Sida 1 av 2

Nira i3

Postat: fre feb 03, 2006 9:32 pm
av Mobne
Hade tänkt att fixa ett sprut nu till sommaren. Det ja har kikat på är nira i3.

Fick en prisuppgift på 20000kr komplett med alla givare som behövs. Har redan bredbandslambdan lm-1 som passar till sprutet också.

Vad tror ni om detta sprutet, är de värt 20000kr? T.ex haltech får man ju tag på för ca 10000kr komplett (begangnat).

Fördelen som ja ser med nira är att de är svenskt, finns en "autotune" och verkar lätt enligt de som kört/testat.

Sprutet hamnar i min s13.

Postat: lör feb 04, 2006 9:40 pm
av Mobne
Ingen som testat sprutet och har några ideer om det?

En till grej också, bör man köpa alla sensorer nya eller kan man använda nån orginal sensor?

Postat: lör feb 04, 2006 11:57 pm
av caterpillar
søk på forumet så finner du det nok
:wink:

Postat: sön feb 05, 2006 12:01 pm
av Mobne
Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.

Nån som vet hur de går att köra med standard givare med nira?

Är 20000kr bra pris för komplett sprut, alla givare och spolar?

Postat: sön feb 05, 2006 1:18 pm
av Big Al
-

Postat: sön feb 05, 2006 1:24 pm
av mattias
Du kan få problem med Nissan-triggern på din motor (CA18DET antar jag). Kolla det med tillverkaren först, annars blir det mycket specialtrix.

Postat: sön feb 05, 2006 3:09 pm
av Swärd
Mobne skrev:Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.

Nån som vet hur de går att köra med standard givare med nira?

Är 20000kr bra pris för komplett sprut, alla givare och spolar?

Nira är ett mycket populärt system bland audi åkare.
Har tydligen fått bra betyg av dom ialla fall.
Hör med Etapp engineering.Dom har bra koll på grejerna.
Dom är även trevliga att ha och göra med.

www.etapp.se

Postat: sön feb 05, 2006 5:34 pm
av Mobne
Tack flr tipsen grabbar. Men de borde inte bli nått problem med triggersensorn då ja sätter fast triggerhjul med sensor på remhjulet. Hade vart fint om man kan kalibrera original tps och kamgivare.

Ska höra med etapp va dom säger om sakerna. Man lär väll få samma typ av problem oavsett om de är haltech, autronic eller nira?

Postat: sön feb 05, 2006 6:51 pm
av Love
Här är en till som kan Nira: www.lgspeed.se
Trevlig och kunnig kille!

Postat: sön feb 05, 2006 9:00 pm
av emil
bygger du eget triggerhjul så bygg inte något 60-2-hjul eller dylikt, Ska man bygga eget så finns det bara ett sätt att göra rätt på, det är en järnbit per tändpunkt och hallgivare (ex.vis honeywell GT1).
egenbyggda triggerhjul med massa tänder och induktiva givare ger problem.

Postat: sön feb 05, 2006 10:42 pm
av mattias
Remskivan på CA18 är dessutom inte så trevlig att jobba med, men allt går väl att lösa. Den är gjord för den modernare typen av rem med flera spår och är gjuten.

Du måste fixa en kamgivare också, för det är väl inte fördelare på din motor?
Nira har väl nåt system för att halvt fixa det där om du kör med missing-tooth som triggerhjul på veven, men det fungerar inte i närheten så bra som Autronic SM4 (som du egentligen borde satsa på om du har den här budgeten).

Postat: sön feb 05, 2006 11:14 pm
av igmab
emil skrev:bygger du eget triggerhjul så bygg inte något 60-2-hjul eller dylikt, Ska man bygga eget så finns det bara ett sätt att göra rätt på, det är en järnbit per tändpunkt och hallgivare (ex.vis honeywell GT1).
egenbyggda triggerhjul med massa tänder och induktiva givare ger problem.
Skall du åka Nira måste du ha 60-2.

Beträffande Nira på Nissan 200, så är det inga problem.
Vi använde Bosch induktiv cranksensor och Bosch trottelpot. Slopade också org. tändsystem och körde wastefire med dubbelspole. Du kan inte använda original kamsensor, utan får sätta dit en som ger en puls/kamvarv.

/Martin

Postat: mån feb 06, 2006 6:47 am
av Mobne
Jo tänkte köra ett 60-2 på remhjulet. Remhjulet har ju fin balans så de ska nog inte va nått problem tror ja iaf.

Sen byter ja kamsensorn och sätter ett stift eller liknande i kamdrevet som den kan läsa av.

Det är väll igentligen dessa 2 saker som är nått problem alls.

Med nira kan ja riva ur hela original databoxen sen va? Den lär väll bara styra motorn?

Postat: tis feb 07, 2006 8:28 pm
av Team X
Hej
Har mappat lite Nira i Audi , vill väl inte döma ut det men Autronic Autotune jobbar ju i Realtid ! Nira loggar och ändrar efteråt. (dvs när kolvarna är trasiga av den magra blandningen)

Postat: lör feb 11, 2006 10:59 am
av Kadett4wd
man ska alltid börja fett.
har man något sånär hum om vad spridarna ger och motorn orkar mm så kan man lägga upp en bränsle kurva som alltid är för fet i det laddade området.

sen går man från det...