Turbo frågor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
MickeK
Forumsberoende

Turbo frågor

Inlägg av MickeK »

Hejsan!

Kör en 2,0T saab som jag hade en T3/t4 (T04E) som jag byte till en Hx40 med avgashus 16. Känner nu att laddtrycket kommer lite sent.
Bytet berode på att jag uppfattade att den andra turbo inte räckte till, utan rent av kvävde den lite på toppen.

Hur långt ner borde man gå på en 2,0 i avgashuset för få lite bättre respons på laddtrycket?

Kan det hjäjpa att gå ner till en HX40 med avgashus 14? Känns som det blev ett väldigt stor kliv mellan den gamla och den nya, kan det vara så?

MVH MIcke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Re: Turbo frågor

Inlägg av mattias »

Hur ser allt kring grenrör, wastegate, laddtrycksstyrning ut, är det byggt och fungerar optimalt?
Du kommer inte ha problem med ett 14 cm² avgashus, men någon större skillnad blir det inte.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
MickeK
Forumsberoende

Inlägg av MickeK »

Om man skulle gå ner till avgashus 12 på en hx40 (om det finns), kommer man då närmre T3/t4 (T04E) storlek på avgashus eller är den åtminstående lite större???

Jag tänker väl rätt nu för jag skulle vilja få laddtrycket lite tidigare?

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ta det från början vad är gjort åt motorn?
styrsystem?
mappad?
grenrör?
avgassystem? wastegate in eller ut?
vad är det för wastegate?
bromsad nu eller förut?
vilken bil och drivlina?
och vad hade du för turbo förut? måtten på propellrarna och avgashus?
MickeK
Forumsberoende

Inlägg av MickeK »

Hejsan!

Motorn är en Saab 2,0T som tidigare var mappad i en 9000, sitter numera i en Corsa RWD.

Jag återuppbyggde motorn enl tidigare hårdvarospec.
Mappad SAAB T5 box
260 kamaxlar
750cc spridare
Bortagna balansaxlar
Extraktorgrenrör

Turbo T3/T4 (T04E) 2011, och nu Hx40 avgas 16
Intern wastegate 2011, och nu extern 50mm kopplad tillavgassystemmet.
Oportad topp 2011, och nu en portad topp

Resultatet av 2011 var att motorn sotade och inte gick helt rent på höga varv. Resultatet blev 12,4s 195km på 402m resp 7,6s 150km.

För att närma mej org hårdvaran valde jag att porta toppen, vilket gjorde att motorn numera går rent och snyggt vilket jag tror beror på att att man mäter tryck (mappsensorn) in i motorn och inte volym (luftmängdmätare). Så långt blev allt bra.

Tyvärr känner jag att resultaten inte blivit bättre på strippen trots att motorn går bättre, dock känns det som att laddtrycket kommer sent.
Fick då för mej att jag kanske valde ett förstort avgashus, det var så frågan började.

Fick tips om kammarnas inställning kanske inte var rätt och därmed påverkar spooluppen. Tror att kammarna hamnade på ca 0,8mm med org drev, var nog så att de skulle stå 1,5mm insug och 1,2mm avgas. Kan detta vara problemmet till responsproblemmet? Trodde inte detta skulle påverka så mycket och då slapp jag ha justerbara drev som kan släppa. Kanske dumt tänkt, men just då kändes det smart!

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det känns som att steg 1 är att se till att T5-boxen blir mappad, eller att byta ut den mot något som går att enkelt datalogga och justera. Det är inte acceptabelt att "motorn sotade", det är ju precis hur enkelt som helst att fixa. Så länge du inte har koll på motorns mappning är det väldigt svårt att dra några slutsatser alls om hur den gått och hur den kan gå.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

du har ju noll koll på mapningen som jag förstår det? :)

montera ett vems eller likande till en början. inte lönt att fundera på varför den går dåligt och laddar sent om du inte har koll på varken tändning eller lamda.

sen "260 grader kamaxlar", "extraktor" , och "to4/t3" mm allt de säger inget om vad du har för grejor för mig?? mer data annars är det tyvär omöjligt att hjälpa till.

mvh jens
MickeK
Forumsberoende

Inlägg av MickeK »

Okej! Det är nog så att jag inte har koll på mappen, började mest som en rolig grej men övergick snabbt till att köra ännu fortare. Det är ju skitkul på strippen.

