Jag menar nog båda två, alltså både pipa och dämpare -eller systemet i sin helhet.
"Plinget" som
Kadett4wd (bra beskrivning) skriver uppstår troligtvis i pipan eller rättare sagt baffeln.
Sedan återstår det att laborera fram rätt frekvensband från ljuddämparen -så att oönskade frekvenser dämpas och tilltalande frekvenser bibehålls eller t.om. förstärks.
Tyvärr är det ett ganska komplext jobb att räkna fram samt en del trial and error innan man får till det.
Jag har enbart erfarenhet av dylikt från 4-taktare vilka skiljer sej markant från en 2-taktare som jobbar med dubbla frekvensen, skapar "brantare" ljudvågor när portarna öppnar snabbare än ventilerna hos en 4-taktare etc..
Därför hade jag hoppats få synpunkter, och era erfarenheter i ämnet -samt om nån kollat närmare på en ljuddämpare till exempelvis knatte-KTM:arna då det finns flera typer av ljuddämparkonstruktioner att välja mellan och just den bevisligen har det rena plingande ljud jag vill uppnå.
Idagsläget producerar Atv:n ett tråkigt skränande i klass med vad de flesta trimmade tonårsmopeder gör, samt ett fult brölande från insugssidan så luftfilterboxen bör även den ses över