Sida 1 av 4

Hjälp med efffekt b230 Ställt kamen till rätta

Postat: tor jun 07, 2012 12:01 am
av _Andersson_
tja tänkte kolla lite med er om hur mkt effekt med ungefär detta recept
jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar
men jag tycker den borde ha gett mer vid de laddtrycket,, kommer bilder på bromspappret i morgon


Bild
komprisons förhållande 8.7:1
block: B230Fk
Topp: 530 cnc portad, rostfria ventiler
Kamaxel: 304g 12,5lyft
Kolvar: B230FK
Stakar: H-Profil
Vevaxel: B230
Insug: Custom
Grenrör: Custom
Turbo:hx52
WG: Kina 60mm
Dumpventil: 60MM
Luftfilter: lintec
Oljepump: Högflödes
Oljekylare: 19 Raders
Styrsystem: Megasquirt 2 v3

Tändning: MSD 8241 Spole och Biltema 8mm Kablar

Bränsle:etanol
pumpar 3st 044
Spridare: Siemens Deka 1700cc@3 bar
FuelRail: Nuke
Regulator: accel
Filter: Russle AN8
Tank:60l fulecell

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 2:00 am
av johan johansson
Ja på det trycket känns det nästan lite lite.

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 5:36 am
av Kadett4wd
hur ser laddkurvan ut?
Kaminställning?
Läckage?

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 7:49 am
av Pacman
Hur mycket varvar du?

Originalkolvar gillar normalt inte högre än 6500rpm men med det laddtrycket ska du kunna varva rätt mycket mer.

Sen är frågan hur hårt du går på med tändning, för det är där effekten finns!

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 7:56 am
av Toffe
en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 11:08 am
av _Andersson_
Tjena alla..

kam inställningen kör jag efter orginal markeringen..
å kamen är en enem K14 304/108/12.5/3.9
jag varvar lite över 7k
ska ta å göra ett test ihelgen efter läckage..
har ingen data här just nu så vet inte vad vi kör för tädning...

toppen kommer från halvarsson racing...

men här kommer broms pappret som ni ser så ser de rätt konstigt ut... men de syns inte om loggar bara i bänken de vart så..
kan de bero på?
Bild

Bild

Bild

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 11:29 am
av Toffe
du lär ställa kammen efter rekomendation från tillverkaren. står den efter orginal mark så blir de inget mos! tror ja ställde min 1,4mm, enkelt å mäta på tryckren med indikatorklocka.

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 11:49 am
av Jens Gustavsson
den effekten skulle ha kommit vid 1.5bar.



några huvud parametrar du måste reda ut är...

kamaxel data vid 1.27mm, nockvinkel och instälning vid övre dödpunkt in och ut?

turbo data in dim, ut dim, avgashus och avgastryck? avgasystemet hur grovt är det?

tänd kurvan och lamda kurvan? kolla med strobben att (20 grader är 20 grader)

provtryck turbosystemet.

vad flödar toppen in /ut?

spridarna flödar de rätt?

fungerar MS som det ska?

mäter bänken rätt?

grenröret och insuget ser fint ut så det är det nog inget fel på :thumbright:

mvh jens

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 1:36 pm
av Kadett4wd
Är dumpen tät?

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 5:18 pm
av fredde_vit_pv
"jag bromsde 440 på hjulen cirka 480 i motorn på 2,55 bar "

är det laddtryck eller absoluttryck?, dum fråga kanske :)

/F

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 5:40 pm
av ogge
laddtryck folk pratar sällan absoluttryck om man kollar på en laddtrycksmätare med bar :)
inte så att det är för mkt duration på kammen?
har du någon annan kam än förra året?
mycket duration blåser vel igenom för mkt?

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 5:44 pm
av Toffe
en k14 är bland de vanligste turbokammerna från enem, den är det inget fel på! ställ kammen rätt i tdc så blir det effekt!

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 5:46 pm
av peppe
Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!
Är det på det "höga" trycket den är skit, eller rent generellt? För polaren körde ju 740"whp" ur sin på 1,8bar, 16cm^2 huset.

Re: Hjälp med efffekt b230

Postat: tor jun 07, 2012 7:01 pm
av alfi
Toffe skrev:en hx52 ger ingen effekt där uppe! den borde ge mer pulver än så men sett flers som bottnat dem tidigtit, ett riktigt skit aggregat är det en 40 eller 50 eller 55 är melodin!

Kam inställning?vem har gjort kammen?
Tändning och varvtal vid max effekt?

Vem har fixat toppen? Tommy?

ja hade en gamal sc61 å en sam t5 kam i min och bromsa 506whp vid 2,2 i ladd!

Mekade sönder en hx52 och en hx55 samtidig, och det ända som skiljde är väl storleken på kompressor och turbinhjul, eller är jag helt lost ?

Re: Hjälp med efffekt b230 bromspapper

Postat: tor jun 07, 2012 7:41 pm
av knotan
jag gissar spontant utan att ha sett loggar eller något från mappningen framförallt att turbon och kammen inte lirar tillsammans med b230in du har helt enkelt,

jag själv skulle vilja ha marginellt högre komp (9-9.5)

en snällare kamaxel (max 280-290 graders duration och 112-114g nockvinkel)

vass kamaxel plus ett MAp baserat stysttem är ingen rolig kombo (påverkar kanske körbarheten först å främst)

turbon skulle jag med vilja byta till största modellen hx40 istället, alt en mindre 50a med litet avgashus.

kammen funkar säkerkligen bra med en annan turbo, turbon funkar säkerligen bra med en annan kamaxel och motorvolym,.
motorn funkar säkert Riktigt Bra bra med en annan turbo+kam, men tillsammans funkar det ju vbevisligen mycket dåligt,.

med tanke på hur bromspappret ser ut ser det ut som en mardöm att åka i.

typ ligga på femman på "normalfart" tryck fullgas idag , och kör om imorrn :lol: