Frågor om konvertering från LH 2.2 till LH 2.4

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Mange142
Lite mer laddtryck

Frågor om konvertering från LH 2.2 till LH 2.4

Inlägg av Mange142 »

Hej allihopa! Har införskaffat mig en gammal 242:a med en B21 ET som förra ägaren monterat ett LH 2.2 sprut på från en 740.
Jag köpte den med trasig toppackning och skruvade bort toppen idag. Det är en 398 topp.
På köpet fick jag även med en guldbox från ett 2.4 sprut.

Nu e det så att jag har en gammal risig 940 på tomten med 531 topp på och 2.4 sprut.

Eftersom jag ändå har toppen borta på 242:an så tänkte jag skruva på 531:an från 940:n med tillhörande 2.4 sprut eftersom jag antar att 531:an är bättre än 398:an(?) samt att jag fick guldboxen med.

Kommer givetvis att flytta över hela kablaget för motorstyrningen från 940:n till 242:an.

Men nu undrar jag...på 531:an sitter ju fördelaren i bakkant på toppen och på 240:n sitter det ju blockfördelare.
Fördelaren i bakkant på toppen får väl inte plats mot torpeden på 240:n?

Måste jag banka ut torpeden eller kan jag köra med blockfördelaren på ett 2.4 sprut? Och hur ska jag gå tillväga isf?

Ska jag behålla 2.2 sprutet fast köra med 531:an eller är det värt att bygga om till 2.4?

Är 531:an så pass mycket bättre än 398:an så att ombyggnaden är värt besväret?

Kort och gott: Behöver alla nödvändiga tips från er proffs för att få detta att funka! Tack som fan på förhand! // Mange
Mange142
Lite mer laddtryck

Re: Frågor om konvertering från LH 2.2 till LH 2.4

Inlägg av Mange142 »

Har läst på lite om det här och inser att det kanske va lite knepigare än vad jag trodde...dels verkar det som att man bör ha motorkablage från en 240 med 2.4 då detta är "löst" från övriga kablage.

Sen är det ju de här med med triggern som på 2.4 får signalen från svänghjulet medans på mitt 2.2 triggar genom hallgivaren i fördelaren.
Alltså har jag ju förmodligen fel svänghjul och antagligen inte ens hålet i blocket för denna givare...

Men alltså...kan jag öht använda mitt befintliga 2.2 eller är det helt värdelöst att använda till en turbomaskin?

Snälla...behöver verkligen hjälp med det här...hur skulle ni gjort?

Motorn är alltså en B21 ET med LH 2.2 sprut...kommer jag nånsin få dom att funka ihop??
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Varför inte sätta in ett programmerbart sprut? Det är nog den vettigaste investeringen du kan göra på motorn
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mange142
Lite mer laddtryck

Inlägg av Mange142 »

Jag vill hålla nere kostnaderna pga det endast ska vara en rolig bil att sladda runt med samt att jag inte är ute efter att få ut massor med effekt heller.

200 hk räcker gott och väl för mig och för den milda effekten borde jag inte behöva investera i ett eftermarknadssprut tycker jag.

Skulle det gå att trigga 2.4 med hallgivaren i fördelaren(?) så känns det iaf som att det skulle bli mycket enklare.

Har fått intrycket att mitt nuvarande 2.2 inte duger till min setup men jag har kanske fel? Vad tror ni som vet mer än mig?
Skriv svar