Om jag backar ett par steg i stället och börjar om med ett nytt styrsystem, vilket skulle ni rekommendera?

Är kass på engelska, så program alt manualer på svenska är en fördel om det är möjligt. Skall naturligtviss också vara användar vänligt.

Ursäkta alla dumma frågor (nybörjare)

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

finns det nån i närheten som är duktig och som är sugen att hjälpa dig med ett vist system så är det nog mest troligt det bästa systemet.

inget fel med att va nybörjare jag blir bara lite frustrerad då folk börjar rabbla märken och sånt istället för data då det inte säger mig nått överhuvudtaget.

jo det är kul med stripp körning.

ibland kan en bild säga mer än 1000 ord så släng gärna upp en bild på motor rummet och bilen :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Ställ kammarna på rätt värden ska du se den vaknar tidigare.
Du har juh ungefär hälften av lyftet i öd på insug som du ska ha.
mao är kammen ställd sent = kasst vrid.
'sugmaskin' jobbar mao sämre på lägre varv än den ska, då spoolar den turbon kasst.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej

Kolla upp lite mer med ditt T5 styrsystem, det finns gratis mjukvaror för att mappa detta(T5 suites) och det har många fördelar: DI kasett med knackavkänning, helt sekvensiellt och du kan använda orginalhärvan så du slipper att bygga sådant nytt. Jag skulle tro att detta är ett mycket mer avanserat styrsystem än dom billigare som finns att köpa.

Det finns flera som mappar detta men du kan kolla lite här http://trionic.mobixs.eu/

Jag säger inte att du inte ska byta men det kanske inte behövs och då sparar du 5000kr.

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det systemet är säkert väldigt bra men hur användar vänligt är det? är det nått för en nybörjare på insprutningar?

en bra logg med bb lamda är nästan ett måste om man ska tävla med bilen också tycker jag. det går ju att logga i en data logger också men ändå?
MickeK
Forumsberoende

Inlägg av MickeK »

Hejsan!

Kul att många är intresserad att diskutera och ändå kunna respektera varandras åsikter.
Är själv 42år och blir trött på forum där man går till personangrepp bara för man tycker olika.

Har tittat lite tidigare på just T5 systemmet på nätet, men finner ca 400 inlägg som bara handlar om kommunication med systemmet. Tyvärr berättar ingen om vad de lyckats göra och om det blev bra? Känns inte användar vänligt tyvärr!

Tack för att ni tar er tid att diskutera, jag läser och försöker ta till mej av era kunskaper.

Skall försöka lägga upp någon bild på min bil senare.

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej
det systemet är säkert väldigt bra men hur användar vänligt är det? är det nått för en nybörjare på insprutningar?

en bra logg med bb lamda är nästan ett måste om man ska tävla med bilen också tycker jag. det går ju att logga i en data logger också men ändå?
Jag själv har inte använt det utan har en bakant som använder det. Lite trix är det för att kommunicera med det som trådskaparen skriver men jämfört med att bygga om till ett helt annat styrsystem så är ju det lite jobb.
Bredbandslambda går att använda och logga går också att göra så jag tror inte att det finns några begränsningar om man jämför med dom billigare styrsystemen.

Det jag vet att Jens tycker är viktigt är att man kan få hjälp och råd om det behövs, man behöver ju iaf känna eller veta om någon som kan om man inte själv har tid.
Utforska lite innan du bestämmer dej så du inte förhastar dej när du ändå redan har ett mappnigsbart styrsystem med bra hårdvara.

Får man fråga vart trådskaparen bor? Om jag inte missminner mej ska det stå i profilen någonstans http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=26&t=2692

Mvh Hans
MickeK
Forumsberoende

Inlägg av MickeK »

Jag ber om ursäkt, har uppdaterat min profil med "Påarp/Helsingborg".

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Skriv svar