Sida 1 av 1
Holset HX60/80
Postat: mån jan 30, 2006 4:48 am
av Team X
Hej
Vad tror ni om en Hx60 med HX80 kompressor
Avgashus nr27 Kompressordia 80/112 ?
Detta är vad GIK rekomenderar till vår 2.3 liters Volvo 5a för dragracing
Finns det någon chans att få ladd under 5000 varv ?
Re: Holset HX60/80
Postat: mån jan 30, 2006 9:59 am
av Jens Gustavsson
Team X skrev:Hej
Vad tror ni om en Hx60 med HX80 kompressor
Avgashus nr27 Kompressordia 80/112 ?
Detta är vad GIK rekomenderar till vår 2.3 liters Volvo 5a för dragracing
Finns det någon chans att få ladd under 5000 varv ?
rekomenderade GIK en sådan turbo
Det blir alltså 80mm in och 88mm ut med 27 avgashus då?
det blir nog svårt att få max laddtryck under men det kommer där någonstans om motorn är tilräckligt frän, men är det en dragrace maskin så spelar det inte någon roll.
med en sådan turbo så bör man satsa på ca 950-1200hk/2.0-2.8bar lite grovt räknat för att den ska fungera bra.
berätta om motor drivlina mål lite mer så kanse det går att svara bättre.
Postat: mån jan 30, 2006 11:48 am
av Tommy Luhr
oj oj
Postat: mån jan 30, 2006 4:09 pm
av Team X
Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
Postat: mån jan 30, 2006 6:48 pm
av Booonie
Team X skrev:Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
vilken effekt räknar du på att få ut?
Postat: tis jan 31, 2006 7:33 pm
av Ante 4wd
På turbotrimmning allmänt har jag en tråd som behandlar twin entry och en audi 5:a!! Sök där!! Orkar inte dra allt här!!

Postat: fre feb 03, 2006 6:29 pm
av Jens Gustavsson
Team X skrev:Hej
Glömde ta med lite bil-fakta :
Powerglide låda med transbrake
Ford 9" axel med 4.10 utväxling
Kaross Volvo 142 (Kylarservice bilen)
Undrar även om någon har några ideer om längd o diameter på grenrör?
Hur får man pulserna att fungera på en femma med twin entry i turbon ?
hur stallade motorn med comvertern förut, med hx55
blir det vassare cammar nu?
jag skulle bygga grenröret ca så här(beroende på kammar mm), vvs rör 48mm utvändigt ca 65cm långa till en fin 5-1 kolektor som inte osakar tilbaka flöde i något annat rör sen ett 3 tums rör som är ca 15-40cm fram till turbon. på det röret ska sen westgaten monteras, gärna i yttern på en liten sväng.
har ni läst detta inte helt anorlunda motor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=ecotec