12:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ante 4wd »

På turbotrimmning allmänt har jag en tråd som behandlar twin entry och en audi 5:a!! Sök där!! Orkar inte dra allt här!! :)
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Team X skrev:Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
hur stallade motorn med comvertern förut, med hx55

blir det vassare cammar nu?

jag skulle bygga grenröret ca så här(beroende på kammar mm), vvs rör 48mm utvändigt ca 65cm långa till en fin 5-1 kolektor som inte osakar tilbaka flöde i något annat rör sen ett 3 tums rör som är ca 15-40cm fram till turbon. på det röret ska sen westgaten monteras, gärna i yttern på en liten sväng.


har ni läst detta inte helt anorlunda motor http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=ecotec
Skriv svar