problem med audi 100tq
problem med audi 100tq
Tjena! Audin dog för ett par dagar sen, soppapumpen dog så gjorde ett ryck idag och stoppade dit en walbro gs341. Men nu till problemet. Hör att soppapumpen går och när jag tar på starten så tänder den till men sen händer det inget mer, tänder inte till förutom i början alltså. Stoppade inte dit nån backventil efter pumpen, kan det ha nått att göra med att den inte vill starta?
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
problem med audi 100tq
Borde starta utan backventil, kanske behöver vispas runt något extra varv,
Det är inget skoj som satt sig i filtret?
Det är inget skoj som satt sig i filtret?
Re: problem med audi 100tq
har bytt filtret med. bilen tänder till i kanske 2 sekunder sen händer det inget mer. slår jag av då tändningen och provar direkt igen så blir det samma igen, tänder i 2 sekunder
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
- Daniel-635
- Forumsberoende
Kollat om pumpen stannar innan motorn dör ?
Ofta finns en spärr så att om motorn inte går stoppas pumpen. (tex. vid krock eller motorstopp)
Men pumpen går helt kort när man startar motorn, därav kan man återstarta den.
Kopplat via motorstyrning, eller på vissa äldre via generator eller oljetrycks lampa / givare.
Ofta finns en spärr så att om motorn inte går stoppas pumpen. (tex. vid krock eller motorstopp)
Men pumpen går helt kort när man startar motorn, därav kan man återstarta den.
Kopplat via motorstyrning, eller på vissa äldre via generator eller oljetrycks lampa / givare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
det låter som att pumpen går hela tiden, den går även 3 sekunder efter att jag har slutat köra på startmotorn
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
provade mäta upp hallgivaren idag och den visade fel så ska prova fixa det och se om den vill starta 

VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
- J00r
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Sv: problem med audi 100tq
Hallgivaren är en klassiker! Prov
Tryck hela systemet också, är VÄLDIGT viktigt att de är helt tätt:-)
Tryck hela systemet också, är VÄLDIGT viktigt att de är helt tätt:-)
Jonas Almqvist
uppdaterar lite igen. tog och plockade isär fördelaren och tog tändplattan från en 2.3a och stoppade dit. stoppade även dit backventilen igen.
då startade den
gick lite fett i början men höll bilen på 1500 varv i ca 2min å sen gick den skitbra.
for ut och körde i kanske 10min och gick hur fint som helst men helt utan förvarningar och tendenser så dog den med ett litet ryck och nu har jag inte fått gång den igen
nån som har nån ide? ska självklart kolla gnistan och att den får soppa när jag har orkat dra hem den igen
då startade den
gick lite fett i början men höll bilen på 1500 varv i ca 2min å sen gick den skitbra.
for ut och körde i kanske 10min och gick hur fint som helst men helt utan förvarningar och tendenser så dog den med ett litet ryck och nu har jag inte fått gång den igen
nån som har nån ide? ska självklart kolla gnistan och att den får soppa när jag har orkat dra hem den igen

VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
-
- Forumsberoende
har du bytt coilen... eller er det tzi (grønt ovalt merket) så sen bytt tennkabler... det liker dom inte; dom coiler er ubalansert, så om en bytter til kabler med feil motstand, så brenner en hallgiveren...å transistorn( brikken).... ,, bytt coilen til en skikkeli en ( brukte en crane ps 91) den tåler 0kohm... ingen tennstifts hette... sen hallgiver fra opel rekord(!!!) da dom ja har sett er støpt i epoxi; stikk må byttes....( hallgiveren er som ett lydhodet i en gammel kassettspiller, derfor passer dette i en 5syl, selv om hallgiveren er for 4 syl....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Hej och tack för svar! ska bara se att jag fattat rätt, det är alltså tändspolen och tändkablar jag ska kolla upp? Bytte stift och båda givarna på svänghjulet utan resultat.
Sen ta hallgivaren från en rekord och flytta över till audi fördelaren?
Sen ta hallgivaren från en rekord och flytta över till audi fördelaren?
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
-
- Forumsberoende
Sen ta hallgivaren från en rekord och flytta över till audi fördelaren?... jepp; det stemmer; opels er srøåt i epoxi( ledningene), å du MÅSTE bytt stikket på siden til audis....sen måste du sjekke ut tennspolen å kablene...kablene er "motstanden" slik at du INTE brenner tennspolen; å når den brenner, spenner den "bakut" å brenner ut hallgivern å transistorn(brikken) = inge skikkeli tenning... kontrollere alle slanganslutninger til innsug( se inni innersjerm ved den gummihettan. der er ern slang fra *****!!!
bytt olje å oljefilter, å luftfilter å fikk INTE start etterpå.... pga den ***** slangen
bytt olje å oljefilter, å luftfilter å fikk INTE start etterpå.... pga den ***** slangen
mätte upp hallgivaren och kablarna idag, är dock hallgivaren som är död.
blir att sälja bilen i delar då jag inte orkar fixa det(= jag vill byta bil
)
blir att sälja bilen i delar då jag inte orkar fixa det(= jag vill byta bil

VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
-
- Forumsberoende
är dock hallgivaren som är död.
pga tennspolen har sparkad "bakut" ... pga utbytt tennkablar som tennspolen inte tål
hvem skulle tro dette, når en reparerer bilen......

hvem skulle tro dette, når en reparerer bilen......

är det denna platta som passar från opel rekord?

VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
nytt problem
fixade en ny hallgivare idag och har justerat tändningen och kollat gnistan på alla stift.
men nu får den inte fram nån soppa, går bara på startgas. pumpen låter när jag tvångskör reläet och även efter jag har slutat köra på startmotorn. kan det vara reläet ändå eller tror ni på spridarna?

men nu får den inte fram nån soppa, går bara på startgas. pumpen låter när jag tvångskör reläet och även efter jag har slutat köra på startmotorn. kan det vara reläet ändå eller tror ni på spridarna?
VW buggy wankel
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström
Bmw e30 m20 kompressor
Niklas Nyström