Nira i3
Moderator: backeliten
Nira i3
Hade tänkt att fixa ett sprut nu till sommaren. Det ja har kikat på är nira i3.
Fick en prisuppgift på 20000kr komplett med alla givare som behövs. Har redan bredbandslambdan lm-1 som passar till sprutet också.
Vad tror ni om detta sprutet, är de värt 20000kr? T.ex haltech får man ju tag på för ca 10000kr komplett (begangnat).
Fördelen som ja ser med nira är att de är svenskt, finns en "autotune" och verkar lätt enligt de som kört/testat.
Sprutet hamnar i min s13.
Fick en prisuppgift på 20000kr komplett med alla givare som behövs. Har redan bredbandslambdan lm-1 som passar till sprutet också.
Vad tror ni om detta sprutet, är de värt 20000kr? T.ex haltech får man ju tag på för ca 10000kr komplett (begangnat).
Fördelen som ja ser med nira är att de är svenskt, finns en "autotune" och verkar lätt enligt de som kört/testat.
Sprutet hamnar i min s13.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Mitt Projekt
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Ingen som testat sprutet och har några ideer om det?
En till grej också, bör man köpa alla sensorer nya eller kan man använda nån orginal sensor?
En till grej också, bör man köpa alla sensorer nya eller kan man använda nån orginal sensor?
Nissan 200sx s13
Mitt Projekt
Mitt Projekt
-
- Forumsberoende
Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.
Nån som vet hur de går att köra med standard givare med nira?
Är 20000kr bra pris för komplett sprut, alla givare och spolar?
Nissan 200sx s13
Mitt Projekt
Mitt Projekt
Du kan få problem med Nissan-triggern på din motor (CA18DET antar jag). Kolla det med tillverkaren först, annars blir det mycket specialtrix.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Mobne skrev:Vet inte om ja söker som en kråka men hitta inte riktigt de ja ville veta i sökfunktionen.
Nira är ett mycket populärt system bland audi åkare.
Har tydligen fått bra betyg av dom ialla fall.
Hör med Etapp engineering.Dom har bra koll på grejerna.
Dom är även trevliga att ha och göra med.
www.etapp.se
Tack flr tipsen grabbar. Men de borde inte bli nått problem med triggersensorn då ja sätter fast triggerhjul med sensor på remhjulet. Hade vart fint om man kan kalibrera original tps och kamgivare.
Ska höra med etapp va dom säger om sakerna. Man lär väll få samma typ av problem oavsett om de är haltech, autronic eller nira?
Ska höra med etapp va dom säger om sakerna. Man lär väll få samma typ av problem oavsett om de är haltech, autronic eller nira?
Nissan 200sx s13
Mitt Projekt
Mitt Projekt
Här är en till som kan Nira: www.lgspeed.se
Trevlig och kunnig kille!
Trevlig och kunnig kille!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Remskivan på CA18 är dessutom inte så trevlig att jobba med, men allt går väl att lösa. Den är gjord för den modernare typen av rem med flera spår och är gjuten.
Du måste fixa en kamgivare också, för det är väl inte fördelare på din motor?
Nira har väl nåt system för att halvt fixa det där om du kör med missing-tooth som triggerhjul på veven, men det fungerar inte i närheten så bra som Autronic SM4 (som du egentligen borde satsa på om du har den här budgeten).
Du måste fixa en kamgivare också, för det är väl inte fördelare på din motor?
Nira har väl nåt system för att halvt fixa det där om du kör med missing-tooth som triggerhjul på veven, men det fungerar inte i närheten så bra som Autronic SM4 (som du egentligen borde satsa på om du har den här budgeten).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Skall du åka Nira måste du ha 60-2.emil skrev:bygger du eget triggerhjul så bygg inte något 60-2-hjul eller dylikt, Ska man bygga eget så finns det bara ett sätt att göra rätt på, det är en järnbit per tändpunkt och hallgivare (ex.vis honeywell GT1).
egenbyggda triggerhjul med massa tänder och induktiva givare ger problem.
Beträffande Nira på Nissan 200, så är det inga problem.
Vi använde Bosch induktiv cranksensor och Bosch trottelpot. Slopade också org. tändsystem och körde wastefire med dubbelspole. Du kan inte använda original kamsensor, utan får sätta dit en som ger en puls/kamvarv.
/Martin
Jo tänkte köra ett 60-2 på remhjulet. Remhjulet har ju fin balans så de ska nog inte va nått problem tror ja iaf.
Sen byter ja kamsensorn och sätter ett stift eller liknande i kamdrevet som den kan läsa av.
Det är väll igentligen dessa 2 saker som är nått problem alls.
Med nira kan ja riva ur hela original databoxen sen va? Den lär väll bara styra motorn?
Sen byter ja kamsensorn och sätter ett stift eller liknande i kamdrevet som den kan läsa av.
Det är väll igentligen dessa 2 saker som är nått problem alls.
Med nira kan ja riva ur hela original databoxen sen va? Den lär väll bara styra motorn?
Nissan 200sx s13
Mitt Projekt
Mitt Projekt