Volvo 740 med V8
Postat: ons jun 27, 2012 5:55 pm
Tjenare!
Tänkte väll lägga upp en liten tråd på min 740 för framtida planer och tips =)
Allt började med att jag tröttnade på min BMW 540 IAM - 95, och pga att ja inte
skulle få ut så mkt för den om ja sålde den så valde jag att skrota den i dela och
behålla motorn till ett projekt ist!
Så införskaffade mig en vanlig 740 som rostlagades lite och rensades totalt på
inredning, el, ja allt! en bur monterades in och 2 sportstolar med 4p bälten!
Lite setup på bilen då:
Maskinen är som sagt en M60B40 från min 540 IAM - 95
Växellådan kommer från en 530 - 93
Kopplingen är en M3 platta och 6p sinter
Svänghjulet är avfräst och nyborrade hål för att passa m3 plattan, samt stum svetsat
Kardan är förlängd med 13cm för att passa
Orginal svetsdiffad bakaxel
VEMS styrsystem, förberett för överladdning.
1 wallbro pump som förser bilen med bensin från en 40L fuelcell
Uppdaterade fram bromsar med XC90 v8 OK samt V70N-R skivor och
stålomspunna slangar.
Batteri bakflyttat till skuffen
Lite diverse brytare och mätare innuti bilen.
De va väll lite i stort sett, kommer väll fylla på om ja kommer på nå annat bra
som ja glömt!
Lite bilder o filmer finns på min garaget sida då ja inte orkar fixa med bilder här just nu.
http://www.garaget.org/?car=292318" onclick="window.open(this.href);return false;
Så till framtidsplanerna!
Turbo bygge är ju ett måste i framtiden! förmodligen vinterbygge!
Så min fråga är va folket tkr om Singel lr Dubbel Turbo!?
Dubbel turbo känns som ett lite mer avancerat val men däremot mkt fränare!
Så mkt extra dragning av tryckrör osv.
Singel turbo känns helt okej med tanken på effekten folk fått ut.
Så tips o trix om va man ska eventuellt använda för saker är välkommet!
Är trots allt mitt första bygge! Som än så länge håller! =)
Mvh Fredrik
Tänkte väll lägga upp en liten tråd på min 740 för framtida planer och tips =)
Allt började med att jag tröttnade på min BMW 540 IAM - 95, och pga att ja inte
skulle få ut så mkt för den om ja sålde den så valde jag att skrota den i dela och
behålla motorn till ett projekt ist!
Så införskaffade mig en vanlig 740 som rostlagades lite och rensades totalt på
inredning, el, ja allt! en bur monterades in och 2 sportstolar med 4p bälten!
Lite setup på bilen då:
Maskinen är som sagt en M60B40 från min 540 IAM - 95
Växellådan kommer från en 530 - 93
Kopplingen är en M3 platta och 6p sinter
Svänghjulet är avfräst och nyborrade hål för att passa m3 plattan, samt stum svetsat
Kardan är förlängd med 13cm för att passa
Orginal svetsdiffad bakaxel
VEMS styrsystem, förberett för överladdning.
1 wallbro pump som förser bilen med bensin från en 40L fuelcell
Uppdaterade fram bromsar med XC90 v8 OK samt V70N-R skivor och
stålomspunna slangar.
Batteri bakflyttat till skuffen
Lite diverse brytare och mätare innuti bilen.
De va väll lite i stort sett, kommer väll fylla på om ja kommer på nå annat bra
som ja glömt!
Lite bilder o filmer finns på min garaget sida då ja inte orkar fixa med bilder här just nu.
http://www.garaget.org/?car=292318" onclick="window.open(this.href);return false;
Så till framtidsplanerna!
Turbo bygge är ju ett måste i framtiden! förmodligen vinterbygge!
Så min fråga är va folket tkr om Singel lr Dubbel Turbo!?
Dubbel turbo känns som ett lite mer avancerat val men däremot mkt fränare!
Så mkt extra dragning av tryckrör osv.
Singel turbo känns helt okej med tanken på effekten folk fått ut.
Så tips o trix om va man ska eventuellt använda för saker är välkommet!
Är trots allt mitt första bygge! Som än så länge håller! =)
Mvh Fredrik